• Aurora

vilken youghurt kan man ge en snart 7-månaders???

det finns nå´n om heter typ danino med en dino på..finns i 6-pack..färgglada små burkar...

• Svar på tråden vilken youghurt kan man ge en snart 7-månaders???
  • MammaME

Vad jag har hört ska man inte ge youghurt/fil/mjölk förrän de är runt ett år pga av att järnupptaget försämras.

//Malin

• Mia o Simon

Vårt BVC här jag bor säger att man inte ska ge mjölkprodukter till barn under 1 år. Endast en skvätt till gröten...

Har förstått att det är olika på olika ställen här i vårt avlånga land. Vet att andra har skrivit att de ger yoghurt, och att deras BVC säger att det är ok. mvh Mia

• Mosaik

japp det finns det, danonino med smak av banan,persika o nått mer....dom säger väl att man inte ska börja med mjölkprodukter förän vid 1 år men prova er fram ni, många av williams jämnåriga (6-7 månader) äter danonino på bvc-rådgivning

• fridap

det jag har hört är att man ska ge dom youghurt/fil vid 8 månader och drick mjölk vid 1års ålder. man skulle inte börja ge dom mjölk efter ett år för då är det inte säkert att dom lär sig dricka det sa dom på bvc.... men jag vet inte...

• Elin81

Jag började ge yoghurt när Alvin var runt 10 mån.
    Naturell med mosad frukt.

• Pyff

Köp den turkiska yoghurten, den finns i 1 litersburkar. Är naturell och mycket fetare än någon annan yoghurt, de flesta här på FL använder tydligen denna. Alexander gillar den skarpt, vi blandar med lite frukt - mums!

• bagheera

Man kan ge mjölkprodukter till barn under 1 år om de tidigare fått modersmjölksersättning och inte visat några tecken på laktos allergi. Ersättningen är gjord på komjölk. Sa iallafall MIN bvc tant när jag frågade

• Tinkolina

Min Oscar älskar att få naturell yoghurt med lite drottningpuré i ..... Perfekt som mellanmål.

Vårt BVC säger att det är ok med fil/yoghurt som mellanmål men att man ska vänta med mjölk till maten tills de är runt året. Men som sagt olika bud gäller....

• Annefrid

Men är det någon som vet varför det sägs att man ska vänta med mjölken? Har det med järnupptagningen att göra, eller skulle det göra någon annan skada?

Svar på tråden vilken youghurt kan man ge en snart 7-månaders???