• AnnieSthlm

foglossning, vad hjälper?

I samband med min förra graviditet fick jag foglossning mot slutet, det gjorde ont ibland bara det "låste sig". Efter förlossningen hade jag ont i 8 månader, jättejobbigt. Gick på sjukgymnastik men tyckte inte att det hjälpte. Nu är jag gravid igen och har nu i v18 börjat få ont igen. Försöker att inte bära så mycket men trappor måste jag gå i, och tvååringen bär jag ibland. Men vad kan jag göra för att slippa få så ont denna gång? Akupunktur? Massage? Något som hjälpt er? Tacksam för alla tips och råd!!!!

• Svar på tråden foglossning, vad hjälper?
  • AnnieSthlm

ok, som du använde under graviditeten eller efteråt? Tror du dem har det på MVC?

• 2SmåPrinsar

Jag hade det när jag var gravid två av gångerna. Tror nog dom har sådana på MVC annars borde de ju kunna råda dig var du kan få tag på ett. Det är ett brett elastiskt bälte som man spänner ganska hårt runt höfterna för att hålla ihop bäckenet.

Hoppas det kan hjälpa dig med.

• Sess82

Jag har också bäckenbälte.  Fick köpa det hos sjukgymnasten på min vårdcentral för 185 kr.

Har även provat på Tens och vattengympa för gravida, men inget av det hjälpte mig direkt.

Eftersom jag själv lider av foglossning nu så sökte jag info om det på nätet imorse för att  ha i min blogg så mina vänenr kan läsa. Har många runtomkring mig som är väldigt oförstående hur jobbigt det här är. Men iaf.. bland infon fanns massa tips på hur man kan försöka göra det hela lindrigare. Dessa tips fick jag:

» Undvika, i mesta möjliga mån, rörelser som gör ont.
    » Stå stadigt på bägge fötter och med tyngden under hålfoten, det vill säga lika mycket tyngd på främre trampdynan som på hälen.
    » Vid alla rörelser du gör, om du sätter dig, reser dig eller vänder dig om, måste du tänka på att göra det med samlade ben, det vill säga hålla ihop knäna.
    » Lägg och sätt dig på rätt sätt. Res dig från liggande ställning genom att rulla runt på sidan med samlade ben. Kom upp till sittande genom att skjuta ifrån med armbågen och andra handen. Ha gärna en kudde mellan knäna och underbenen hela tiden.
    » Du får inte vrida kroppen med fötterna "fast" i golvet. Låt hela tiden näsan följa dina skospetsar. Du "trippar" alltså runt när du vänder dig.
    » Gärna "vagga" som en anka när du går, ty det är ett sätt för kroppen att minska belastningen på fogarna/bäckenlederna.
    » Gå med korta steg.
    » Cykla hellre än gå. Undvik långa promenader (längre än 30 min).
    » Vid trappgång, gå som ett barn. Sätt båda fötterna på samma trappsteg.
    » Sitt aldrig i djupa soffor eller stolar.
    » Lägg inte det ena benet över det andra när du sitter.
    » När du ligger på sidan, ha en stor kudde mellan knäna. Sitt alltid ner när du tar på byxor, strumpor och skor, detta för att inte fresta fogarna.
    » Använd skor som sitter stadigt på foten, för att undvika vrickningar och dylikt (detta påfrestar fogarna). Höga klackar och träskor bör undvikas.
    » Knip i bäckenbotten upprepade gånger under dagen. Detta är ett måste. "Knipmuskelaturen" hjälper till att hålla ihop bäckenet.
    » Prova att stödja/hålla samman bäckenet med hjälp av ett brett skärp runt höfterna. Du kan självklart också få utprovat ett stödjande bäckenbälte hos sjukgymnasten.

BF april 2008
  • halmstadbruden

Mvc här i Halmstad hade inte nåt stödbälte man kunde få låna. Utan jag fick beställa det via nätet. Jag tror jag gav 171:- inkl fraktavg. Jag kan bara säga att det var verkligen värt pengarna.

• AnnieSthlm

Tack för alla bra råd!
    Skall ringa MVC och fråga efter bälte genast. Försöker ha samlade ben, annars gör det så himla ont. Tyvärr bor vi tre trappor upp utan hiss så det tar ett tag att gå hem Promenera älskar jag men har redan märkt att det straffar sig efteråt. I helgen hade vi tänkt åka längd men det känns tveksamt om jag klarar det.Ibland tycker jag att det gör ont oprovocerat, dvs att jag inte gjort något som borde göra ont, det bara kommer ändå så en ilning nedåt benet.

• Solen73

Min barnmorska gav mig akupunktur en gång i veckan. Jag tyckte att det hjälpte men det är ju väldigt personligt men det kan vara värt och testa.

• Sess82

Oj jag skulle inte åkt längd om jag vore du. Min arb.plats åkte idag till Åre men jag fick stanna hemma för jag klarar inte ens bilresa dit.

BF april 2008
  • Miss Mii

sess82s lista är suverän! prova akupunktur och vattengympa för gravida! Det var räddningen för mej!
    Började med akup 2ggr i veckan och sen 1 gng per vecka... Höll på så i 3 månader tror jag. Det i komb med vattengympa höll mej från att bli sängliggande och nu går jag bara på gympan och har inte ont längre! :)
    Lycka till!
    (och du, skippa längdåkningen... Det kommer nog göra skitont efter...)

• mandrarinen

För mig hjälpte det med kalciumtabletter. De hjälpte både mot kramp/sendrag och mot foglossningen. Är helt säker på att de hjälper mot kram och tror att de även hjälper mot foglossningen. Hade foglossning med första (och åt inte kalcium) började känna av det lite med andra sammtidigt som krampen och då tipsade min BM om kalcium för krampen och sa att de även kunde hjhälpa mot foglossning. Kände inte av foglossningenn alls sen och jasg tror att det beror på tabletterna. Åt ca 4st per dag.

• Cia 77

Jag gick på zonterapi och hon satte även plåster i öronen (Små frön i plåstren som trycker på speciella punkter i örat), funkade otroligt bra på mig iallafall. Värt ett försök! Lycka till!

• hannaelis

jag är också jättehjälpt av akupunktur. Har gått sex gånger och känner att jag är mycket mycket lättare och smärtorna är inte alls desamma. Vila hjälper också tycker jag, lägga sig och sova rent av. Man får minska på belastningen om man kan.

• Hanna36

jag fick oxå akupunktur och det hjälpte jättebra.. bältet hjälpte mig ingenting.

• AnnieSthlm

tack för alla bra råd!!! Vill bara ge lite uppdatering av läget efter längdhelgen. Valde trots allt att åka en dag i spåret (hatar att inte kunna vara lika rörlig som innan,...). Stakade mest, tog små tag med benen och saxade inte eller gjorde något som krävde att jag särade på benen. Blev ju ganska långsam tur såklart, promenerade i uppförsbackarna och tog det väldigt lugnt. Spände mage och bäcken så mycket jag orkade och hade konstigt nog inte mer ont än vanligt den kvällen!

Jag har ju en lindrig form än så länge och hoppas att det inte blir som med förra barnet. Skall köpa kalcium och bälte och kolla om jag kan få akupunktur genom MVC, Tack än en gång för tipsen!!

Svar på tråden foglossning, vad hjälper?