Vet inte folk hur man flyttstädar?
Nu jädrar ska här gnällas!
Hjälpte en kompis att flytta igår. När vi kollar runt i den nya lägenheten ser vi att det slarvats en del med städningen. Kaklet i badrummet är inte skurat. Köksskåpen är slarvigt rengjorda och måste göras om. Kylskåpet är snuskigt. En klick av något slags oidentifierbart klet finns kvar på en glashylla. Spisplattorna har en tjock rand av fastbränd mat runt sig. Fönstren är putsade för så länge sedan att de hunnit bli smutsiga. Kanske inte så farligt, men man blir ju besviken att flyttstädningen inte är ordentligt gjord.
Min flyttstädningshistoria från i somras: Får komma in i lägenheten några dagar tidigare och vi avtalar om att jag som utbyte putsar fönstren själv. Låter den utflyttande hyresgästen veta att jag är noga med städningen, för att puffa på för noggrann flyttstädning. När jag flyttar in blir jag måttligt road av den rent ut sagt usla städningen. Stelnat spackel-klet från en renovering två år tidigare, finns kvar på fönsterkarmar och golvlister. Kaklet är inte skurat, toan har bajs- och urinfläckar kvar. Fläkthålet i väggen är alldeles luden. Golvet har en sträv yta på sig av smuts. Alla köksskåp är så slarvigt rengjorda att de måste göras om. Kyl och frys likaså. Spisen har fastbränd mat kvar kring plattorna. Målningen är inte avtorkad. Inga dörrar eller karmar är avtorkade/skurade. Smuts och flottfläckar kvar runt handtagen. Alla golv behövde en rejäl dust med skurbosten. Pust! Blir trött bara av att skriva detta.
Ahhh! Det där var skönt!