• FoFo

Hjälp med en bra inhandlingslista till första babyn!

Hej alla smarta gravida!
    JAg är säker på att det finns en tråd om en sådan lista, men jag behöver en sådan ganska omgående eftersom vi ska till Gekås i Ullared imorgon bitti. Jag fick denna lista av en tjej för en inte så länge sen. Ni får gärna fylla på eller skriva en egen. MYCKET TACKSAM för svar

Barnvagnsutrustning
    - barnvagn
    - lift, madrass
    - bäddutrustning
    - plastad frotté
    - åkpåse, skötväska
    - regnskydd, hjulskydd, insektsnät
    - parasoll, dyna, sele

Skötutr.
    - skötbord
    - skötbädd
    - badbalja/hjälp, badolja
    - bad & febertermometer
    - mild tvål, salva, puder
    - tvättlappar, topz
    - diflaskor, dinappar, (nappar)
    - haklappar, bitring
    - nagelsax/nagelfil, hårborste
    - blöjor, blöjhink
    -badcape
    -badhandduk
    -små handdukar

Sängutr.
    - säng, vagga el korg
    - madrass, plastad frotté
    - bäddutrustn. spjälskydd
    - sänghimmel o stång, mobil
    - kudde, täcke

för mamma:
    - amnings-bh
    - amn.inlägg
    - amn.kudde
    - amn.tröja
    - bröstpump
    - stora bindor

Kläder m m
    - Omlottröjor, ca 3-4 st
    - trosor, 6-7 st
    - body, t-shirt 3-4 st
    sparkdräkt/byxor 3 st
    - tröja, kofta
    - overall
    - bomullshjälm, 2 st
    - vindtät mössa, vantar
    - sockor, 2 par
    - pyjamas, sovpåse

Övrigt
    - babyskydd
    - bärsele
    - lammskinn
    - hoppgunga, lekstol
    - babygym
    - filt
    - barnvakt
    - babysitter
    -mobil

• Svar på tråden Hjälp med en bra inhandlingslista till första babyn!
  • MrsSn0w

Bra lista.. Men till en början så behöver man inte allt krimskrams..

~ Liam 07~09~15 ~
  • FoFo
    MrsSn0w skrev 2008-02-01 14:03:18 följande:
    vad är krimskrams då
  • Malinell
    MrsSn0w skrev 2008-02-01 14:03:18 följande:
    Håller med! Visserligen ska jag få mitt första men har skippat en massa av det där och vissa saker behöver man först efter några månader!
  • Tette86021

sängkläder? kanske missade det när jag läste?
    Vet inte vad du tänkt köpa för badbalja men sånadär.. nu vet jag inte vad det heter.. men såna där grejer som man sätter i botten så bebisen inte glider allt för mycket kanske?

bilbarnstol, en liten filt att lägga på skötbordet (på den där madrassen) den är ju rätt kall.. kanske räcker med handduk, men vi kör med filt och en handduk hon har under stjärten bara=)

Roliga grejer ni kan hänga upp eller klistra upp över skötbordet så det blir lite roligare att ligga där.

Har inte testat själv men har hört att bärsjalarna ska vara jättebra.

Nu vet jag inte vad det heter heller haha men sånt där man hänger i barnvagnen som bebisen kan ligga och titta på.

• MrsSn0w
    FoFo skrev 2008-02-01 14:05:28 följande:
    vad är krimskrams då
    Oj det är mkt man inte behöver första tiden.. hjulskydd, insäktsnät är inget ni behöver nu.. Kan vara bra till sommaren med nät. Men hjulskydd, behövs verkligen inte. Badtermometer behövs inte heller. Det är bara att känna med armbågen t.ex så att det är rätt tempratur. Mild tvål, kör ist med badolja.. Säng himmel är väl inget man behöbver ha heller. men visst kan det vara snyggt Trosor? Behöver verkligen inte

Hoppgunga kan du köpa när barnet är 4-6 månader samma med gåstol..
    ~ Liam 07~09~15 ~
  • Flickan och kråkan

Som nybliven mamma rekommenderar jag följande:

- Skippa tvålen och pudret (inte bra för små barn)
    - Haklappar behöver du nog inte på ett tag...
    - Vänta med bröstpump. Fungerar inte amningen får du mycket hjälp på BB och då är det lättare att välja vad man behöver. Jag hyrde t.ex en pump på BB någon vecka.
    - När det gäller kläder skulle jag skippat omlottröjorna och trosorna och skaffat omlottbodys istället. Det vi använder (6 veckor) är bodysar, pyjamaser, strumpor och byxor utan fot. Givetvis overall och mössa när vi går ut.

• FoFo

listan är ju lång och jag tänker nog inte skaffa allt på en gång i alla fall inte det jag känner att jag inte behöver.
    De flesta stora grejerna är införskaffade: Säng, bilstol, vagn, lift, lite sängkläder syr jag själv, påsoverall och en del kläder.
    Bröstpumpen väntar jag med tills jag vet att jag kan amma.

• Carr0n

Jag har en lista i min blogg... där jag tycker att det nödvändigaste finns med.

• FoFo
    Carr0n skrev 2008-02-01 16:33:32 följande:
    Jag har en lista i min blogg... där jag tycker att det nödvändigaste finns med.
    tack, den var ganska lik den jag har fått, skrivit till flaskrengörare
  • Winnertaco

Oj, jag hade inte ens en tredjedel av allt på den där listan, vi klarade oss alldeles utmärkt!

• Zuccini

Insektsnät är nog trots allt inte så dumt även om insekterna lyser med sin frånvaro än på ett tag. När min syster hade sin bebis sovande ute i vagnen tidigare i vinter dök det upp några väldigt nyfikna fåglar. Så köp ett nät om du planerar att låta bebisen sova utomhus i vagnen medans du är inne.

• MrsSn0w

Flaskrengörare.. Gud vad dom lurar på saker till nyblivna mammor... Kommer säkert inte använda hälften av dessa saker

~ Liam 07~09~15 ~
  • Carr0n
    MrsSn0w skrev 2008-02-01 17:08:05 följande:
    Flaskrengörare.. Gud vad dom lurar på saker till nyblivna mammor... Kommer säkert inte använda hälften av dessa saker
    Flaskrengörare är ju jättebra, jag kommer då inte åt i botten med våran diskborste!
  • Tette86021

Jag tycker flaskborste är jättebra och smidigt. Går fortare att rengöra.. innan jag skaffade det fick jag trycka ner svampen och försöka röra runt med kniv.. kämpigt hehe.. men finns ju vissa diskborstar som går ner och som duger jättebra till flaskor=)
    men flaskborste rekomenderar jag ocksÅ!=)

MrsSn0w skrev 2008-02-01 17:08:05 följande:
  • Diorlover

Vi handlade en massa men det som vi använde mest av var kläder.
    Vår son har reflux så spydde ner allt flera ggr ju.
    Så hade säkert 50 bodys istorlek 50-56, ahn hade storlek 50 när han föddes och 56 räkcer ända upp till 62 ju.
    Han växte snabbt men avrje palgg ahn användas minst en gång.
    Haklklappar va jätte smart nrä vi väl kom på det. då varken dregla eller spydde på kläderna och det fastna ej under hakan heller.
    Tvättlappar/kräklappar, kan klippa sönder gamla handdukar oxå.
    Skötbord/skötbädd e ju bra att ha men man akn byta varsom. vi hade köpt skörbord men flytta en vecka innan ahn kom då hade vi plats bredvid vasken i toaletten å ahde skötbädd där sen kunde vi bara byta där tills han va ett halvår sen va han för stor.

Amingsinlägg va jättew bra det läckte som tusan direkt han skrek. napp köpte vi när han av tre veckor. Min mjök funka inte så rba så skönt å ah pumpen hemma direkt. köpte en billig. hade jätte vattning mjök så den tjocka kom efter 30 min så kunde pumpa innan och frysa in sen amma. så man slapp amma i en timme i sträck.

vad mer va bra. nässugen, han blev så snorig. Filtar e bra å ha.

Säng e inte ett måste. Kan ju sova med er och underlättar nattamning. d kan ju va bra å pumpa oxå så får pappa ta del av nattmatningen så du får vila ut. det gjorde vi ända från början nästan.

Oj blev en massa men det mest konkreta no behöver vid ankomst, sovplats/sängkläder, vagn, skötplats och diverse tillbehör,blöjor osv. overall,mössa, ombyten minst sex stycken. någon lite leksak kanske. sköna kläder till dig.amningsbh,inlägg.
    sen resten kan man hanlda vartefter

• Andrea

Det som behövs är vagn om man nu vill ha det, annars är sjal bra, sele, lite kläder, åkpåse, blöjor, säng och sängkläder.

Det är det som behövs

• Winnertaco
    Andrea skrev 2008-02-01 20:41:10 följande:
    Det som behövs är vagn om man nu vill ha det, annars är sjal bra, sele, lite kläder, åkpåse, blöjor, säng och sängkläder.Det är det som behövs
    Ja, exakt! Det var ungefär det som vi hade! Eller jo, nån sorts skötbord kanske man ska ha, vi använde tvättmaskinen och en såndär plastmadrass från Ikea (typ 59 kr...)!
  • Andrea
    Winnertaco skrev 2008-02-01 21:13:06 följande:
    Ja, exakt! Det var ungefär det som vi hade! Eller jo, nån sorts skötbord kanske man ska ha, vi använde tvättmaskinen och en såndär plastmadrass från Ikea (typ 59 kr...)!
     Haha kom på det nu när jag stod och diskade. Skötbädd är bra också. Och handdukar i överflöd för dom kräks en del dom små liven
Svar på tråden Hjälp med en bra inhandlingslista till första babyn!