Inlägg från: Mozarts Nachtmusik |Visa alla inlägg
  • Mozarts Nachtmusik

Dyrt att äta nyttigt!

om man äter mkt baljväxter brukar de inte bli så mkt.
    böner. kikärtor, linser etc brukar finnas billigt och drygar ut de mesta maten =)

att köpa mat efter säsong är oxo bra, mkt äpplen o potatis på hösten tex..
    grönsaker brukar va billigare på sommaren.

vi är 2 vuxna o ett barn ( 9 mån) o vi lägger nog ca4-5000 på hushållskontot, men vi äter ute på de ibland med  Generad

julmust is the shit!
  • Mozarts Nachtmusik
    rött och guld skrev 2008-02-02 19:10:00 följande:
    precis vad jag har sagt hela tiden, folk äter för stora portioner, det är därför det kostar så mycket i matkostnad varje månad.då kommer här en riktig chock för dig:30dagar för 2 personer för 460kr.tillsätt bara ris,potatis eller pasta.det är inget svärt att leva för 1000kr i mat per månad.storpack med 10st kotletter kostar 80-100kr.är man två är detta 5st middagar.100/5=20kr per middag,dvs 10kr per person.köttfärs storpack finns oftast för 29,90kr/kg.1kg ger 5middagar=100gram per person.potatis är billigt och på det kan du göra mos,steka,gratäng,soppor.1kg potatis kostar just nu 6,90krhur många potatisar det går på ett kilo beror ju på storleken förstås.när jag gör mos till oss 2 använder jag 5st medelstora och det räcker gott och väl.tillägg:om du köper 4storpack med kött för 100kr/st så har du mat för 20 dagar till 2personer för 400kr.lägg därtill 2kg köttfärs för 60kr så har du 10 middagar till.30st middagar för 460kr till 2personer!!!!
    men man bör nog ha med lite mer variation...
    inte skoj eller bra i längden o bara äta så enformigt. lägg till grönsaker, baljväxter och fågel/fisk
    Det går fortfarande att äta billigt, fast inte så enformigt
    julmust is the shit!
  • Mozarts Nachtmusik
    rött och guld skrev 2008-02-02 22:54:44 följande:
    Mozarts Nachtmusik skrev 2008-02-02 22:29:50 följande: är olika slags kött enformigt?tjocka revbenspjäll, kassler,kotlett,korv,karrekotlett,lövbiff,stekt fläsk, falukorv,kyckling,köttbullar,biffar
    kött utan grönsaker är enformigt ja.
    du/ni missar mycket vitaminer om ni inte äter grönsaker.

och lägger du till grönsaker samt kostnaden för potatis, ris, pasta
    mjölk och dyligt i din lista så blir det mer realistiskt
     ( men inte så billigt)
    julmust is the shit!
  • Mozarts Nachtmusik
    rött och guld skrev 2008-02-02 23:00:57 följande:
    Mozarts Nachtmusik skrev 2008-02-02 22:58:53 följande: du har aldrig handlat på willys va?klöver mellanmjölk 1,5 liter kostar 9kr. ingen fara alls.
    jodå de har jag.
    vad jag påtalar är att du i din uträkning har fått det så billigt för du inte har tagit med allt som behövs i en bra kost.
    du har ju bara räknat på priset på köttet.
    inte tillbehör som grönsaker pasta/potatis/ris/bulgur/va man nu väljer

klart du kan få det att låta billigt om du inte räknar med allt.
    julmust is the shit!
  • Mozarts Nachtmusik
    rött och guld skrev 2008-02-02 23:02:14 följande:
    idag har vi handlat på willys.det gick på 709kr.maskindisktabletter 100st=70kr(räcker i 3månader och 10dagar om man kör en maskin om dagen)hushållspapper 2pack 36krsopsäckar 17krost 2,2kg 129,92krgurka 8krrevbenspjäll 39krsköljmedel 8kr 2literklöver mellanmjölk 9krpölsa 18krminimajs 6krfilmjölk 8krketchup magnum 21krtunnbröd 19kr1dosa grov lös 39,501stock grov portion 280kr------------------------------709kr
    hmm.
    hur länge räknar du att ni ska äta på det?

vi handlade ( ja på willys) för 1800 idag. ( varav en stor del blöjor och barnmat)
    MASSA mat. som ja skulle gissa räcker resten av månaden förutom kompletteringshandlande av färskvaror .

av dina 709 kr är de inte mkt som gått till mat, mest snus och hushållsvaror
    julmust is the shit!
  • Mozarts Nachtmusik
    rött och guld skrev 2008-02-02 23:10:16 följande:
    Mozarts Nachtmusik skrev 2008-02-02 23:04:35 följande: vad man kan vara kinkig då.ok, priset för köttet per månad är 460kr för 2personer i 30 dagar, till det behövs potatis,ris,pasta eller likande.pasta har vi 8kg hemma,ris har vi 3kg hemma,potatis köpte vi idag.det allra billigaste är ju potatis och det går att variera n ågot oerhört,gratänger,stekt,stuvad,kokt,mos,pressad.grönsaker, som jag sa inna,vi köper morötter,gurka, majs,paprika,tomat,och ibland även frysta grönsaker.
    men ni har väl betalat de när ni handlat.
    resonerar du att om man har de hemma så räknas de inte in i kostnaden för maten?

isåfall äter vi jättebilligt
    julmust is the shit!
  • Mozarts Nachtmusik
    rött och guld skrev 2008-02-02 23:17:26 följande:
    Mozarts Nachtmusik skrev 2008-02-02 23:10:53 följande: minst 35dagar med det vi har i frysen...du kan få listan när den är klar..
    men vänta nu..
    ska den enda färska grönsaken vara 1 gurka på ett år?
    du måste ha missuppfattat mej..
    och 1,5 liter mjölk?
    julmust is the shit!
  • Mozarts Nachtmusik
    Xgirl83 skrev 2008-02-02 23:16:19 följande:
    En nyttig kost bör enligt mig innehålla mer grönsaker än bara morötter, gurka, majs, paprika, tomat och frysta grönsaker. Jag försöker ha i mycket grönsaker som en del av maten men även som tillbehör, och då t ex morötter, sockerärter, fänkol, solrosskott, linser & bönor (inte så mycket nu när jag ammar), paprika, babyspenat, rödbetor, röda mangoldskott, broccoli, ruccola m.m.
    håller med.
    massa gott där ju =)
    julmust is the shit!
  • Mozarts Nachtmusik
    rött och guld skrev 2008-02-02 23:28:23 följande:
    Mozarts Nachtmusik skrev 2008-02-02 23:17:29 följande: klart att bara det du handlar i januari är din matkostnad den månaden, det du har i frysen betalade du ju en annan månad!
    men det vi diskuterar är ju ditt förslag på 30 dagars mat för 460 kr
    julmust is the shit!
  • Mozarts Nachtmusik
    rött och guld skrev 2008-02-02 23:35:53 följande:
    Mozarts Nachtmusik skrev 2008-02-02 23:29:42 följande: japp, töm din frys TOTALT.köp sedan (om ni är 2st)4st storpack med kött,typ kotletter(10st i varje storpack) för 100kr/paket= 400kr och du har 20st middagar.köp oxå 2kg köttfärs för 29,90kr/kg och dela upp i 200g`s paket och frys in(100g/person)och du har 10middagar till.det du behöver köpa till är dryck,grönsaker,pasta/ris/potatis och du kan komponera bra middagar.
    och det kallar du nyttig mat?

ja vill ha mer grönt o mer baljväxter för att de ska kännas nyttigt.
    100gr köttfärs är lite om man inte gör ex en köttfärssås med tomater, morötter etc.
    även så, 2 kg köttfärs räcker här till 5 omgångar  mat, som i sin tur räcker till middag + matlådor till jobbet.

hursomhelst
    --> det blir mer än 460 kr för de 30 middagarna, och det är inte nyttigt.
    säger inte att de är onyttigt, men med nyttig mat så räcker det inte med lite frysta grönsaker.

dessutom  =) vill du göra de billigare så köp inte kotletter i 10 pack, köp kotlettrad
    julmust is the shit!
  • Mozarts Nachtmusik
    rött och guld skrev 2008-02-02 23:43:23 följande:
    ensidig kost ger inte övervikt, det ger UNDERVIKT!
    vänta lite
    de där har du fått om bakfoten

om den ensidiga kosten är revbenspjäll o kotletter så kommer du definivt inte bli underviktig :-O
    ensidig kost ger bristsjukdomar i värsta fall, 

tänk tallriksmodellen
    julmust is the shit!
  • Mozarts Nachtmusik
    rött och guld skrev 2008-02-03 00:05:28 följande:
    samhället är uppbyggt på att vi ska konsumera så mycket som möjligt, varför tror du det finns reklam exempelvis?jo, för att vi ska komsumera.
    och vad händer om vi slutar konsumera tror du?
    julmust is the shit!
  • Mozarts Nachtmusik
    rött och guld skrev 2008-02-03 00:12:21 följande:
    Mozarts Nachtmusik skrev 2008-02-03 00:06:44 följande: ingenting! de högre får bara mindre lön.och vi kommer ju aldrig sluta konsumera, men vi kan dra ner markant på det onödiga konsumerandet!
    men att köpa grönsaker och ekologiska varor
    är det onödigt konsumerande? ( efter som det är det vi pratar om)
    julmust is the shit!
  • Mozarts Nachtmusik
    rött och guld skrev 2008-02-03 00:13:58 följande:
    ja, eftersom min sambo är lite speciell och bara vill äta var tredje dag,så är det lite jobbigtmen jag försöker få i honom åtminstonde en middag/dygn..
    bara äta var 3e dag?

om kroppen inte får tillräckligt med näring ställer den in sej på svält-.
     de innebär att du lagrar fett och förbränner muskler..

varför äter han bara var tredje?
    julmust is the shit!
  • Mozarts Nachtmusik
    rött och guld skrev 2008-02-03 00:16:44 följande:
    Mozarts Nachtmusik skrev 2008-02-03 00:13:59 följande: jag ser ingen anledning till att betala dubbelt så mycket för en vara som är kravmärkt,men jag inte vet om den verkligen är obesprutad! man går ju lixom inte själv ut på åkrarna och kollar.. och gårdarna blir inspekterade 1gång/år,borde vara 1gång per månad, så många är det ju inte i sverige som håller på med krav!
    ser ingen anledning???
    och du klagar på folk som lägger pengar på kravmärkta varor för de handlar för dyrt enligt dej!

nu får du ge dej.

tur att de finns folk som resonerar annorlunda än du måste jag säga.

jag kan förstå att man kanske inte alltid har råd att handla ekologiskt, men att inte "se anledningen".. sånt resonemang gör mej mörkrädd...
    julmust is the shit!
  • Mozarts Nachtmusik
    rött och guld skrev 2008-02-03 00:23:42 följande:
    men du kan inte enbart leva på äpplen och sallad, då går du ner i vikt och förlorar viktiga vitaminer som finns i köttet!
    men samma säk gäller åt andra hållet!
     du kan inte leva på kött utan att missa vitaminerna i frukt o grönt!
    rött och guld skrev 2008-02-03 00:20:31 följande:
    Mozarts Nachtmusik skrev 2008-02-03 00:17:37 följande: och ja, vi ska gå och kolla det.han känner sig uppblåst efter att ha ätit...
    kan ju bero på att han inte äter så nyttigt?
    att äta många små och balanserade mål är nyckeln till en frisk kropp ( plus motion of course)
    julmust is the shit!
  • Mozarts Nachtmusik
    rött och guld skrev 2008-02-03 00:24:56 följande:
    Mozarts Nachtmusik skrev 2008-02-03 00:19:50 följande: jag köper svenska produkter för att undvika besprutning och tillsatser.
    inte svårt om du inte köper frukt o grönt iofs..
    men köttfärs för 29,90/kg,  tror du den är så bra?

visst kan man inte garantera att de är fritt från besprutning, men hur handlar du svenska produkter som du VET inte är besprutade, samtidigt som du handlar de billigaste på willys.

får inte ihop de
    julmust is the shit!
  • Mozarts Nachtmusik
    rött och guld skrev 2008-02-03 00:32:22 följande:
    Mozarts Nachtmusik skrev 2008-02-03 00:29:37 följande: den är ju nymald hos willys, varför skulle den inte vara bra?tror du att din kravmärka är bättrwe eller?
    jag säger att den för 29,90 är knappast lokalproducerad.
    se som i inläggen innan att de handlar inte om fall den är nymald utan hur djuren levt, va de ätit, hur köttet behandlas och fraktas...

nej dyrare är inte alltid bättre, men (tyvärr) oftast..
    julmust is the shit!
  • Mozarts Nachtmusik
    Virriga Vera skrev 2008-02-04 11:47:14 följande:
    rött och guld skrev 2008-02-03 23:38:54 följande: Jag måste säga att du sprider otroligt mycket okunskap och du tappade ordentlig i trovärdighet när du i en annan ekonomitråd psåtod att du kunde så mycket om ekonomi att du skulle arbeta som ekonomisk rådgivare och i nästa sekund påstod att du fick 10% ränta på dina sparade pengar, när vi frågade hur så svarade du att det var för att du hade 2 konto med 5% ränta på det blev då 10% ränta på dina sparade pengar. Använder du samma logik vad det gäller näringsfysiologi så behöver jag nog inte säga så mycket mer.
    oo DET minns jag
    julmust is the shit!
  • Mozarts Nachtmusik
    iolanthe skrev 2008-02-04 12:26:08 följande:
    Underhållande tråd måsta jag säga . Som svar på TS så tycker jag inte ni handlar dyrt alls, vi har 2 vuxna och 1 barn och lägger ner runt 5000,- varje månad. Vet att vi skulle kunna få äta billigare om vi vill, men är överens om att inte spara på maten som vi äter.Det är rätt många som skriver att man kan dryga ut med bönor, linser och baljväxter. Hur gör man det, gärna nåt recept också. Linser har jag aldrig använt, bönor har jag i chili con carne och ärter till ärtsoppa, så tips mottages med tacksamhet.
    lite tips =)
    Het böngryta  För 4 personer 250 g röda eller bruna 1 st gul lök2 st vitlöksklyftor1 bit ingefära2 msk olja2 tsk koriander, malen1 tsk gurkmeja1 tsk spiskummin1 burk krossade tomater1 msk tomatpuré1 msk grönsaksbuljongSvartpepparCayennepepparsalt Koka bönorna enligt anvisningen på paketet. Skala och hacka löken. Hacka vitlöksklyftorna. Skala ingefäran(valnötsstor bit) och riv den.  Fräs lök med vitlök och ingefära några minuter på svag värme i oljan. Blanda i koriander, gurkmeja och spiskummin och fräs ytterligare en stund. Rör ner kokta, väl avrunna bönor, tomatkross, tomatpuré och buljong. Koka 10 minuter, smaka av med peppar och eventuellt salt. Bjud råris och grönsaker till.
    ---------------------------------------------------------------------------------------------
    2 dl
    gröna linser3 st
    potatis(ar)1 st
    gul lök(ar), stor2 msk
    olivolja3 msk
    paprikapulver, mild1 l
    vatten1 burk(ar)
    krossade tomater1 st
    lagerblad2 st
    grönsaksbuljongtärning(ar)1 tsk
    salt1 msk
    honung2 st
    vitlöksklyfta(or)
    oregano, ev
    bladpersilja

1. Lägg linserna i blöt i rikligt med vatten i 2 timmar eller mer. Slå sedan av vattnet och skölj linserna i durkslag. Ställ åt sidan.

2. Skala potatisarna och skär dem i små kuber. Skala och hacka löken. Fräs löken i olivolja i en rymlig kastrull. Ha inte för stark värme, löken ska inte brynas, i stort sett bara mjukna. Pudra över paprikapulvret och rör om. Lägg i potatisen och de blötlagda, avrunna linserna.

3. Slå i vatten och krossade tomater. Lägg i lagerblad och buljongtärningar. Vänta med saltet. Koka under lock i 30 minuter. Salta mot slutet med knappt 1 tsk salt. Smaksätt också med honung, pressad vitlök och ev oregano.

4. Strö generöst med hackad bladpersilja över soppan. Servera med pepparkvarn på bordet, grovt bröd och färskost.

Näringsvärde per portion:
    Kcal: 349
    Kolhydrater: 48 g
    Protein: 14 g
    Fett: 11 g

-------------------------------------------------------------------------------------
     snabb linsgryta        
    5 dl vatten + 1 msk lantbuljong utan jäst(finns på hälsokosten)1,5 dl röda linser2 morötter2 röda lökar2 mogna tomater2 msk ekologisk tomatpuré1 msk olivolja2 tsk spiskummin2 tsk curry½ deciliter hackad bladpersilja1 tsk havssalt ( smaka av innan – buljongen kan ibland ge den sälta du behöver) Koka linserna i buljongen ca 15-20 minuter. Slå av det mesta av vattnet då de är mjuka – men spara lite av den goda buljongen till grytan. Hacka lök, slanta morötterna tunt, och tomaterna grovt. Fräs spiskummin och curry i olivolja. Tillsätt tomatpurén. Blanda ned lök, morötter och tomaterna och låt fräsa med några minuter. Blanda ned linserna och bladpersiljan. Späd med lite av den goda buljongen. Låt koka samman 15 minuter på svag värme.  Servera med en blandad grönsallad och ev. råris kokt i buljong om du är mycket hungrig

--------------------------------------

annars kan man ha i olika bönor eller linser i köttfärsås, olika soppor  eller grytor om de va i andra maträtter du menade.
    vita bönor i köttfärssås tex

julmust is the shit!
Svar på tråden Dyrt att äta nyttigt!