Inlägg från: Vlatka Patak |Visa alla inlägg
  • Vlatka Patak

Bor du utomlands??

Jag flyttade till Kroatien fast jag inte kunde spraket, men dock till en turistort dar bl.a. tyska pratades - och det kunde jag nastan flytande. Det blev nog battre an jag trodde, en 19-aring som flyttar till ett frammande land hade inte sa stora forvantningar.

Flyttade ensam efter att ha tagit en 3-arig gymnasieutbildning och nagra kroatiska och italienska sprakkurser.

Ar det nagot du undrar sa ar det bara att fraga.

• Vlatka Patak

Funderar du,ni pa att flytta? Vart?

• Vlatka Patak

Har du barn? Isf ar det ju liiite krangligare.

Min flytt blev toppen. Jag jobbade som servitor den sommaren och fick bo pa hotellet medan jag sokte lagenhet. Sa dar hade jag lite tur, dessutom fick jag en massa vanner som tog hand om mig.

Jag borjade arbeta dagen efter att jag kommit till Kroatien, som servitor. Jag var ju bara 19 ar sa da var lonen riktigt ok. Larde mig snabbt kroatiska, tog nastan bara ett ar - sen kunde jag saga att jag kan det utantill. Efter sommaren - nar det inte var turistsasong var jag arbetslos typ 3 dagar lite radd hann jag bli. Rekommenderar att fixa sakert jobb!

Nu ar jag guide.

• Vlatka Patak

Ja, det ar det. Nar man ar ensam behov man ju inte tanka sa mycket pa lonen heller, bara jobba med det man vill liksom.

Flyttade hit nar jag var 19, fyller 25 i host, sa det blir 6 ar. Jag har alltid med min familj rest till Kroatien - flera ganger i aret - och alltid velat flytta hit, sa nar jag var klar med studierna bestamde jag mig att NU flyttar jag.

• Vlatka Patak

Fast jag flyttade till en stad dar jag aldrig varit.

• Vlatka Patak

Ja, ratt sa bra. Men har ar det annorlunda, det skiljer ganska mycket pa Dubrovnik och Istrien t.ex.

Har du nagot sk onskeland vart du planerar att flytta? Kan du nagot sprak t.ex.? Ar nyfiken av mig.

• Vlatka Patak

Du, portugisiska tycker jag personligen att ar det lattaste spraken att forsta - utan att egentligen kunna nagot. Finns det inga kurser i portugisiska, kan du lasa spanska, for kan man spanska forstar man portugisiska.

I Thailand behover man ju inte kunna sa mycket annat an engelska (och svenska).

• Vlatka Patak

Nej, jag forstar det. Finns det inte pa en bibbla nara dig sadar att man kan lara sig portugisiska genom att hora pa nagra kasetter? Det ar ju battre an ingenting.

Dessutom lar man sig spraket nog nar man sedan bor dar.

Svar på tråden Bor du utomlands??