• LALLA1

Vi med högt FSH

Dags för ny tråd igen! Hoppas ni hittar hit:

Här samlas vi tjejer som fått besked om att vi har ett FSH som stigit över gränsen för det normala (10). Vi stöttar varandra genom besked och behandlingar av olika slag, utbyter tips och information, glädjs och gråter med varann. En del av oss har hängt ihop härinne en längre tid och våra tidigare trådar finns länkade längst ner. Många har lyckats bli gravida (spontant eller genom ivf), en del kämpar med behandlingar och andra har valt andra vägar. Alla är lika välkomna!

Högt FSH ingår i diagnosen "oförklarlig barnlöshet", dvs. det är inte omöjligt att bli gravid men det kanske tar lite längre tid Vi ger inte upp i vår kamp för att få en även om vår väg dit kan bli en annan än den "normala"!

Ett förhöjt FSH kan vara ett tecken på att man är på väg in i ett för tidigt klimakterium. Ofta är man iaf mer svårstimulerad än "normala" kvinnor, vilket beror på att ett högt FSH signalerar att äggstockarna är lite latare, trögare, svårstartade... och det kan vara svårt att stimulera fram många ägg. Unga kvinnor (iaf under 35) som har högt FSH ska dock oftast inte ha problem med äggkvaliteten utan det är kvantiteten som är bekymret. Det är helt enkelt glesare mellan guldäggen! Vad det förhöjda värdet beror på vet forskningen inte säkert, men orsakerna KAN vara t.ex. endometrios (som förstört äggstocksvävnad eller pga att man opererat bort delar av äggstockarna), genetiska (andra släktingar har också hamnat i ett tidigt klimakterium) eller så har något skett under fosterutvecklingen så att man fötts med färre ägganlag än andra (t.ex. pga infektion under ett kritiskt skede).

Det är svårt att hitta info om FSH på svenska sajter och många som tittar in har inte heller fått veta nånting vettigt av sina läkare. I våra tidigare trådar (se länkar nedan) har vi samlat länkar till främst amerikanska sajter där det finns mer information att få. Det är dock värt att minnas att olika labb och olika kliniker mäter FSH enligt olika skalor och det går inte alltid att jämföra sina egna värden med tabeller etc. (Gäller främst amerikanska sajter.)

Ett viktigt test för att mäta hur stora chanser man har trots ett förhöjt FSH är det s.k. klomifentestet (eng. Clomifen Challenge Test=CCT) där man först mäter FSH cd 3, äter Pergotime dag 5-9 och mäter FSH igen cd 10. Ett värde som dag 10 hållits kvar på samma nivå som dag 3, eller ännu hellre sjunkit, tyder på att äggstockarna är mottagliga för stimulering. Ett stigande värde ger en vink om att äggstockarna troligtvis är mer eller mindre svårstimulerade.

Del 1:
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m13410282.html

Del 2:
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m16049831.html

Del 3:
    www.familjeliv.se/Forum-7-34/m19532117.html* * If what you have is all you can get - just keep on trying - it just ain´t happened yet! * *

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-20 13:19:14:
    Del 4:
    www.familjeliv.se/Forum-7-34/m23023753.html

Star denna tråd igendå jag själv fått veta att jag har högt FSH och vill byta erfarenheter med er som är i samma situation. Hoppas ni hänger med!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-24 11:02
    www.familjeliv.se/Forum-7-128/m29347053.html

• Svar på tråden Vi med högt FSH
  • actionvera

Hej alla!

Är 39 år och har försökt få barn i 1 1/2 år och äntligen har jag tagit mig i kragen och påbörjat en utredning. Jag har gjort vanligt ultraljud och ett med kontraströntgen.

Kontraströntgen visade att jag hade ett par små polyper i livmoderhålan. Dessa vill min doktor ta bort och hon jobbar för att det ska gå så snabbt som möjligt. Hon vet inte om de har någon betydelse för fertiliteten eller inte.
    Har även tagit blodprov dag 3 och det visade att mitt FSH var 8,8 och det tyckte hon var högt.
    Dessutom visade blodprovet att jag inte har skydd mot Rubella (röda hund)

Så nu snurrar tankarna i skallen. Väljer jag att vaccinera mig mot Rubella får vi inte bli gravida på 3 månader. Har gått igenom all statistik vad gäller röda hund och sedan 1993 har fallen av röda hund i Sverige legat på mellan 1-3 personer per år (källa smittskyddsinstitutet).

Varje månad är dyrbar i min ålder säger doktorn.

Innan nästa mens den 22/2 ska vi träffas och prata igenom den hormonkur jag ska starta för hon ska mäta FSH innan kuren och efter (klomifentest) och väljer jag att inte vaccinera mig ska vi även satsa på att försöka bli gravida den omgången av hormoner.

Hon vill endast köra hormoner i ett par omgångar och rekommenderar oss att köra IVF efter sommaren om det inte blivit några barn.

Puh!

Kanske lite rörigt inlägg men jag försöker få grepp om allt och vad det här med högt FSH innebär.

kram på er alla

• LALLA1

Hej på er! och välkomna Sofieech och actionvera!!!

Sofietech: Säg åt din karl på skarpen att följa med och inte vara så nonchalant tiden går och det är aldrig fel att ta reda på vad det är för ev problem och dyl. Glad

actionvera: Ditt FSH är ju egentligen inte så högt. under 10 anses som normalt. Men det är alltid bra att kolla upp det.

Håller tummarna hårt för er Primrose och Tracyc.

Själv har jag inte hört något från läkarn ännu. Har ringt RMC nu på morgonen och dom ska ringa mig vid 9.30, så då ska jag kräva att få svar, jag kan ju inte vänta hur länge som helst för provsvar och jag vill ju veta om vi kan fortsätta hos dom eller inte, jag blir förbannad bara jag tänker på det.Skrikandes. Återkommer under dagen.

Ha det tjejer!!!!

• Sofiech78

Tack för alla tips! Jag får nog se till att följa era råd om att sambon ska följa med!

• LALLA1

Nu har jag fått prata med dom på RMC. Läkarn ska ringa mig på torsdag. Så jag hoppas verkligen att hon gör det.FundersamKram

• kramis80
    LALLA1 skrev 2008-03-11 09:54:13 följande:
    Nu har jag fått prata med dom på RMC. Läkarn ska ringa mig på torsdag. Så jag hoppas verkligen att hon gör det.Kram

men åhh vilka sega läkare! Nu får den banne mig ringa på torsdag, gumman förstår att väntan är extremt jobbig! stor kram till dig!

sofiech78:
    låter som att du verkligen måste få med dig killen så att han förstår allvaret, be läkarn förklara att ni inte har så lång tid på er. Förstår att det känns väldigt tungt att äta ppiller när man vill bli gravid.
    Progesteron-prov tar man på dag 21(ca beroende på cykel) för om man haft ÄL så går progesteronet upp.

mitt bästa tips är nog att försöka få med dig killen! Lycka till gumman!
    Kram

välkommen actionvera!Glad

(¯`°?.¸ ♥ när blir det vår tur??? ♥ ¸.?°´¯)
  • Bubblare

Lalla skönt att du äntligen ska få svar!
    Jag uppdaterar listan med lite smått och gott, Lalla, Tracy.

Actionvera: Normalt fsh 1, hoppas det är stabilt tills dag 10, du får uppdatera oss! vilket dilemma med röda hund, kan du vaccinera dig senare om du är gravid? Håller med om att tiden är värdefull, jag har precis fyllt 30 och fått besked om att min ÄS börjar att svikta något.

Är polyp-diagnosen snarlikt "Myom" (knutor av muskelceller och bindväv, som uppstår i livmoderns muskelvävnad), har läst om en del som opererat bort det för att sedan plussa

Lycka till och kram!

VILL BLI GRAVIDA:
    Bubblare: 26/2 Start P-piller (Mercilon), sprutstart vid nästa blödning för hoppningsvis.
    Lalla1:22/2 tog sista FSH-Provet i clomefentest. svar 13/3
    Kramis80: ivf-start 15mars, prel ÄP v16.

GRAVIDA:
    Primrose: 3/3 testade +
    Tracy: 3/3 testade +, vul v. 8

BEBIS:

LALLA1 skrev 2008-03-11 08:33:50 följande:
    Hej på er! och välkomna Sofieech och actionvera!!!Sofietech: Säg åt din karl på skarpen att följa med och inte vara så nonchalant tiden går och det är aldrig fel att ta reda på vad det är för ev problem och dyl. actionvera: Ditt FSH är ju egentligen inte så högt. under 10 anses som normalt. Men det är alltid bra att kolla upp det.Håller tummarna hårt för er Primrose och Tracyc.Själv har jag inte hört något från läkarn ännu. Har ringt RMC nu på morgonen och dom ska ringa mig vid 9.30, så då ska jag kräva att få svar, jag kan ju inte vänta hur länge som helst för provsvar och jag vill ju veta om vi kan fortsätta hos dom eller inte, jag blir förbannad bara jag tänker på det.. Återkommer under dagen.Ha det tjejer!!!!
  • Primrose

Bubblare: Vad är det du ska börja spruta med nu igen? Hormonstimulerande, förstås, men vad? Jag är litet virrig för tillfället!Flört

LALLA: Jag förstår att du blir tokig av denna väntan!

Välkommen actionvera!

Själv var jag och tog om TSH i dag - om det fortfarande är högt (vilket jag hoppas att det inte är) ska jag börja med Levaxin.

VILL BLI GRAVIDA:
    Bubblare: 26/2 Start P-piller (Mercilon), sprutstart vid nästa blödning för hoppningsvis.
    Lalla1:22/2 tog sista FSH-Provet i clomefentest. svar 13/3
    Kramis80: ivf-start 15mars, prel ÄP v16.

GRAVIDA:
    Primrose: 3/3 testade +, vul 19/3 (v.7)
    Tracy: 3/3 testade +, vul v. 8

BEBIS:

• Sofiech78

Vad roligt att se att här finns gravida här på forumet Då känns det inte så hopplöst trots allt!
    Grattis Tracy och Primrose!!!! Lycka till alla andra som börjar IVF och tar prover och försöker!

• Bubblare

Menopur, och min lilla häxblandning ska innehålla 6 doser, 2 sprutor varje gång..aj aj aj

• tickan

Bubblare: Varför två? Jag tog också sex ampuller menopur varje kväll, men läste vara upp alltihop i en dos vatten = en spruta.

Svar på tråden Vi med högt FSH