• Mori

Dyrt att äta nyttigt!

rött och guld skrev 2008-02-02 23:35:53 följande:
    Mozarts Nachtmusik skrev 2008-02-02 23:29:42 följande: japp, töm din frys TOTALT.köp sedan (om ni är 2st)4st storpack med kött,typ kotletter(10st i varje storpack) för 100kr/paket= 400kr och du har 20st middagar.köp oxå 2kg köttfärs för 29,90kr/kg och dela upp i 200g`s paket och frys in(100g/person)och du har 10middagar till.det du behöver köpa till är dryck,grönsaker,pasta/ris/potatis och du kan komponera bra middagar.

Vi äter inte rött kött varenda dag. Skulle aldrig falla mig in. Dessutom köper jag kött från lokal producent, jag vill veta vad jag stoppar i min och familjens munnar....

Grönsaker, pasta, ris, osv kostar en del det med. Slutsats, man äter inte för 460 kr en hel månad, eller hur?

• Mori
    rött och guld skrev 2008-02-02 23:45:24 följande:
    sandlåde nivå är vad det är, ni har ju inte fattat hur samhället är uppbyggt, ta reda på det först!
    Är du igång igen
  • Mori

rött och guld: I tråd efter tråd slänger du in dina egenhändig påhittade "sannigar" om ditten och datten, du slänger dig med ekonomiska råd som i praktiken visar sig vara en smula, ja vad ska jag kalla det.... förvanskade. Men så fort du får svar på tal, det vill säga att någon ifrågasätter dina inlägg och ber dig utvärdera... då lägger du benen på ryggen minsann...
    Mitt råd till dig i denna tråd, läs på näringsläran och återkom gärna sedan. Läs lite extra om alla olika sorters proteiner, fullvärdiga och int, läs om de olika sorternas fetter och 9i vilka livsmedel du finner dem. Läs om vilka olika vitaminer och mineraler en människas kropp behöver för att fungera. Och framför allt bör du läsa lite kring hur olika ett barns behov av vissa sorters näring skiljer sig mot en vuxens. (Man kan alltså inte servera kött, kött, kött och kött till en växande barnkropp!)

• Mori
    rött och guld skrev 2008-02-03 00:09:25 följande:
    nä, jag lägger inte benen på ryggen ,allt det jag skriver här är självupplevt, jag har själv varit underviktig pga, ensidig kost(köttbullar och makaroner en hel månad)jag hade helt enkelt inte råd med något annat och äta bör man...
    Så svara då på de földfrågor du får på dina inlägg.
    Tycker du att det är en närignsriktig kost att äta kött en hel måndad?
    Kostar det 460 kr att äta 2 personer en hel månad? Nej, köttet kostar 460 kr....
    PÅ vilket sätt har man inte råd att äta annat än just köttbullar och makaroner? Morötter är billigt som f*n och fyller andra näringsbehov än köttbullar. Linser är billigt och fyller andra näringsbehov, alltså behöver man inte bli underviktig.

Visst är stora portioner ett problem i sig gällande övervikt, men innehållet i dessa stora portioner är av mycket stor vikt för om du ska bli underviktig eller inte. Det är MYCKET svårt att äta sig fet på äpplen eller isbergssallad, betydligt lättare att bli fet av för mycket rött kött eller falukorv. Eller hur?

Och så skulle jag vilja tillägga att allt du upplevt behöver inte vara det enda sanna för någon annan, du vet vi är inte alla stöpta i samma form
  • Mori
    Fru U skrev 2008-02-03 00:21:05 följande:
    Rekommenderar boken: Den hemlige kocken. Läs den, ni får en chock när ni ser hur maten vi äter produceras och vad den egentligen innehåller
    Instämmer verkligen, rött och guld borde kika lite i den  Vi har alltid varit noga med vad vi äter, och vart vår mat kommer ifrån så det var ingen direkt chock, men du skulle sett min svärfars min när han fick låna boken av mig.

Rött och guld: Alltså kostcirkeln baseras på att man ska få i sig alla de näringsämnen man behöver, men självklart inte på samma måltid. Det är liksom det som är grejen med att variera sin kost, inte äta kött och potatis varje dag. Protein är olika beroende på vilket livmedel proteinet kommer ifrån!! Altså måste man variera källan till proteinet...
    rött och guld skrev 2008-02-03 00:18:51 följande:
    jag äter frukostfil och flingor eller gröt, ibland äggmacka.en frukt mitt på dagente och smörgås på kvällenmiddag 00.45 på natten när sambon kommer hem.
    Inte riktigt något att rekommendera va?? Då syftar jag på tiderna och antalet timmar mellan de mål du äter...
  • Mori
    rött och guld skrev 2008-02-03 00:23:42 följande:
    men du kan inte enbart leva på äpplen och sallad, då går du ner i vikt och förlorar viktiga vitaminer som finns i köttet!
    Men för fasen människa, NEJ MAN KAN OCH SKA INTE basera sitt näringsintag på ett fåtal livsmedel. Nu är du där igen och hoppar över att svara på det vesäntliga, det vill säga följfrågorna på dina inlägg! Ska du slänga in en massa råd och tips får du faktiskt stå till svars för dem också!
    rött och guld skrev 2008-02-03 00:26:32 följande:
    Fru U skrev 2008-02-03 00:21:05 följande: jag vet, jag vill ha så "ren" mat som möjligt.nymald köttfärs billigt.(för det är ingen garanti att den är renare om den är dyrare om ni ny trodde det)folk fuskar till höger och vänster även inom krav!
    Det var ingen som påstod att just nymald köttfärs skulle vara ett tecken på att den är bättre eller renare! Frågan är vad djuret är uppfött på och hur slakteriet hanterar köttet... Om man väljer att handla av en lokal producent är det lättare att följa djurets väg till din tallrik. Mycket lättare än ICA:s vacumförpackade köttfärs..
  • Mori
    rött och guld skrev 2008-02-03 00:30:21 följande:
    Fru U skrev 2008-02-03 00:25:42 följande: jaha, då vill jag veta vilka svenska äppelproducenter som besprutar och hur och när willys preparerar sin köttfärs?
    Läs boken!
  • Mori
    Fru U skrev 2008-02-03 00:28:52 följande:
    Vi med men det var skrämmande att se vilka tillsatser som faktiskt kan finnas i s.k vanligt kött

Ja verkligen! Man ösnkar att fler tog sig tid att läsa på förpackningarna när de köper mat. Jag ställer mig tveksam till att den stora massan som köper vacumförpackade köttbullar vet något om kvaliteten på köttet i de bullarna, eller att de är stekta i kotalg!

Och precis som du säger, inte många har koll på att kycklingfilen inte bara är just kycklingfile

• Mori
    rött och guld skrev 2008-02-03 00:32:22 följande:
    Mozarts Nachtmusik skrev 2008-02-03 00:29:37 följande: den är ju nymald hos willys, varför skulle den inte vara bra?tror du att din kravmärka är bättrwe eller?
    En sjuklig kossa ger inte smaskig köttfärs bara för att den är nymalen. Kossan står inte bakom charken på Willys och väntar på att bli köttfärs, den kommer i bitar...
  • Mori
    Virriga Vera skrev 2008-02-04 11:47:14 följande:
    rött och guld skrev 2008-02-03 23:38:54 följande: Jag måste säga att du sprider otroligt mycket okunskap och du tappade ordentlig i trovärdighet när du i en annan ekonomitråd psåtod att du kunde så mycket om ekonomi att du skulle arbeta som ekonomisk rådgivare och i nästa sekund påstod att du fick 10% ränta på dina sparade pengar, när vi frågade hur så svarade du att det var för att du hade 2 konto med 5% ränta på det blev då 10% ränta på dina sparade pengar. Använder du samma logik vad det gäller näringsfysiologi så behöver jag nog inte säga så mycket mer.
    Haha, underbart inlägg! Logiskt!
Svar på tråden Dyrt att äta nyttigt!