• Gul13

Gosse och grabb

Det heter

* pojke och flicka
    * tjej och kille
    * tös och påg
    * gosse och ??
    * grabb och grebba?!?

Ja just det; jag kan för mitt liv inte komma på vad motsvarigheten till gosse och grabb är? Grebba kanske? Men det är väl högst dialektalt från Skåne eller har jag fel?

• Svar på tråden Gosse och grabb
  • elrovi

såg att du skrivit det redan ... men tycker det passar mer till gosse

• filurar

"jänta" borde väl komma in där någonstans

• Gul13

Ja jänta har jag glömt. Men gosse och jänta? Nja låter inte bekant. Påg är det oxå dialektalt för Skåne kanske?

• Cia o krabaten

Jag skulle byta jänta-påg och gosse-tös

Dessutom är påg väldigt dialektalt.
    Sägs aldrig i mellansverige och har bara hört det från skånetrakten innan.

• filurar

Påg är definitivt skånskt. Jänta säger man där jag kommer ifrån (Gävle-trakten). Grabb används också flitigt där.

• Gul13

Cia: Jag tror faktiskt du slog huvudet på spiken.
    Jänta och påg och gosse och tös. Det lät jättebekant. Tack för hjälpen
    Är det någon som har något att invända eller har vi fastslagit detta som ett faktum

• Gul13

Vad skulle man säga om en flicka om man säger grabb om en pojke?

• filurar

Som sagt, i Gästrike-trakten gäller jänta och grabb, men påg skulle aldrig förekomma.

• filurar

...så det blir nog svårt att hitta generella motsvarigheter, eftersom det är dialekter det handlar om och det finns så mycket dialektala variationer och olika kombinationer på olika ställen.

• Gul13

Filurar; Jänta och grabb eller grabb och tös går nog oxå.

• Balehead

Jag tycker att jänta och grabb funkar bra ihop. Båda signalerar lite busighet och framåtanda. Gosse och tös är mer vattenkammade.

Har inte skånskan någon feminin motsvarighet till påg? Annars kan du få låna det norrländska 'stinta'...

• Theodoris

Jag säger grabb och brud.
    Inte brud som i gifta sig, utan som i Var är brudarna???

• Seven Costanza

Nja, till grabb skulle jag nog säga att tjej eller möjligen brud passar; det senare är inget jag skulle använda men enligt mig är i alla fall motsvarigheten till exempelvis en kill- /grabbkväll en tjejkväll och inget annat. Gribba/grebba är inget som används av folk under 60 år vad jag vet, och jag är skånska.

Som motsvarighet till gosse tror jag bara att jag hört flicka, faktiskt, som i gossebarn /flickebarn.

• Enomia

Kanske inte finns några motsvarigheter till just de benämningarna?

• Trinity78

Synonymer till flicka: flicka, flickunge, jänta, stumpa, tulta, tutta, kicka, tösabit, tösunge; tjej, brud, böna, flickebarn, ung kvinna, tös, brutta, brallis, tjack, pingla, snäcka, piga, flicksnärta, snärta, stinta, fänta, gräbba, stulta, stumpa, fjälla

Gravity always wins
Svar på tråden Gosse och grabb