• Kall öl

Varför är det nedvärderande att någon säger "håll käften" åt en?

Det undrar jag, jag finner det inte nedvärderande. Orkar man inte med någon så säger man bara håll käften.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-01 23:26
    Alternativ två är liksom aningen ironiskt.

Varför blir du "sårad" om någon säger håll käften åt dig?

Personen i fråga orkar bara inte höra på en, enligt mig. Inget mer med det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-02 10:34
    Fast man behöv ju inte säga det som första alternativ åt någon. Det är ju inte kul att höra det, men det tär inte på mig personligen om någon säger det åt mig, var det jag menade

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför är det nedvärderande att någon säger "håll käften" åt en?
  • Kall öl

Alternativ två är liksom aningen ironiskt.

• Maggis

Jag tycker "håll käften" låter ganska otrevligt. Vet inte riktigt vem och i vilken situation jag skulle vilja formulera mig så. Då kan man ju i så fall säga till lite vänligare.

//Maggis
  • AnneSophie

Jag känner nog ingen vuxen person som skulle uttrycka sig så (annat än i en väldigt stark situation kanske). Jag är dessutom uppfostrad att försöka hantera konflikter (jag antar att det vanligtvis är i någon form av konflikt som man säger så) på ett snyggare sätt. 

Så jag tror att det delvis är en mognadsfråga, delvis är en generationsfråga och delvis kanske också hör samman med vilken social bakgrund man har. *spånar*

Jag tycker hur som haver att det inte är ok att säga "Håll käft" till folk. Det är omoget, onödigt och låter väldigt illa.

?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:? Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • MrsDream

Jag anser att "håll käften" är ett slags skälsord, och det bör man inte använda. då kan det kännas nedvärderande eftersom det är otrevligt.

• astalacasta

Jag skulle aldrig be någon hålla käften eller säga "tyst" åt någon för att jag inte ville lyssna på dem. Inte heller skulle jag vilja leva med någon som tyckte att det var ok att kommunicera så.

Det händer att min man inte vill prata om det jag vill prata om eller tvärtom. Ett acceptabelt sätt att tala om det är att tex säga "du, jag orkar inte prata om det just nu. är det ok?"

Då har man uttryckt hur man själv känner, inte "sagt åt" den andra hur den ska göra (tex hålla käften). Sedan tycker jag också att man ska fråga om det är ok för den andra att inte prata om det, så att den andra personen får chansen att berätta om det är jätteviktigt för dem att få säga det nu eller om det kan vänta till senare.

Om min man sa att han verkligen behövde att jag lyssnade på honom så skulle jag göra det även om det handlade om något som jag inte ville prata om, men om jag inte hade något som jag ville säga om saken just då så skulle jag be att få tänka på saken och ta upp det igen när jag orkade.

• Hadjelina
    astalacasta skrev 2008-02-01 23:36:56 följande:
    Jag skulle aldrig be någon hålla käften eller säga "tyst" åt någon för att jag inte ville lyssna på dem. Inte heller skulle jag vilja leva med någon som tyckte att det var ok att kommunicera så.Det händer att min man inte vill prata om det jag vill prata om eller tvärtom. Ett acceptabelt sätt att tala om det är att tex säga "du, jag orkar inte prata om det just nu. är det ok?"Då har man uttryckt hur man själv känner, inte "sagt åt" den andra hur den ska göra (tex hålla käften). Sedan tycker jag också att man ska fråga om det är ok för den andra att inte prata om det, så att den andra personen får chansen att berätta om det är jätteviktigt för dem att få säga det nu eller om det kan vänta till senare.Om min man sa att han verkligen behövde att jag lyssnade på honom så skulle jag göra det även om det handlade om något som jag inte ville prata om, men om jag inte hade något som jag ville säga om saken just då så skulle jag be att få tänka på saken och ta upp det igen när jag orkade.
    Så tänker jag också... Jag säger hellre att jag inte orkar prata/höra om det just nu, jag skulle inte säga "håll käften" eller liknande om det inte var en väldigt trängd situation. Om min sambo skulle säga åt mig att hålla käften skulle jag bli väldigt sårad då vi inte talar till varann på det viset, alternativt måste jag ha betett mig RIKTIGT illa för att framkalla en sådan reaktion, och skulle då må dåligt över mitt eget beteende.
    Du är din egen lyckas smed
  • Free Spirit
    astalacasta skrev 2008-02-01 23:36:56 följande:
    Jag skulle aldrig be någon hålla käften eller säga "tyst" åt någon för att jag inte ville lyssna på dem. Inte heller skulle jag vilja leva med någon som tyckte att det var ok att kommunicera så.Det händer att min man inte vill prata om det jag vill prata om eller tvärtom. Ett acceptabelt sätt att tala om det är att tex säga "du, jag orkar inte prata om det just nu. är det ok?"Då har man uttryckt hur man själv känner, inte "sagt åt" den andra hur den ska göra (tex hålla käften). Sedan tycker jag också att man ska fråga om det är ok för den andra att inte prata om det, så att den andra personen får chansen att berätta om det är jätteviktigt för dem att få säga det nu eller om det kan vänta till senare.Om min man sa att han verkligen behövde att jag lyssnade på honom så skulle jag göra det även om det handlade om något som jag inte ville prata om, men om jag inte hade något som jag ville säga om saken just då så skulle jag be att få tänka på saken och ta upp det igen när jag orkade.
    Helt korrekt!! Det har jo med respekt for den andre å gjøre..
  • Mickis74

Annat: jag tycker helt enkelt det låter jätteotrevligt....

• Yrslan

Säger man så till någon så är man dåligt insatt i hur man beter sig mot andra, det är respektlöst att säga häll käften till en annan person.

• lövet2

Det är respektlöst och i klass med att kalla någon annan t ex dumjävel!

Svar på tråden Varför är det nedvärderande att någon säger "håll käften" åt en?