astalacasta skrev 2008-02-01 23:36:56 följande:
Jag skulle aldrig be någon hålla käften eller säga "tyst" åt någon för att jag inte ville lyssna på dem. Inte heller skulle jag vilja leva med någon som tyckte att det var ok att kommunicera så.Det händer att min man inte vill prata om det jag vill prata om eller tvärtom. Ett acceptabelt sätt att tala om det är att tex säga "du, jag orkar inte prata om det just nu. är det ok?"Då har man uttryckt hur man själv känner, inte "sagt åt" den andra hur den ska göra (tex hålla käften). Sedan tycker jag också att man ska fråga om det är ok för den andra att inte prata om det, så att den andra personen får chansen att berätta om det är jätteviktigt för dem att få säga det nu eller om det kan vänta till
senare.Om min man sa att han verkligen behövde att jag lyssnade på honom så skulle jag göra det även om det handlade om något som jag inte ville prata om, men om jag inte hade något som jag ville säga om saken just då så skulle jag be att få tänka på saken och ta upp det igen när jag orkade.
Så tänker jag också... Jag säger hellre att jag inte orkar prata/höra om det just nu, jag skulle inte säga "håll käften" eller liknande om det inte var en väldigt trängd situation. Om min sambo skulle säga åt mig att hålla käften skulle jag bli väldigt sårad då vi inte talar till varann på det viset, alternativt måste jag ha betett mig RIKTIGT illa för att framkalla en sådan reaktion, och skulle då må dåligt över mitt eget beteende.