• Mitzie C

Finns det "färdiga såser" att köpa till barn med komjölksallergi?

Jag känner att jag behöver lite tips på goa´såser som jag kan göra till min son. Det hade ju varit smidigt om man kunde använda sig av "färdiga eller pulver såser", men det går ju icke...
    Finns det några "färdiga såser" att köpa som min Simon kan äta?

• Svar på tråden Finns det "färdiga såser" att köpa till barn med komjölksallergi?
  • ettem

Har under ett års tid oxå letat efter det, men icke....
    Försöker och försöker få till goda såser med Oatleys havregrädde, men det blir liksom inte riktigt samma. Speciellt brunsås saknar jag!!!

Min standardsås är annars havregrädde som jag kokar upp, i med maizenaredning och lite kryddor. Går att variera i det oändliga, med olika kryddor och buljonger (mjölkfria så klart!) och ex dill mm.
    Själv tycker jag inte att det är något vidare, men sonen äter med god aptit och det är väl huvudsaken!

Överhuvudtaget tycker jag att det är lite ont om mjölkproteinfria produkter ibland. Saknar ex något creme fraiche-aktigt (utan soja!) och inte minst färdig välling (när man är på resande fot).

• Mitzie C

ettem- jag kan hålla med dig om att det finns ont om mjölkproteinfria produkter, det skulle kunna vara skönt om det tex fanns vispgrädde o creme fraiché.
    Jag mailade förresten till Knorr och frågade om de hade några såser som inte innehöll något mjölkprotein. Jag fick svaret att det gick bra med Knorrs Champinjonsås, Rödvinssås raffinesse och Sandefjordssmör. MEN att man inte helt kan utesluta spår av mjölk eftersom andra produkter med mjölk tillverkas i samma lokaler, hmm vågar man testa?
    Tack för dina tips!

• Italian Takeaway

Jag kör på sojagrädden. Det blir fasligt god sås på den. Jag gör som så:

1 dl vatten + halv buljongtärning -->koka upp
    i med 1 dl sojagrädde (alpro)
    Några skvätt soja
    Peppar
    Fixa redning m antingen maizena eller...som jag; skaka ihop 1msk mjöl och lite vatten i en burk...häll i - låt koka i ett par minuter. KLART

Sen kan man ju variera och slänga i andra saker också typ champinjoner eller lök. Dragon eller annan örtkrydda.

Svar på tråden Finns det "färdiga såser" att köpa till barn med komjölksallergi?