• Bebis0607

Blir man fetare av vanlig pasta än av fulkornspasta?

Vet bara att fulkorn är bättre för tarmarna och att det mättar mer, men är det bättre pga något annat också. Varförska man inte äta "vanlig" pasta?

• Svar på tråden Blir man fetare av vanlig pasta än av fulkornspasta?
  • Kakan83

Fullkorn är nyttigare än vete.

Oliver ab imo pectore
  • Fjuppan

Vit pasta är "snabbare" socker jämfört med fullkorn, dvs det höjer ditt blodsocker snabbare och det leder till att det också sjunker fortare. Jag tror inte att du går upp i vikt mer av vit pasta i sig, men ett lågt blodsocker gör ju att du äter mer så en viktökning kan komma av den anledningen. Men jag är ingen dietist, däremot diabetiker så själv äter jag helst fullkornspasta.

• 68an

mättnadskänslan ska ju oxå sitta i längre av fullkorn. sen kan man säga ur bantningssynpunkt att ju längre koktid pastan har ju bättre. alltsåär tex färsk pasta inte att föredra.

minns jag rätt har fullkornspasta lägre gi än den vanliga.

• isisisis

Ja.Eftersom vetedeg är snabba kolhydrater,i kroppen omvandlas de till socker.
    Och av för mycket socker blir man fet.....om man inte motionerar bort det eller äter mindre av det eller har en väldigt god ämnesomsättning!

• juzze

Nej! Om du äter samma mängd vit pasta som du äter fullkornspasta, så är det ingen skillnad i energiinnehåll. Alltså blir du inte tjockare av att äta vanlig pasta än fullkornspasta. Men då måste du äta samma mängd. Risken är för många att man äter mer av den vita pastan än vad man skulle gjort av fullkornspastan, och därmed får man i sig mer energi (och blir tjockare).

Men nej, man kan inte säga att man blir tjockare av vit pasta än av fullkornspasta, det är fel.

• MansonDust

Jag äter då hellre fullkornspasta än vanlig vit. Samma gäller med bröd.

Mamma till Star 021017 & Ninja 060522, samt två små änglar..
  • Mint
    isisisis skrev 2008-01-31 15:39:15 följande:
    Ja.Eftersom vetedeg är snabba kolhydrater,i kroppen omvandlas de till socker.Och av för mycket socker blir man fet.....om man inte motionerar bort det eller äter mindre av det eller har en väldigt god ämnesomsättning!
    Men vad händer med fullkornspastan om man inte förbränner den? Den förvandlas väl också till fett.

Själv tycker jag vanlig pasta är godare, så jag äter sådan, men tar en mindre portion. Brukar beräkna 40 gram, och fyller upp med broccoli. Åt jättemycket pasta innan och blev alltid proppmätt, men det är ju ganska onödigt.
  • cleopatra2

Jag vill att mina pasta är gjord av durummjöl med eventuellt lite vete ,men aldrig bara vetemjöl eller inte hellere fullkorn.

Svar på tråden Blir man fetare av vanlig pasta än av fulkornspasta?