• MissSummer

"Pojken som kallades det" - frågor!

Jag har nyss läst boken och har lite frågor för er som vet mer om Dave Pelzers uppväxt.

1) vad för psykisk sjudkom hade hans mamma?
    2) vad hände med hans mamma och bröder efter att han omhändertagits?

• Svar på tråden "Pojken som kallades det" - frågor!
  • Gammalmensöt

en brors berättelse var lika bra som dom andra.

• ich
    MyFine skrev 2008-02-01 12:21:48 följande:
    Ich: Har inte läst den själv, men det ska väl handla om hur hans uppväxt var, speciellt efter att brodern fick åka iväg. Då var det väl hans "tur". Den heter "en brors berättelse" tror jag
    Ok, tack.
  • Lillan7704
    MyFine skrev 2008-02-01 12:21:48 följande:
    Ich: Har inte läst den själv, men det ska väl handla om hur hans uppväxt var, speciellt efter att brodern fick åka iväg. Då var det väl hans "tur". Den heter "en brors berättelse" tror jag
    Åh, den måste jag ju köpa då!
  • Marie IE B

Är det bara jag som är tveksam till den är bokserien ?
    Efter första boken var jag helt chockad och tagen av hans berättelse, när jag sedan läst resten kände jag nästan att nej, det var för mycket för att kunna ta in. Elände staplas på elände som aldrig tycks ta slut och han har en uppväxt som verkligen är fruktansvärd MEN han har tagit sig hel ur detta och tjänar nu grova pengar på det. Han har slagit mynt av det på "värsta amerikanska vis" och lever väl mer eller mindre nu på sina böcker och sina föreläsningar. Inte för att jag missunnar honom det men jag kan inte låta bli att tänka på alla andra som råkar ut för samma saker men som INTE kan bli världsberömda författare efteråt, DOM är det om möjligt än mer synd om.
    Är det nå'n som vet om intäkterna från böckerna t ex går till olika hjälpändamål?

• Lillan7704

Men alla har väl samma förutsättningar, eller hur.....?
    Han har ju inte haft mer hjälp än någon annan, utan klarat allt detta själv...

• OMWF

Världen är orättvis och alla kan inte lyckas men han gjorde det. Det är nog lika synd om alla misshandlade barn även om det går bättre för vissa senare i livet än för andra. Det är hans pengar och han får göra vad han vill med dom.

Marie IE B skrev 2008-02-02 13:22:25 följande:

Är det bara jag som är tveksam till den är bokserien ?Efter första boken var jag helt chockad och tagen av hans berättelse, när jag sedan läst resten kände jag nästan att nej, det var för mycket för att kunna ta in. Elände staplas på elände som aldrig tycks ta slut och han har en uppväxt som verkligen är fruktansvärd MEN han har tagit sig hel ur detta och tjänar nu grova pengar på det. Han har slagit mynt av det på "värsta amerikanska vis" och lever väl mer eller mindre nu på sina böcker och sina föreläsningar. Inte för att jag missunnar honom det men jag kan inte låta bli att tänka på alla andra som råkar ut för samma saker men som INTE kan bli världsberömda författare efteråt, DOM är det om möjligt än mer synd om.Är det nå'n som vet om intäkterna från böckerna t ex går till olika hjälpändamål?
  • A flikka

Marie IE B skrev 2008-02-02 13:22:25 följande:

Är det bara jag som är tveksam till den är bokserien ?Efter första boken var jag helt chockad och tagen av hans berättelse, när jag sedan läst resten kände jag nästan att nej, det var för mycket för att kunna ta in. Elände staplas på elände som aldrig tycks ta slut och han har en uppväxt som verkligen är fruktansvärd MEN han har tagit sig hel ur detta och tjänar nu grova pengar på det. Han har slagit mynt av det på "värsta amerikanska vis" och lever väl mer eller mindre nu på sina böcker och sina föreläsningar. Inte för att jag missunnar honom det men jag kan inte låta bli att tänka på alla andra som råkar ut för samma saker men som INTE kan bli världsberömda författare efteråt, DOM är det om möjligt än mer synd om.Är det nå'n som vet om intäkterna från böckerna t ex går till olika hjälpändamål?
    Ja, det skulle ju förvåna mig om en del av pengarna INTE gick till välgörande ändamål.. faktiskt.
  • Meli

Det finns en tvåa och en trea på boken. Mamman är död, ostraffad!!!

Det finns också en hemsida som han har. Tror det är hans namn och så .com

Hemsk bok, man kan inte förstå att sådant inträffar

• Fru Sveden

Det finns en bok som hans bror har skrivit också. Kommer dock ej ihåg vad den heter.

• Meli

linjes

Både och, Jag mådde så himla dåligt av att läsa dem, men visst, det är ju sanningen, men ibland är den svår.

• Lillan7704

Idag fick jag hem " en brors berättelse"! Ska börja läsa den i morgon..
    Hoppas den är lika bra som hans brors böcker är! Då lär jag inte kunna sluta läsa innan boken är slut!

• ming
    A flikka skrev 2008-02-03 03:05:37 följande:
    Marie IE B skrev 2008-02-02 13:22:25 följande:Ja, det skulle ju förvåna mig om en del av pengarna INTE gick till välgörande ändamål.. faktiskt.
    Va, skulle du bli förvånad om en del av pengarn INTE gick till välgörande ändamål, och han själv levde på en del av pengarna??
    Skulle nog bli mer förvånad om alla pengar gick enbart till välgörande ändamål, faktiskt.
  • A flikka
    ming skrev 2008-02-06 22:56:03 följande:
    Va, skulle du bli förvånad om en del av pengarn INTE gick till välgörande ändamål, och han själv levde på en del av pengarna??Skulle nog bli mer förvånad om alla pengar gick enbart till välgörande ändamål, faktiskt.
    Nej, jag tror inte att han skulle ge ALLA pengar. Drt skulle inte jag heller, nåt måste man ju leva av?
    Jag sa faktiskt "en del"
  • ming
    A flikka skrev 2008-02-07 01:14:47 följande:
    Nej, jag tror inte att han skulle ge ALLA pengar. Drt skulle inte jag heller, nåt måste man ju leva av?Jag sa faktiskt "en del"
    Jaha, okej då rå! Räcka ut tungan
Svar på tråden "Pojken som kallades det" - frågor!