Är det någon som vet vad man får i bidrag när man studerar svenska som invandrare?
Vad är bidraget om man läser sfi? Det skiljs väl åt från kommun till kommun, men ungefär?
Vad är bidraget om man läser sfi? Det skiljs väl åt från kommun till kommun, men ungefär?
Jag tycker det är fel att invandrare ska få betalt för att läsa svenska. då borde ju vi får betalt för att läsa engelska.
är inget påhopp mot dig så jag hoppas du inte tar åt dig.
För att svara på din fråga tycker jag att du borde vända dig till Sfi eller kommunen och fråga.
Siri85
Det är väl en stor skillnad i att vi ska läsa engelska.
De som kommer till sverige utan att kunna bör väl i första hand lära sig det så de kan komma ut bland andra och i arbetslivet?
Dessutom har man praktik. Det är inget fel alls i det, och en väldigt bra start för många.
Dessutom måste man väl gå SFI?
TS
Om jag inte har helt fel (syrrans man läser på SFI) så får man som på soc. Alltså upp till existensminimum
Det kanske du får om du flyttar till ett engelsktalande land.
man får inget bidrag för att studera på sfi
Det varierar med bakgrunden. Om jag förstått saken rätt (möjligen varierar det med ort) finns ingen "betalning" för just SFI-studier. Däremot är svenskstudier ett krav för att uppbära vissa bidrag/introduktionsersättningar. Det handlar om att med svensktudierna öka sin "anställbarhet" för den som har bidraget, typ som den svensktalande som har A-kassa eller socialbidrag måste uppfylla vissa villkor för att få den.
Den som inte är berättigad till några försörjningsbidrag får inte heller några pengar för sina svenskstudier. Så är det till exempel för flera utländska "hithämtade" fruar jag träffat; deras män tjänar tillräckligt för att de inte ska få socialbidrag och därmed är också SFI något de kan gå på eller låta bli som de själva tycker, och inte får något för att delta i.
Aha, ok, det är så det ligger till. Tack då vet jag!