Lära sig Norska?
Finns det någon norska-kurs man kan gå som svensk, om man vill lära sig norska?
Finns det någon norska-kurs man kan gå som svensk, om man vill lära sig norska?
Förstår du inte norskan ändå?
Skaffa dig en trevlig norsk kompis så kommer det där automatiskt om du nu vill låta som en norrman när du pratar.
Själv så delade jag lägenhet med en norsk tjej ett tag o lärde mig prata flytande norska av det. Men förstod henne gjorde jag innan.
Hihi jo förstår lite men inte allt, vill kunna prata så.. Har en norsk kompis men bara över internet :) Hon bor i norge och vi har inte kunnat träffas ännu... Ingen man kan träffa dagligen liksom =)
Men prata med henne via webcam då kanske? Då kan du ju snappa upp en hel del. Men annars vet jag faktiskt inte om det finns Norskakurser? Har aldrig hört talas om det alls....
Visste inte att man behövde det?
Finns ju kurser att köpa på band etc. Sedan ger ju många universitet delkurser i nordiska språk. På Stockholms universitet finns en 5 poängare (gamla poängsystemet) i norska.
Ett sätt som funkade bra för mig (förutom att jag genom åren fått en del norska goda vänner) är att helt enkelt utsätta sig för norskan så mycket som möjligt. Läs norsk skönlitteratur, se norska filmer, lyssna på norsk musik. Det är framförallt läsandet som hjälper, tycker jag. Eftersom språken är så lika dröjer det inte så länge innan man har jobbat upp ett riktigt stort ordförråd utan att man riktigt märkte hur det gick till.
(Hmmm tillome i den här delen av forumet blir man dumförklarad, trist)
Får se vad jag kan hitta. Tack för svaren! :)