Inlägg från: Linda1976 |Visa alla inlägg
  • Linda1976

Dyrt att äta nyttigt!

Dyrt?

Bananer 20:-/kg
    Lösgodis 50 :-/kg

Morötter 4:-/kg
    Chips: 75-/kg

Potatis 5:-/kg
    Färdiga pommes: 20:-/kg

Fryst broccoli: 25:-/kg
    Felix paj, pytteliten: 15-20:-/st

Dyrt att äta nyttigt? Inte.... se det som en investering i er hälsa istället. Ät mindre kött och mer fisk.

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Linda1976
    mosterYster skrev 2008-02-02 17:21:09 följande:
    ... fast vem äter 1 kg chips? 1 kg lösgodis?Köper jag lösgodis så blir det kanske 100 gram (kostar väl ca 5-7 kr) men äter man broccoli eller morötter så inte blir man mätt på 100 g!!
    I think you know what I mean..
    Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Linda1976
    Arga Klara skrev 2008-02-02 19:24:19 följande:
    Det låter som om erat matkonto är helt normalt.Visst är det dyrare med närproducerat och ekologiskt. Men jag tycker inte det är etiskt eller miljömässigt försvarbart att köpa något som kommer från utlandet som är några kronor billigare.
    Håller med...

Billigt är inte allt! Jag betalar gärna mer för ekologiskt, närproducerat eller rättvisemärkt. Ser det som en investering i både hälsa, miljö och humanitet. Ok, om man är uuutfattig, så kanske man måste köpa "skit-kött" för att kunna äta kött öht (som om nu det är ett måste), men har man det ok ekonomiskt, så tycker jag att man ska försöka handla så BRA som möjligt, inte så billigt som möjligt.
  • Linda1976
    rött och guld skrev 2008-02-02 19:11:26 följande:
    om du köper 4storpack med kött för 100kr/st så har du mat för 20 dagar till 2personer för 400kr.lägg därtill 2kg köttfärs för 60kr så har du 10 middagar till.30st middagar för 460kr till 2personer!!!!
    Men man vill väl ha tillbehör också... grönsaker, såser osv....?
  • Linda1976
    rött och guld skrev 2008-02-02 22:48:05 följande:
    sås gör du själv av mjöl,mjölk och sky,grönsaker som gurka,morot,parika,majskolvar eller frysta grönsaksmixar.
    Ja, men det är väl en kostnad ändå.... Jag menar inte pulversås - det är inte människovärdig föda....
  • Linda1976
    rött och guld skrev 2008-02-02 22:59:49 följande:
    man ska äta kött varje dag oavsett om det är rött eller vitt.
    Ska man?? Skojar du? Det finns många andra utmärkta proteinkällor: ägg, baljväxter, quinoa, quorn, skaldjur, fisk..... Det är snarare tvärtom - man ska helst inte äta mer än 500 gr kött/v eftersom det enl de senaste forskningsrönen kan orsaka tjocktarmscancer. Korv och andra processade charprodukter ska man helst undvika helt om man vill vara snäll mot kroppen.
  • Linda1976
    rött och guld skrev 2008-02-02 23:06:17 följande:
    vi handlar för max 2000kr/månad och flera utav de varorna vi köper då räcker i flera månader!
    Äter man för 2000:- per månad så innebär det knappast ekologisk, närproducerad och rättvisemärkt mat. Det innebär inte högkvalitativt kött, fisk, eko-ägg, eko-mjölk, färsk krav-frukt, kallpressad rapsolja, krav-smör osv... Dvs såna livsmedel som är bra för kroppen.

Jag förstår inte hur du kan se det som ett självändamål att äta billigt. Kroppen lär inte tacka dig för att du stoppar i dig kotletter och falukorv (full m natriumglutamat) var och varannan dag.
  • Linda1976
    rött och guld skrev 2008-02-02 23:12:24 följande:
    så skaldjur och fisk är inte kött anser du?
    Du sa att man måste äta rött eller vitt kött varje dag.

Rött kött: gris, ox, får, lamm, vilt.
    Vitt: kyckling, kalkon
    Fisk: fiskar
    Skaldjur: skaldjur
  • Linda1976
    rött och guld skrev 2008-02-02 23:16:37 följande:
    ojojoj, en som tror på budskapen samhället ger oss, stackars dig som går på konsumtionshysterin, fattar du inte att det är för att vi ska konsumera?jag vägrar konsumera bara för att samhället säger det.tittade på ett program om indien häromdagen, det kanske du oxå skulle göra, så kanske du slutar med att blåsa i ditt konsumtions horn!
    Herrejävlar vad man kan vara kategorisk då...

Jag köper hellre ekologisk mjölk än vanlig, och hellre KRAV-äpplen än besprutade (även om de är mindre och kanske lite fläckiga). På vad sätt har det med kosumtionshysteri att göra. Mjölk och äpplen måste jag ändå köpa - är det då inte bättre att köpa den variant som jag och naturen mår bäst av?

Eller hur menar du?
  • Linda1976
    rött och guld skrev 2008-02-02 23:27:35 följande:
    du, det där kan jag utantill så det behöver du ej skiva1
    Nu kanske vi ska hålla isär begreppen lite. Du sa tidigare "man ska äta rött eller vitt kött varje dag". HÅller du fast vid det? Det kan du ju knappast göra om du nu kan "indelningen utantill", för då skulle du ju använda dig av korrekta begrepp isåfall. Och rött eller vitt kött varje dag är inte ett måste - snarare tvärtom.
  • Linda1976
    Linda1976 skrev 2008-02-02 23:19:24 följande:
    Herrejävlar vad man kan vara kategorisk då...Jag köper hellre ekologisk mjölk än vanlig, och hellre KRAV-äpplen än besprutade (även om de är mindre och kanske lite fläckiga). På vad sätt har det med kosumtionshysteri att göra. Mjölk och äpplen måste jag ändå köpa - är det då inte bättre att köpa den variant som jag och naturen mår bäst av? Eller hur menar du?
    rött och guld: Skulle vara intressant med ett svar på ovanstående.
  • Linda1976
    rött och guld skrev 2008-02-02 23:37:13 följande:
    jo jag kan indelningen utantill, men vi äter inte fisk och skaldjur!
    Jag hör detta. MEN: Faktum kvarstår. Du sa att "man ska äta vitt eller rött kött varje dag". Ska man? Varför då?
  • Linda1976
    rött och guld skrev 2008-02-02 23:38:02 följande:
    så du ratar allt svenskt kött som inte är kravmärkt? du va en underlig prick du..
    vettig skulle jag säga.
  • Linda1976
    rött och guld skrev 2008-02-02 23:38:46 följande:
    MÅSTE du köpa mjölk och äpplen,vem har tvingat digg till det? ENBART DU SJÄLV!
    Vad är det för jävla sandlådenivå?

Oavsett: MAT måste jag köpa. Jo, jag orkar inte odla grönsaker, föda upp djur och fiska i havet själv.

Och oavsett vilken mat jag väljer - vad gör det mig till ett offer för konsumtionshysterin för att jag försöker i möjligaste mån välja miljö-och människovänliga varor?
  • Linda1976

Varför citerar du mig ang undervikt, vad har vitt&rött kött m det att göra?

• Linda1976
    rött och guld skrev 2008-02-02 23:45:24 följande:
    sandlåde nivå är vad det är, ni har ju inte fattat hur samhället är uppbyggt, ta reda på det först!
    Hur menar du? Utveckla?
    Linda1976 skrev 2008-02-02 23:40:49 följande:
    Vad är det för jävla sandlådenivå?Oavsett: MAT måste jag köpa. Jo, jag orkar inte odla grönsaker, föda upp djur och fiska i havet själv.Och oavsett vilken mat jag väljer - vad gör det mig till ett offer för konsumtionshysterin för att jag försöker i möjligaste mån välja miljö-och människovänliga varor?
    Var ovanstående för svårt att svara på?
  • Linda1976

Nädu... rött och guld: Nu har du och dina kotletter målat in er i ett hörn!

Gonatt!

Svar på tråden Dyrt att äta nyttigt!