• Liv77

Hjälp! Pris på granhäck? Ska dela med grannen...

Vad kan detta gå loss på? Vi ska dela kostnaden med grannen som vill ha granhäck, det rör sig om säkert 25 - 30 meter ungefär. Någon hjälpsam själ som har en aning om ca-kostnad, vad ska man räkna med ungefär?

Tacksam för tips från mer erfarna..

• Svar på tråden Hjälp! Pris på granhäck? Ska dela med grannen...
  • raspberryrevolution

3 planter per meter brukar man räkna, sen beror det klart på vilket pris granen har.

• jmmm

vad är det för granhäck du menar? Du menar inte thuja häck?
    thujor kan man ju få i olika storlekar o olika prisklasser. googla på trädgårdsbutik o se efter priser

• ElinC

Vi betalade 59 kr/plantan för vår thujahäck. Den är lite mer snabbväxande än vanlig gran. Planterna var runt en meter som vi köpte. Och som sagt 3 st per meter ska man räkna på dem.

• Liv77

Tack för era snabba svar, vad gulligt!

Tycker ni jag ska föreslå thuja istället? Jag kan ingenting om sånt här, men de är väldigt pedantiska och duktiga. Samtidigt är vi mer intresserade av att resa än att ha snyggaste häcken i grannskapet.. för oss känns det viktigare att det är hyfsat lättskött och enkelt och gärna billigt att göra i ordning.

Dum fråga kanske, men ser thuja också ut som gran eller det kanske ÄR gran? *skäms för min okunskap*

• ElinC

Det är en vintergrön häck med mjukare "barr/blad" typ. De blir alltså inte en massa stickiga barr i gräsmattan. De växer fortare också. Men det finns många olika sorters thuja. Vi har thuja brabant. Den har växt nästan 50 cm på 1,5 år. Men vi verkar ha extremt bra jord här som passar den sorten. Kolla på nätet så hittar du snabbt hur de ser ut.

• alchemilla mollis

Fråga när ni köper thujan om rekommenderat avstånd. Oftast räcker det nämligen med 2 per meter när man planterar lite större plantor (80-100 cm är en vanlig storlek). Om man planterar för tätt växer plantorna in i varandra och då blir det brunt och tråkigt.

Tänk på att räkna med priset på ny jord och barkmull också, så att häcken får en bra miljö att växa i.

• isisisis

Vanlig gran är inte att rekommendera at ha som häck.
    Den uppfyller inte de kriterier en häck bör ha.

• ALJO
    isisisis skrev 2008-02-02 19:29:29 följande:
    Vanlig gran är inte att rekommendera at ha som häck.Den uppfyller inte de kriterier en häck bör ha.
    Jag håller inte med alls, granhäckar är helt underbara, med rätt skötsel blir dom täta och fina och en fin inramning och vindskydd till en gammaldags trädgård.
    Fast är ni inte säkra på vad ni vill ha så kanske ni skulle diskutera med grannen över en trädgårdsbok. Är det så att ni vill ha vintergrönt? Tätklippt? Kanske det är lättare med en häck som går att föryngra, dvs kapas ner om den blir ful och den växer upp igen? Dom flesta häckväxter som man köper barrotade i tiopack kostar ung 200 kr för tio, krukodlade tex tuja det dubbla.
  • isisisis

Ja då har vi olika åsikter då.
    Jag är utbildad trädgårdsmästare så jag plockar inte mina åsikter ur luften.

• isisisis

Som en friväxande tomtavskiljare(större tomt) eller vindskydd kan den vara ok.
    Men den saknar förmåga att bryta som andra växter gör.
    Beskäre du den frögrenarden sig inte.

Blir den för vid kan du inte ta in den utan att det blir kalhygge!

Att jämfra tex med liguster eller thuja.

• Trynträ

Varför inte? Vår häck börjar bli riktigt tät nu. Det tar ju dock ca 10 år innan man får en fullstor granhäck men jag skulle nog tro att den är mer härdig än en tujahäck som brukar bli bränd av solen.

isisisis skrev 2008-02-02 19:29:29 följande:
    Vanlig gran är inte att rekommendera at ha som häck.Den uppfyller inte de kriterier en häck bör ha.
  • isisisis

Därför att du inte kan göra en kraftig beskärning om det skulle behövas,den bryter inte nya skott längre in på stammen!

• alchemilla mollis

Taxus(idegran) kan också vara ett alternativ.

• Trynträ

Ja så är det nog även om jag tyckte grannen höll på att massakrera sin häck förut. Nu verkar den dock ha tagit sig igen så helt omöjligt verkar det inte vara. Dock kan man drömma mardrömmar om att nån skulle såga ner en gran för att j*las.

isisisis skrev 2008-02-03 12:21:57 följande:
    Därför att du inte kan göra en kraftig beskärning om det skulle behövas,den bryter inte nya skott längre in på stammen!
  • Liv77

Tack alla för era inlägg!

Bra förslag att diskutera med grannen och titta i en bok. Vi vet inte riktigt vad de vill och vilka krav de har och man känner sig så osäker när man inte är så bra på sånt här. Samtidigt vill jag inte bara ge med sig för att jman är okunnig, jag vill ju att det ska bli något som även vi tycker är bra. Vi får se hur det slutar..

Ha en bra dag allihopa!

Svar på tråden Hjälp! Pris på granhäck? Ska dela med grannen...