• Unna

Ljumskbråcksopererad och gravid

Jag blev opererad för ljumskbråck för två år sedan. De opererade in ett nät som nu sitter som förstärkning i bukväggen på min vänstra sida. Utifrån ser det hur fint ut som helst, men ärrvävnaden inuti är tjock, hård och ömmar när man känner på det.

Vid inskrivningen frågade jag min barnmorska om det skulle kunna bli något problem med det här, och det enda hon kunde säga var att vi fick avvakta och se, men att det antagligen inte fanns något att göra hur som helst. Om något händer får man ev. operera igen efter förlossningen.

Är gravid v17+2 idag. Magen växer på och det gör ont och stramar i operationsområdet. Igår var jag på ultraljud och det gjorde ont när hon tryckte mot just det området. Antar att det bara kommer bli värre och värre ju större magen blir...

Någon som vet något om detta?!

• Svar på tråden Ljumskbråcksopererad och gravid
  • Unna

Ingen? Kanske finns roligare att fundera kring en fredagkväll... Men nu värker det hela tiden, tänk om det kommer fortsätta i 23 veckor till?!

• Mama2005

Jag opererade miutt ljumskbråck igår. De satte INTE in nät, eftersom jag är i "barnafödande ålder". Kirurgen sa att med nät blir det problem under graviditeter!

• Unna

Åh tack för svaret! Även om det var lite dåliga nyheter för mig. Attans att det kan vara så, att man inte får rätt behandling. Kanske kan ta kontakt med dem där du opererades? Vill ju veta mer om detta...
    Såg precis att du skrivit i min gästbok, tack!

• Vallie

å nej, jag har opererat ett ärrbråck, mitt på magen och de har satt in nät...
    känns ju inge bra om det ska ställa till problem...
    får fråga min BM

• Unna

Ville ju inte skapa oro, men eftersom jag redan har fått problem ville jag veta mer om det. Hoppas du inte får problem! Men det kan nog vara bra att ta upp det med bm OM du nu skulle få problem senare. Jag har ju redan frågat min bm, och hon sade att man inte kan veta hur det kommer bli för just mig...

Jag har försökt hitta info om detta på nätet, men inte lyckats än. Ska nog försöka söka på engelska.
    Men jag ska ta och ringa den klinik där jag opererades och se vad de har att säga.
    Jag har läst att det är vanligast att män och pojkar får ljumskbråck, och att operationstekniken är utvecklad på män. Men ändå blir jag förvånad och arg över att jag inte fått alternativ operation som man tydligen kan få!
    Tack än en gång Mama2005 för att du svarade!

• aldre

Jag har inte ljumsk- men navelbråck.

Den ena doktorn rekommenderade att man skulle operera innan man blev gravid igen. Var dock tveksam och kollade med en till som sa att det inte fanns några fasta rekommendationer. Han nämnde att problemet skulle kunna bli att det då sprack upp, eller att det stramade i kanten till nätet om de valde nätmetoden (metoden berodde tydligen på hur stort 'hålet' var). Han trodde dock att risken med att inte operera (tarmvred) inte var så stor vid navelbråck (tror den är mkt större med ljuskbråck). Jag valde därför att lyssna på doktor no 2 och vänta med operation. Hoppas nu att allt går bra, även om det trycker på nästan hela tiden i bråcket.

Men eftersom du redan är opererad finns det nog inte mycket du kan göra mer än vänta och se. Tyvärr.

• pickelina

Jag har opererats för ljumsk- och femuralbråck i dec 06 (utan nät) och mars 07 (med nät eftersom det första inte funkade) och är nu gravid en tredje gång (bråcket uppträdde under min andra graviditet). Jag har nästan lika mycket smärta som innan mina operationer och jag är framför allt väldigt öm.

När jag frågade min läkare hur det skulle bli vid en kommande graviditet blev svaret att nätet inte är elastiskt som kroppens egna vävnader. Det är därför risk för att det går sönder i "skarvarna", men att man får ta det som det kommer, det var inget som skulle hindra mig från att försöka bli gravid igen i alla fall.

Detta var ju inte mycket till svar kanske men, men. Jag hoppas verkligen att det går bra för oss, har ingen lust att bli opererad igen med allt vad det innebär att inte få bära på flera veckor, med tre små barn mellan 0 och 4 år...

Lycka till du är ca 10 v före mig så jag får väl hålla mig uppdaterad så jag vet vad jag har att vänta.

Kram Erika

• Tokfia 7

Jag är inte opererad för ljumskbråck, men fick det under graviditeten. Sökte som en dåre om information om ljumskbråck på kvinnor och främst gravida - hittade i princip ingen information om det första och ingen alls om det sista... Träffade kirurg som satte upp mig på op-kö, men efter förlossningen försvann som tur är både utträngningen i bråcksäcken och alla obehag. Men, det jag fick reda på är att, som nämnts tidigare, så är operationsmetoderna utarbetade utifrån männens fysiologi, eftersom det är de som oftast drabbas av ljumskbråck. Det är också tydligen väldigt vanligt att de kvinnor som får ljumskbråck inte får rätt diagnos vad gäller typen av ljumskbråck, och det hade nåt med risken för inklämdhet att göra. Risken att det skulle bli inklämt minskar tydligen ju längre gången man är i graviditeten eftersom tarmarna hamnar "ovanpå" livmodern (sa en läkare till mig). Nu var det ju inte alls det du undrade över... Hoppas det går bra för dig!! Jag planerar bli gravid igen och misstänker att jag får tillbaka bråcket då, men vill helst undvika operation eftersom man kan få känselnedsättning, hypersensibilitet m.m. efter op som kirurgen sa till mig.

• Unna

Tokfia 7, tack så mycket för att du delar med dig! Visst är det frustrerande att det inte går att hitta info om kvinnor och ljumskbråck! Särskilt inte då gravida...

Jag har läkartid inbokad om en vecka, för det gör ont i gamla operationsområdet och även på andra sidan nu...

Men då undrar jag eftersom du fick det under graviditet, vilken typ av obehag fick du och i vilka situationer? Fick du vara försiktig med vissa rörelser tex? Vad sa läkaren?
    För mig värker det när jag gått och stått länge, måste sätta mig ner och vila ibland. Ibland känner jag av det på morgonen när jag rest mig upp ur sängen och börjar gå.
    Hoppas det "bara" är tillfälligt så det inte behöver opereras.

• Tokfia 7

Det gjorde ont på ena sidan av venusberget (eller vad man nu ska kalla det) och när jag kollade så hade jag en äggstor knöl där, jag hade inte märkt nåt innan. Så jag ringde sjukvårdsupplysningen som sa att jag skulle gå till doktorn. Gick till husläkare (som var helt värdelös), hon skulle undersöka mig liggande (fast då gick bråcket in igen) bl.a. och sa att jag skulle göra allt precis som vanligt. Jag var jätteoroad att det skulle bli inklämt och pratade med barnmorskan och fick tid hos läkare på MVC, han skrev remiss till kirurgen. Läkaren på MVC var jättebra, han kom från kvinnokliniken och det var han som sa att tarmarna hamnade ovanpå, ritade på papper och hade sig. Ja, det var en utsvävning. Kirurgen var skeptisk till operation, men satte upp mig i kö ändå eftersom väntetiden skulle vara 5-6 månader (det här var i augusti, jag hade BF 071130.

Besvären jag hade var att i början när jag fick det höll det ju på att tränga ut så bråckporten höll på att vidgas, det gjorde rejält ont när jag reste mig upp efter att ha suttit eller legat, det klämde också när jag satt och det gjorde ont när jag gick. Det gjorde väldigt ont om jag spände bukmusklerna, typ som om jag åkte buss och bussen krängde lite så jag fick parera med kroppen. Jag slutade typ göra allt som påfrestade bukmuskulaturen eftersom det kändes obehagligt. Efter ett tag minskade smärtan så det kändes inte så mycket, fortfarande var det ju dock så att det trängde ut när jag reste mig upp. I slutet av graviditeten började det göra ont som från början igen, jag gissar att det berodde på att det ökade buktrycket tvingade upp bråckporten ännu mer. Jag började även känna samma smärta (fast inte lika mycket) på andra sidan, så jag var rädd att jag skulle få ett till bråck. Direkt efter förlossningen försvann utträngningen och det gjorde inte ont längre.

För övrigt så sa läkaren (från KK) att eftersom tarmarna hamnar ovanpå livmodern under graviditen så var risken liten att det skulle vara tarm i bråckpåsen, mest sannolikt var det fett vilket gjorde att sannolikheten för inklämdhet minskade ju längre tiden gick (jag kan tillägga att jag inte är fet alls).

Jag vet inte hur det är om man redan är opererad för bråck och det blir problem med det, men får man ett nytt opererar de endast om det blir inklämt om man är gravid eftersom det medför en risk för fostret om man opereras.

Hoppas det går bra för dig! Du får gärna meddela hur det går, är lite nyfiken eftersom informationen om detta ämne som sagt är begränsad och jag misstänker att jag kommer att få tillbaka mina besvär.

• Unna

Har nu varit hos läkare, och hon var trevlig och förstående, men fick skicka mig vidare till läkaren på mvc. Så nu väntar jag på att få komma dit...

Men det hela har förvärrats nu när magen har växt. Nu gör det ont, förut var det mest ömt. Gjorde så ont när jag gick och rörde mig på jobbet att jag fick gå hem idag. Vill inte ha ont och riskera att det förvärras så nu kommer jag sjukskriva mig de sju dagar jag kan och så får vi hoppas att mvc-läkaren tar mig på allvar och förlänger det.
    Är så ledsen för att kroppen inte fungerar så jag inte ens kan jobba. Har gråtit flera gånger idag för det känns så hopplöst, helt vanliga rörelser gör att det gör ont. Känner mig handikappad, låst.

Jag återkommer när jag varit hos mvc-läkaren!

• TANKGIRL

jag är opererad för ljumskbråck på båda sidorna.
    Är gravid med mitt tredje barn, har aldrig haft problem,
    Stramade lite 1sta men inga problem alls so sagt.

• Mamma till Novalie

Unna, hur gick det?

Jag opererades för ljumskbråck (med nät i hela nedre buken) i mars och är nu gravid i v.36 och bebisen verkar inte ha utrymme att sjunka ner. Jag har även förjäkligt ont från och till. Har en läkartid om TVÅ veckor och precis som du letar jag förbrilt efter mer info.

• Liten2016
    Mamma till Novalie skrev 2016-01-03 22:52:58 följande:

Unna, hur gick det?

Jag opererades för ljumskbråck (med nät i hela nedre buken) i mars och är nu gravid i v.36 och bebisen verkar inte ha utrymme att sjunka ner. Jag har även förjäkligt ont från och till. Har en läkartid om TVÅ veckor och precis som du letar jag förbrilt efter mer info.

Denna tråden är tyvärr från 2008 och alla de namn som är svarta är personer som inte finns på FL längre. Testa att citera den enda blåa och hoppas att hon fortfarande är aktiv på FL. Jag läste intresserat eftersom jag opererades för ljumskbråck när jag var ~ 3 år. Men det verkar inte vara samma sak som när man är vuxen. Lycka till!!
  • Lovisatyra

Hej! Vet att det var längesen någon skrev i denna tråd, men undrar om någon har erfarenhet av att vara gravid och tidigare gjort en ljumskbråcksoperation där nät satts in?? Söker febrilt på nätet, men hittar inte så mycket info om detta. Planerar att bli gravid men har opererat in nät i bukhinnan pga dubbelsidigt ljumskbråck. Orolig att nätet ska gå sönder under graviditeten eller förlossningen :/

Mkt tacksam för svar!

Svar på tråden Ljumskbråcksopererad och gravid