Det gjorde ont på ena sidan av venusberget (eller vad man nu ska kalla det) och när jag kollade så hade jag en äggstor knöl där, jag hade inte märkt nåt innan. Så jag ringde sjukvårdsupplysningen som sa att jag skulle gå till doktorn. Gick till husläkare (som var helt värdelös), hon skulle undersöka mig liggande (fast då gick bråcket in igen) bl.a. och sa att jag skulle göra allt precis som vanligt. Jag var jätteoroad att det skulle bli inklämt och pratade med barnmorskan och fick tid hos läkare på MVC, han skrev remiss till kirurgen. Läkaren på MVC var jättebra, han kom från kvinnokliniken och det var han som sa att tarmarna hamnade ovanpå, ritade på papper och hade sig. Ja, det var en utsvävning. Kirurgen var skeptisk till operation, men satte upp mig i kö ändå eftersom väntetiden skulle vara 5-6 månader (det här var i augusti, jag hade BF 071130.
Besvären jag hade var att i början när jag fick det höll det ju på att tränga ut så bråckporten höll på att vidgas, det gjorde rejält ont när jag reste mig upp efter att ha suttit eller legat, det klämde också när jag satt och det gjorde ont när jag gick. Det gjorde väldigt ont om jag spände bukmusklerna, typ som om jag åkte buss och bussen krängde lite så jag fick parera med kroppen. Jag slutade typ göra allt som påfrestade bukmuskulaturen eftersom det kändes obehagligt. Efter ett tag minskade smärtan så det kändes inte så mycket, fortfarande var det ju dock så att det trängde ut när jag reste mig upp. I slutet av graviditeten började det göra ont som från början igen, jag gissar att det berodde på att det ökade buktrycket tvingade upp bråckporten ännu mer. Jag började även känna samma smärta (fast inte lika mycket) på andra sidan, så jag var rädd att jag skulle få ett till bråck. Direkt efter förlossningen försvann utträngningen och det gjorde inte ont längre.
För övrigt så sa läkaren (från KK) att eftersom tarmarna hamnar ovanpå livmodern under graviditen så var risken liten att det skulle vara tarm i bråckpåsen, mest sannolikt var det fett vilket gjorde att sannolikheten för inklämdhet minskade ju längre tiden gick (jag kan tillägga att jag inte är fet alls).
Jag vet inte hur det är om man redan är opererad för bråck och det blir problem med det, men får man ett nytt opererar de endast om det blir inklämt om man är gravid eftersom det medför en risk för fostret om man opereras.
Hoppas det går bra för dig! Du får gärna meddela hur det går, är lite nyfiken eftersom informationen om detta ämne som sagt är begränsad och jag misstänker att jag kommer att få tillbaka mina besvär.