• Takex

Bor du utomlands??

Äntligen kan man vara lite till nytta, haha!

**Bor ni i ett land utan för EU eelr i ett EU land?
    Utanför EU.
    **Vilket land?
    Japan.
    **Vad var anledninge til att ni flytta till utlandet?
    En känsla längst inne när man inte känner sig hemma i landet man växt upp i. Deep I know ; ]

**Blev flytten som ni trott och hoppast?
    Jadå : )
    **Vad blev bättre?
    Allt. Jag. Mitt liv. Allt.
    **Vad blev sämre?
    Inget.. lite tråkigt att jag inte kunde ta med mitt flickrum bara.
    **Blev det som ni tänkt er innan ni flyttade?
    Det blev 10 reser bättre : D ~
    **Vad något som blev anorlund än ni tänkt er innan ni flyttade?
    Kulturkrocken och hur jag själv utvecklades. Också var det lite läskigt att förstå att jag inte har några känslor för landet jag tillhör. Inga band, ingenting.
    **Hur länge har du/ni bott utomlands?
    Ett år snart blir det.
    **Flyttade du ensam? eller flytta tillsamnas med hela familjen?
    Jag flyttade själv, en månad drygt efter skolavslutningen.
    **Tips från er som bor utomlands och flytta från sverige vad är viktigt att tänka på innan etc?
    Är det utanför EU så även fast det är omöjligt nästan så kom ihåg att det är tufft i början, speciellt i ett icke EU land för kulturerna är så pass annorluna. Och att det är inte kul i början. Speciellt inte om du inte kan språket. I början är det dyrt och jobbigt och påfrestande men är det vad det var meningen att du skulle göra så kommer du aldrig att ångra dig, hur jobbigt det än blir.

• Takex

Jo men det är vitkigt att man vet det, medan jag plockade ner mitt rum jag bott i så många år och slänge i stort sett allt jag ägde, sa hejdå till de få kompisar jag hade, satt i bilden till Arlanda.. jag bara satt och väntade på att "NEJ" ångesten skulle komma.. väntar fortfarande, haha.

Förbereder sig.. ja rätt praktiskt så är det ju ambassad och sånt. Om der är utanför EU är det inte så lätt att få stanna i landet så man måste se till att man har rätt papper. Dom är inte så slappa utanför EU, man blir utsparkad och får inte komma tillbaka. Sen kan det ju vara skönt att veta var man ska bo, på ett ungefär. Man kan ofta fixa temporärt boende från sitt hemland. Sen om du inte pratar språket så kan det kanske underlätta om du pluggar språket precis när du kommer dit.. en chans att träffa lite människor i samma sits också och framför allt, att lära sig prata.

Sen.. jag hade ju bara två rum med saker. Inga möbler riktigt, utan bara sånt mina föräldrar gärna tog. Så jag fick plats med allt jag ville ha i en stor resväska. I Sverige har jag endast en flyttkartong med saker, gamla dagböcker och sånt, som kommer skickas hit när jag ber om det. Men har du ett helt hem så måste du bestämma om du vill sälja allt som går och slänga och så.. eller om du vill skäppa med dig.

Sånna där praktiska saker. Men en huvudregel som man måste komma ihåg när allt bara faller och man inte vet vad.. allting ordnar sig. Det gör det. Inte av sig själv men så länge man själv är med i bilden så gör det det.

vänat skrev 2008-03-21 19:18:54 följande:
    Tack för dit svar.just din sitat menning tycker jag var så bra at det var menningen att du skulle göra som komer du aldrig att ångrar dig, hur jobbigt det än blir. verkligen bra och tänk värt. Komer förmodligen bara att ångra att jag inte testa att flytta umolands.Hur förberder man sig bar på en utlands flytt??
  • Takex

Jag hade aldrig besökt landet innan jag flyttade hit ( jag som tittar in igen : P ) så det kan lösa sig ändå. Men jag tror nog jag också rekommenderar att åka och "hälsa på" det skjuter dock upp flyttningen då det kostar pengar. För precis som någon sa här inte.. ha en buffert för det är dyyyrt precis i början. Jag hade min buffert av "misstag" .. oj va tacksam jag var!

• Takex
    Hedi skrev 2008-03-22 16:32:10 följande:
    Far man fraga vad du gör i Japan? för det skrev du väl aldrig?
    Hmm.. nej det gjorde jag inte för det är en svår fråga. Jag "gör" väl inget speciellt. Jag pluggar vidare, jobbar för hyra, sjunger mycket karaoke, går ut och partar lite, äter ris.. du vet : D
  • Takex
    vänat skrev 2008-03-22 16:33:55 följande:
    Det där med buffert låter ju logiskt då man måste skaffa bostd och lite grejor till bostden etc.Men bara börja se till att man har en buffert redan nu.Sen blir det nog at sälja lite saker + lgh då blir det ju lite pengar där.Sen enbart magisnerat sådant man absolut vill ha kvar. Samt ta med en del viktiga saker så man klara sig den närmaste dagrana och veckorna
    Precis. Jag hade boende för 3 månader drygt färdigbetalt innan jag åkte. Matpengar. Tyckte det var lungt. Min buffert var för shopping.. trodde jag ja. Det kom överraskningsavgifter som VISA, mobiltelefon men framförallt! Innan man känner landet och har lärt sig valutan och var man SKA handla och var man bara ska handla om man.. gift sig rikt eller något.. haha. Det tar tid och lära sig och där förlorade jag en del pengar insåg jag i efterhand.
  • Takex
    Hedi skrev 2008-03-22 16:40:17 följande:
    jaha nice! pluggar du pa japanska? om du gillar karaoke sa är väl asien the right place =).
    Jag lever för karaoke, haha, bro mitt i smeten av Tokyo, klockan är tjugo i ett här lördag natt och klubben utanför mitt fönster har värsta festen.. kliar i fingrarna, vill så gärna gå men hade lovat att ställa om dygnet!
    Aa jag pluggar på japanska. Men bästa språkträningen är karaoke.. det säger till och med lärarna, haha xP
  • Takex
    vänat skrev 2008-03-22 16:50:28 följande:
    Är det dyt i japan?? eller hur ligger pricserna där om man går påresturang? handlar kläder etc?
    Restaurang beror på vad du vill äta.. det finns ju vanliga restauranger och sen dyra precis som över allt annars. Men i regel är det väldigt billigt. Jag äter lunch för runt 30 :-. Vill vi gå någonstans lite finare typ Dennis så går dricka, kött och pommes på kanske 60 - 70 kr. Och då är Dennis en dyr restaurang. Att leva i Japan är billigt. RYktet att det är dyrt kommer från Amerikanarna.

Kläder.. om duv ill ha märken så kostar det, vill du ha vanlig amärken ärdet som i Sverige. Nöjer du dig med kina kläder så får du ett par byxor för en hundring. Och det är inge fel med käderna gjorda i kina, passar utlänningar bättre också eftersom kropparna är annorlunda.

Det ända som man skulle kunna säga är dyrt med Japan är att en lägenhet kostar lika i hyra som i Sverige om man bor t ex i mitten av stockholm.. men dom är småå. Väldigt små lägenheter. Men det har inte att göra med att det är dyrt att bo i Tokyo det är för att det inte finns plats. Det är så mycket folk överallt.
  • Takex
    Hedi skrev 2008-03-22 16:46:24 följande:
    Respekt! jag tyckte det var segt att plugga pa tyska. Är det inte svindyrt i Japan? Skulle gärna vilja aka dit nagon gang..
    Segt? Som i.. tråkigt? Om jag ska vara ärligt så är inte min svenska sådär superbra så jag föredrar att plugga på engelska eller japanska. Med Familjeliv har hjälpt mig jättemycket! Förbättrat på mitt ordförråd rejält.

Japan är inte dyrt : 3 Men 13 timmars flyg är däremot inte billigt. Så det är det som kostar. Runt 8 - 9000 tusen för tur och retur.
  • Takex
    Hedi skrev 2008-03-22 18:04:50 följande:
    segt som jobbigt/svart. Kommer du inte ifran Sverige? Jaha nä det är ju inte sa dyrt va bra =).
    Ahaaa.. men tyska är lite klurigt också. Tror aldrig jag skulle klara det.
    Jo jag är från Sverige, men pratade 99% av tiden engelska när jag bodde där från att jag var 13 - 14 så jag har ett ganska dåligt ordförråd. Min grammatik är det inge fel på så länge jag inte pratar svenegelska , det är bara ordförrådet som är väldigt dåligt.
  • Takex
    vänat skrev 2008-03-22 18:35:04 följande:
    Fler bor utan för Eu,usa, austarlien exvis Asien eller sydamreika som vill dela med sig av sina erfarnheter??verkar inte var så mångs som flyttar till sydamerka eller asien??
    Nee tror de flesta flyttar till enegelsktalande länder eller något inom EU. Störst intresse och kulturerna är lättare.
Svar på tråden Bor du utomlands??