• Dää

Hur gör man egen frukt puree? Hur förvarar man den sen ?

Har en dotter på 7 månader, jag gör all ´mat till henne själv.  Som jag fryser in. Jag undrar då om nån har når recept eller tips på hur man kan göra frukt pureer o sendan förvara.
    Hoppas på tips!!!

Theodor 050616 o Tuva 070709
  • Svar på tråden Hur gör man egen frukt puree? Hur förvarar man den sen ?
  • Stanna

Jag gjorde egen aprikospuré och egen katrinplommonpuré. Jag kokade torkad frukt rätt länge så att den blev mjuk, och körde sen med stavmixer och blandade med kokvattnet tills den blev lagom. Sen frös jag in i portionsstorlek.

• Amor Fati

Jag brukar ta banan, kiwi, äppel, mandarin i olika kombinationer och köra allt med stavmixer. Har dock aldrig fryst fruktpuré.

• Helheim

Jag kokar alltid egen kompott till min son. Jag tar äppel o päron och ibland bär, mango, plommon o liknande och kokar de mjuka med lite vatten. han äter ju bitar men det borde ju bara vara o mixa ner det...och sen frysa in.
    Jag brukar hälla upp den på glasburkar sköljda med atamon, men det ska man väl inte använda till så små barn.
    Lycka till!

• Helheim

Just det ...jag har också lite socker i eller inget alls beroende på äppelsort, mognad o så..

• Underbara ungar

Man kan också riva äpple o päron på ett rivjärn o frysa in i isfack. Annars kan man koka lite olika kompotter som andra här har skrivit o dom fryser man också in på samma sätt.

Storebror Axel o5o92o * Lillasyster Enya o7o824
  • Amor Fati

Varför kokar ni frukten? Måste man det? JAg gör aldrig det. ....

• Stanna

Jag kokar när jag använder torkad frukt. Vanlig färsk frukt kan man ju bara mosa eller mixa. Vet dock inte hur bra det blir att frysa färsk frukt.

• Dää

Tack för alla förslag, då ska jag köpa lite olika frukt i dag o mixa.

Theodor 050616 o Tuva 070709
  • Helheim
    Stanna skrev 2008-02-01 12:10:37 följande:
    Jag kokar när jag använder torkad frukt. Vanlig färsk frukt kan man ju bara mosa eller mixa. Vet dock inte hur bra det blir att frysa färsk frukt.
    Det går bra att göra så med, men de flesta frukter går väl inte att frysa om jag minns rätt.
  • LitenIsa

jag har fryst in mixad honungsmelon och det gick bra. Blev dock väldigt vattnig så jag blandade i lite grötpulver för att få bättre konsistens och det slank ner fint hos min 6 mån dotter.

Svar på tråden Hur gör man egen frukt puree? Hur förvarar man den sen ?