• april79

Tips på fina psalmer till dop efterlyses! (Gärna där texten inte är alltför "religiös")

Jag skulle bli jättetacksam om ni har möjlighet att ge tips på fina psalmer till vår sons dop som äger rum snart, men gärna där texterna är för "religiösa" utan mer handlar om barnet eller liknande. Det här beror på att min sambo ej är medlem i kyrkan men jag är det och vill döpa vår son, så jag försöker "kompromissa" lite...

• Svar på tråden Tips på fina psalmer till dop efterlyses! (Gärna där texten inte är alltför "religiös")
  • Hellvira

Du vet väl att du är värdefull. tror jag brorsan hade på sin dotters dop.

• Camilla D

Tryggare kan ingen vara är ju en väldigt fin klassisk psalm att ha på dop. Är det ett sommardop är Den blomstertid nu kommer väldigt fin!

• lövet2

På våra dop har vi haft Tryggare kan ingen vara och Jag lyfter ögat mot himmelen. Visst är de lite religiösa som alla psalmer, men å andra sidan är de korta, lättsjungna och välkända.

• Näckrosen

Du vet väl om att du är värdefull, är ingen psalm. Men det finns nog inte en kyrkomusiker som inte kan plocka fram noter och text till den om ni vill ha den.

nr 606 är en fin psalm. Det gungar så fint när han bär dig mitt barn. Men den går att tolka väldigt religiöst om man vill...

Hmmm. Alla psalmer handlar ju om Gud eller skaparen...

386 är också fin. Upp ur vilda djupa vatten lyfte skaparn liv och land...

• april79

TACK! Du vet väl om att du är värdefull var jättefin :) Tryggare kan känns också som ett säkert kort...

• Jen 82

cicci: Oj det visste jag inte, att det inte var en psalm alltså. Vi valde den till våra bars dop ur en bok med numrerade sånger som vad jag förstod då var nå komplemet till psalmboken, så jag bara antog att det var en psalm ...
    Man lär sig någe nytt varje dag!

• Näckrosen

Det är möjligt att den finns med i kompleterande psalmböcker. Men inte i vanliga "röda" psalmboken.

Den finns säkert i den blå Barnpsalmboken.

• Pajsarn

Vi döpte i julas och den fanns som psalm i "den nya" psalmboken, även den röd...

• mamelie

Du vet väl om att du är värdefull ...... finns med i den nya psalmboken med tillägg. Psalm 791(tror jag????).......
    På min stora sons dop sjöng vi Du vet väl om att du är värdefull, tryggare kan och det gungar så fint

På tvillingarnas dop sjöng vi: Du vet väl om att du är värdefull, tryggare kan, En vänlig grönska (Sommarpsalm) och gud som haver med melodi blinka lilla stjärna ( vi sjöng även blinka lilla stjärna eftersom det var storebrors favoritsång)

• mamelie

Jag var på ett dop en gång där en solosångare sjöng "Älska mig för den jag är" (ainbusksingers)

• Mejk

Måste bara säga också att du vet väl om att du är värdefull är otroligt fin! Den hade vi som "konfirmations sång" Vi sjöng och spelade den dygnet runt.
    Mycket bra val att ta med den!

• brünnhilde

"med vår glädje över livets under" - kommer inte ihåg psalmnr.

Svar på tråden Tips på fina psalmer till dop efterlyses! (Gärna där texten inte är alltför "religiös")