• Anonym

Ni som vet något om mögel i lägenheter!!

vårt badrum är fullt utav mögel, alla väggar i badrummet. detta upptäcktes då badrummet skulle kaklas. nu har vi en avfuktare stående där inne då golvet haft en fuktskada, och snart ska en kakelfirma pensla nån gift på möglet och på så sätt avlägsna detta.
    hur går en mögel sanering till?? hur lång tid tar det, hur gör dom? får man vara hemma under tiden? används någon gift?

anledningen att jag frågar är att jag har en lungsjuk son som är väldigt ömtålig, jag oroar mig för att hyrevärden inte bryr sig (då de först sa att detta inte var mögel fast det är lögn) och nu har de bett oss att åka hemifrån i några dagar för att de ska pensla någon gift på väggarna,
    tänk om de bara täcker över väggarna med kakel eller spackel tills vi kommer tillbaka.
    vem brukar ha ansvaret att avlägsna mögel i hyresrätt?
    anticimex?
    någon som vet??
    min sons hälsa står på spel! jag vet inte vem jag ska vända mig till!!

• Svar på tråden Ni som vet något om mögel i lägenheter!!
  • Anonym

Usch vad tråkigt med mögel... Hur lång tid en mögelsanering går till beror på hur fuktigt det är. Avfuktningen bör ha tagit ett par dagar minst (kanske t.o.m. nån vecka?), och nu ska de behandla möglet med gift om jag förstår dig rätt? Det finns ingen seriös plattsättare som skulle sätta plattor på mögligt underlag, så du behöver inte vara orolig för det (jag förutsätter att det är fackmän som arbetar i badrummet). Det viktigaste är att källan till vattenläckan är åtgärdad så att det inte blir fuktigt igen.

Det är fastighetsägaren som ansvarar för mögelsaneringen (om möglet inte uppkommit p.g.a. hyresgästens försummelse), sen vem de i sin tur anlitar är upp till dem själva. Anticimex kan säkert utföra jobbet, men kanske även målare/plattsättare.

• Lina86

Vårat badrum är oxå fullt av mögel..
    igår kom våran hyresvärd o rev ut allt.. efter över 1 år av tjat..
    jag o min dotter (snart 4 månader) har rymt till min mamma o min sambo är hos sin mamma tills allt fukt har torkat osv..

Ett tips till dig är att gå med i hyresgästförening o tala om ditt problem där..
    Självklart så måste ju fastighetsägaren ha förståelse för eran situation..
    annars kan du ju be honom bo där någon månad få se hur bra han kommer må efteråt..

• Anonym
    Lina86 skrev 2008-02-01 23:16:03 följande:
    Vårat badrum är oxå fullt av mögel..igår kom våran hyresvärd o rev ut allt.. efter över 1 år av tjat..jag o min dotter (snart 4 månader) har rymt till min mamma o min sambo är hos sin mamma tills allt fukt har torkat osv..Ett tips till dig är att gå med i hyresgästförening o tala om ditt problem där..Självklart så måste ju fastighetsägaren ha förståelse för eran situation..annars kan du ju be honom bo där någon månad få se hur bra han kommer må efteråt..
    men hur går en mögelsanering till? är det bara att de river ner möglet eller?
  • Lina86

det vet jag faktiskt inte..
    dom lär ju ta bort allt o sen se till så att fukten torkar osv.. har det gått för långt med möglet så finns det inte nåt att göra tror jag..

Anonym skrev 2008-02-02 14:10:32 följande:
    men hur går en mögelsanering till? är det bara att de river ner möglet eller?
  • Anonym
    Lina86 skrev 2008-02-02 15:57:51 följande:
    det vet jag faktiskt inte.. dom lär ju ta bort allt o sen se till så att fukten torkar osv.. har det gått för långt med möglet så finns det inte nåt att göra tror jag..
    hur ser möglet ut i ert badrum??
  • Angeliqan

Har en kompis som fick sitt badrum sanerat på mögel i höstas.
    Hon sa att de la ett spärrskikt och sedan målade vanlig färg på det. Vet inte om det är det bästa sättet men det var iaf så de gjorde där.

• Lina86

svart och grön.. går från golvet upp mot väggarna.. under våtrumms mattan osv.ö.
    luktar väldigt starkt..

Anonym skrev 2008-02-02 19:21:45 följande:
    hur ser möglet ut i ert badrum??
  • Anonym
    Lina86 skrev 2008-02-02 22:01:33 följande:
    svart och grön.. går från golvet upp mot väggarna.. under våtrumms mattan osv.ö.luktar väldigt starkt..
    vårt luktar knappt, kanske inte är så hälsofarligt då?
    de ska iallafall pensa på gift sen dra av allt. hoppas det fungerar och att de bryr sig tillräkligt för att göra detta på rätt sätt.
  • Anonym (Karin)

Jag har mögel i sovrummet/klädkammaren. Det finns i både hörnen som vetter ut, troligen något som kommer från vinden ovan.

Hur som helst hade vi så mycket mögel i sovrummet och klädkammaren att sovrumsväggen, hörnerna, var helt fuktiga och det "växte" ordentligt med grönaktigt mögel på hela väggen - väl synligt. Lika så var det i klädkammaren och där var hela väggen fuktig - man kan nästan se hur fukten runnit där.

Vad gjorde vår käre hyresvörd åt detta (ett stort kommunalt bolag) - ja, en fläkt fick stå där i 2-3 veckor, sedan drog de ner tapeterna, målade över skiten med oljefärg och tapetserade om. Hur tror ni väggen ser ut nu två år senare?

Hyresvärden tycker vid fler påpekande att vi ej ska använda klädkammaren så att luften kan gå fritt - var vi ska ha våra kläder vete tusan, och helst skulle de vilja att vi sov i vardagsrummet.

De kan tänka sig att göra om samma sak igen, men det ger väl samma resultat om något år igen.

Svar på tråden Ni som vet något om mögel i lägenheter!!