• Schnauser

Vet inte folk hur man flyttstädar?

Nu jädrar ska här gnällas!

Hjälpte en kompis att flytta igår. När vi kollar runt i den nya lägenheten ser vi att det slarvats en del med städningen. Kaklet i badrummet är inte skurat. Köksskåpen är slarvigt rengjorda och måste göras om. Kylskåpet är snuskigt. En klick av något slags oidentifierbart klet finns kvar på en glashylla. Spisplattorna har en tjock rand av fastbränd mat runt sig. Fönstren är putsade för så länge sedan att de hunnit bli smutsiga. Kanske inte så farligt, men man blir ju besviken att flyttstädningen inte är ordentligt gjord.

Min flyttstädningshistoria från i somras: Får komma in i lägenheten några dagar tidigare och vi avtalar om att jag som utbyte putsar fönstren själv. Låter den utflyttande hyresgästen veta att jag är noga med städningen, för att puffa på för noggrann flyttstädning. När jag flyttar in blir jag måttligt road av den rent ut sagt usla städningen. Stelnat spackel-klet från en renovering två år tidigare, finns kvar på fönsterkarmar och golvlister. Kaklet är inte skurat, toan har bajs- och urinfläckar kvar. Fläkthålet i väggen är alldeles luden. Golvet har en sträv yta på sig av smuts. Alla köksskåp är så slarvigt rengjorda att de måste göras om. Kyl och frys likaså. Spisen har fastbränd mat kvar kring plattorna. Målningen är inte avtorkad. Inga dörrar eller karmar är avtorkade/skurade. Smuts och flottfläckar kvar runt handtagen. Alla golv behövde en rejäl dust med skurbosten. Pust! Blir trött bara av att skriva detta.

Ahhh! Det där var skönt!

Cibi condimentum fames - Hungern är den bästa kryddan
  • Svar på tråden Vet inte folk hur man flyttstädar?
  • Butterscotch

Vi ska också flytta snart, och är det inte ordentligt städat när jag kommer dit tänker jag ringa en städfirma och skicka räkningen till säljarna. Varför skulle jag vilja städa upp någon annans skit när jag precis flyttstädat min egen lägenhet? Eller överhuvudtaget för den delen.

• josida

Men TS, det är väl bara att klaga på städningen, och beställa en firma och sedan skicka notan till tidigare ägare. Om det är en hyresrätt är det bara att kontakta värden som besiktar och sedan fixar en firma.

• Schnauser
    josida skrev 2008-02-01 20:18:00 följande:
    Men TS, det är väl bara att klaga på städningen, och beställa en firma och sedan skicka notan till tidigare ägare. Om det är en hyresrätt är det bara att kontakta värden som besiktar och sedan fixar en firma.
    Jovisst! ...men fokus i min TS är inte om vad man göra åt det. ...utan att jag tycker att städningen borde göras rätt från början.
  • Diorlover

nu när jag flytta hade han inte städat alls:O ficks täda sj sen skulle jag få komp. av hyresvärdne men itne sett röken av den.

• Schnauser
    Diorlover skrev 2008-02-01 20:23:11 följande:
    nu när jag flytta hade han inte städat alls:O ficks täda sj sen skulle jag få komp. av hyresvärdne men itne sett röken av den.
    Vad surt! Tror du att du kan få den om du stöter på?
  • josida
    Schnauser skrev 2008-02-01 20:19:47 följande:
    Jovisst! ...men fokus i min TS är inte om vad man göra åt det. ...utan att jag tycker att städningen borde göras rätt från början.
    Aha, sorry, jag instämmer helt och fullt!!!
    När jag flyttade jag sist skurade jag min lgt från golv till tak trots att nya hyresgästen sa att hon kunde ta en del av städningen då hon fick den tidigare. Sen när ajg flyttade in i nya var det lortigt och äckligt, men jag klagade hos hyresvärden, som fixade en firma som kom morgonen efter. Antar att gamla hyresgästen fick räkningen, men det skiter jag i!
  • Diorlover

stöter på? har precis sagt upp min lägenhet har krävt halva hyran av dem som komp. tog hela helgen å städa fan. äckligt gammalt hår i toaletten å sånt usch.... har skrivit till dem två ggr om detta. på måndag ska jag ringa igen.

• glasbubblan

Vi då, som hittade gamla dammiga schampooflaskor under badkaret, parfymflaskor i badrumsskåpet och en suspekt dunk med nån slags rengöringssprit... *ryys*

Begriper inte heller hur svårt det kan vara att flyttstäda. Fast vi orkade aldrig hålla på och tjafsa om det, även om vi säkert hade fått några tusenlappar för det. (Det var en gammal virrig nybliven änka som vi köpte huset av.)

• Hellvira

Blä. Påminner mig om en lägenhet jag hyrde där det bodde ett gäng estninska byggare innan jag flytta in. Hyrevärden hade städat efter dem för de sket i det och de gick inte att få tg påb dem sen... städat ja,,, men inte ordentligt. I misstag kollade jag under badkaret, där låg tamponger, rakblad, tre ton pubeshår och ett svart slem på hela golvet. Det var så jävla vidrigt.

• Schnauser
    josida skrev 2008-02-01 20:25:41 följande:
    Aha, sorry, jag instämmer helt och fullt!!! När jag flyttade jag sist skurade jag min lgt från golv till tak trots att nya hyresgästen sa att hon kunde ta en del av städningen då hon fick den tidigare. Sen när ajg flyttade in i nya var det lortigt och äckligt, men jag klagade hos hyresvärden, som fixade en firma som kom morgonen efter. Antar att gamla hyresgästen fick räkningen, men det skiter jag i!
    Det är just det också att man får göra sig extra besvär (klaga, försening i inflyttningen) när det inte är ordentligt städat. Grrr!
    Diorlover skrev 2008-02-01 20:25:41 följande:
    stöter på? har precis sagt upp min lägenhet har krävt halva hyran av dem som komp. tog hela helgen å städa fan. äckligt gammalt hår i toaletten å sånt usch.... har skrivit till dem två ggr om detta. på måndag ska jag ringa igen.
    Hoppas du får det du har rätt till!
    glasbubblan skrev 2008-02-01 20:26:45 följande:
    Vi då, som hittade gamla dammiga schampooflaskor under badkaret, parfymflaskor i badrumsskåpet och en suspekt dunk med nån slags rengöringssprit... *ryys*Begriper inte heller hur svårt det kan vara att flyttstäda. Fast vi orkade aldrig hålla på och tjafsa om det, även om vi säkert hade fått några tusenlappar för det. (Det var en gammal virrig nybliven änka som vi köpte huset av.)
    Undrar om en del kallt räknar med att man inte vågar klaga. ...eller liksom, som du säger inte orkar tjafsa.
  • Schnauser
    Hellvira skrev 2008-02-01 20:28:47 följande:
    Blä. Påminner mig om en lägenhet jag hyrde där det bodde ett gäng estninska byggare innan jag flytta in. Hyrevärden hade städat efter dem för de sket i det och de gick inte att få tg påb dem sen... städat ja,,, men inte ordentligt. I misstag kollade jag under badkaret, där låg tamponger, rakblad, tre ton pubeshår och ett svart slem på hela golvet. Det var så jävla vidrigt.
    Fy fan, vad vidrigt!
  • Hellvira
    Schnauser skrev 2008-02-01 20:34:28 följande:
    Fy fan, vad vidrigt!
    Ja dessutom var det när VI skulle flytta därifrån efter två månader, jag tittade ju inte där under när vi flyttade in för jag antog det var gjort. Men det verkade som om INGEN som bott där de senaste tre åren städat där alls. Vi bodde ju bara där ett litet tag och jag var gravid och typ smidig som ett kylskåp dessutom
  • Hellvira

Jo och anledningen till att jag inte bara sket i det jag också (hade GOD LUST) var att grannen som skulle ta över efter oss var där precis när jag tog bort skyddet för bdkret...

*sicken otur*

• Schnauser
    Hellvira skrev 2008-02-01 20:39:50 följande:
    Jo och anledningen till att jag inte bara sket i det jag också (hade GOD LUST) var att grannen som skulle ta över efter oss var där precis när jag tog bort skyddet för bdkret...*sicken otur*
    Neeej!

Har bara dusch nu, så jag slipper otympliga badkarsfronter. Skönt!
  • Hellvira
    Schnauser skrev 2008-02-01 20:43:53 följande:
    Neeej! Har bara dusch nu, så jag slipper otympliga badkarsfronter. Skönt!
    Tur för dig,man vet som sagt inte vad man hittar där under
  • CosmicCat

Då vi flyttade in i april förra året var det brödsmulor i köksskåpen, en låda i köket var fylld med prylar och dessutom stank kylskåpet gammal makrill, det satt tomatsås bakom hyllorna i dörren så jag tror jag vet var makrillstanken kom ifrån.

Dessutom var toaletterna svarta i botten och till saken hör att det var stambyte ca 8 månader innan vi flyttade in och då sattes förståss nytt sanitetsporslin in. Jag tror inte jag ljuger om jag säger toaletterna inte blivit ordentligt rengjorda på dessa 8 månader. Dessutom så klagade "människan" på flyttstädningen i den lägenhet som de skulle flytta till, så jag undrar hur vidrig den var, med tanke på att de verkade ha ganska hög toleranströskel för smuts.

Tack o lov så bor vi i HR, så det var bara att ringa fastighetskötarna så kom de och hällde syra i toaletterna.

• Schnauser
    CosmicCat skrev 2008-02-01 20:49:33 följande:
    Då vi flyttade in i april förra året var det brödsmulor i köksskåpen, en låda i köket var fylld med prylar och dessutom stank kylskåpet gammal makrill, det satt tomatsås bakom hyllorna i dörren så jag tror jag vet var makrillstanken kom ifrån.Dessutom var toaletterna svarta i botten och till saken hör att det var stambyte ca 8 månader innan vi flyttade in och då sattes förståss nytt sanitetsporslin in. Jag tror inte jag ljuger om jag säger toaletterna inte blivit ordentligt rengjorda på dessa 8 månader. Dessutom så klagade "människan" på flyttstädningen i den lägenhet som de skulle flytta till, så jag undrar hur vidrig den var, med tanke på att de verkade ha ganska hög toleranströskel för smuts.Tack o lov så bor vi i HR, så det var bara att ringa fastighetskötarna så kom de och hällde syra i toaletterna.
    Så pass ingrott i toaletterna bara efter 8 månader? Urk! Det måste ha varit riktigt illa i den nya lägenheten. Huga!
  • Armine

När vi flyttade till vår lägenhet vi bor i nu hittade vi gamla handukar i ventliationen. Inte så mysigt. Som tur är fick vi nytt badkar när vi flyttade in och det har bara halvfornt som inte går att ta bort så man kan lätt städa under badkaret.

Svar på tråden Vet inte folk hur man flyttstädar?