• PetraD

Dyrt att äta nyttigt!

inte alltid för stora portioner det handlar om
    för mycket av fel mat
    rött och guld skrev 2008-02-02 23:11:30 följande:

Ch Belair skrev 2008-02-02 23:04:44 följande:
    det handlar inte om snålhet, det handlar om hur mycket man BEHÖVER äta, varför tror du så mångaär överviktiga både här i sverige och USA? jo FÖR STORA PORTIONER!
  • PetraD

låter ju verkligen inte speciellt hälsosamt

visst äter jag också ibland nån mat så sent (kanske bla.a. därför jag har ca 40kg för mycket på kroppen) men äter ju mitt på dagen också
    rött och guld skrev 2008-02-03 00:18:51 följande:

jag äter frukostfil och flingor eller gröt, ibland äggmacka.en frukt mitt på dagente och smörgås på kvällenmiddag 00.45 på natten när sambon kommer hem.
  • PetraD

men då är det väl bättre att äta NYTTIGT
    inte så kunnig om just detta, men finns det inte mediciner för sånt??
    rött och guld skrev 2008-02-03 00:19:49 följande:

Mozarts Nachtmusik skrev 2008-02-03 00:17:37 följande:
    han har väldigt låg ämnesomsättning och lägger på sig mycket vikt!
  • PetraD

frukosten låter ju bra, men kanske inte resten så värst hälsosamt
    rött och guld skrev 2008-02-03 00:27:04 följande:

ja? vad äter du själv till frukost?
  • PetraD

kan det inte bero på att hans kropp behöver samla på sig för att det dröjer tre dagar tills han äter igen
    rött och guld skrev 2008-02-03 00:28:27 följande:

ja, men alla fungerar ju olika, vi vet ju inte varför han blir så stor om magen eftersom han ej är undersökt än(han är 25 och har gubbmage) hans far är farligt stor om magen, så visst är jag rädd...
  • PetraD

alla utan de krav-märkta gör nog säkert det

ang. willys köttfärs vet jag inte. men kanske de gör som ica
    rött och guld skrev 2008-02-03 00:30:21 följande:

Fru U skrev 2008-02-03 00:25:42 följande:
    jaha, då vill jag veta vilka svenska äppelproducenter som besprutar och hur och när willys preparerar sin köttfärs?
  • PetraD

hur vet du att den är nymald??
    rött och guld skrev 2008-02-03 00:32:22 följande:

Mozarts Nachtmusik skrev 2008-02-03 00:29:37 följande:
    den är ju nymald hos willys, varför skulle den inte vara bra?tror du att din kravmärka är bättrwe eller?
  • PetraD

såg du inte programmet om ica där de visar hur de packeterar om köttet och byter datum på.
    själv ser jag ingen skillnad på nymalt eller malet från t.ex. gårdagen
    rött och guld skrev 2008-02-03 21:47:25 följande:

för att den ser nymald ut och det står dagens datum på och för att de sa att de malde viss köttfärs där.
  • PetraD

vad är tvättnötter??

mejram skrev 2008-02-03 22:57:22 följande:
    Ja, jisses......mycket ska man höra innan öronen trillar av... Ska inte ens börja kommentera, utan förska hjälpa ts lite i stället.Jag gillar också Den hemlige kocken, många bra tips där. Framför allt säsongstabell på olika grönsaker. Att köpa gurka, tomat och isbergssallad mitt i vintern är rätt meningslöst. Då kan man lika gärna ta ett glas vatten.Försök att få mesta möjliga näring per 100g. Inte mesta möjliga energi.Gör man grytor och såser på köttet så räcker det till många fler portioner. Då kan man dessutom riva/skära ner en massa grönsaker - vitkål, rotfrukter, kålrabbi, lök och blanda i lite linser för att dryga ut. Att blanda i någon matsked linser i köttfärssåsen och sedan successivt öka kvoten linser/köttfärs är ett fiffigt sätt att vänja barnen vid smaken av baljväxter.Grodda egna groddar är superbilligt och ger bra näring nu när sallad och bladgrönsaker är dyra.Barn brukar gilla pizzasallad - kostar nästan inget och ger mycket näring. Bra mycket näringstätare än isberg/gurka/tomat.Barn gillar ofta soppa, vi vuxna är lite sämre på att äta det. Med ett hembakt bröd behöver det inte kosta många kronor per portion. Minska på mejeriprodukter - man behöver inte ha creme fraiche eller matlagningsgrädde så fort man ska göra sås.Mackor, eller snarare pålägg är dyrt (ost, skinka, salami, leverpastej etc.) det är billigare att laga riktig mat. Vänj barnen tidigt med att äta varierade mellanmål för att inte fastna i mackträsket. En avocado, lite yoghurt och hemmagjord müsli, gröt som ex.Hur mycket av 4000:- går till mat och hur mycket går till hushåll? Det kanske är hushållskostnaderna som drar iväg? Testa tvättnötter i stället för tvättmedel, en påse på 1 kg för 160:- räcker minst ett år för oss (2 vuxna, ett barn), ca 4 maskiner tvätt i veckan. Maskindiskmedel är svindyrt - byt till billigaste sorten eller dela tabletterna på hälften - det diskar lika bra ändå. Toapapper - det billigaste är inte alltid blligast, utan oftast bara lösare rullat så man tror att det är mer än vad det är på rullen. Skippa en massa olika rengöringsmedel - vanligt handdiskmedel fungerar i 99% av fallen. Bindor/tamponger - skaffa menskopp, så behöver du aldrig mer betala det. Blöjor - potträna (fast den är svår, jag vet...) Finns väl miljoner saker att tänka på. Jag tycker faktiskt att det hjälper att tänka hälsosamt, då hoppar man över alla onödiga hyllor i affären och kommer inte hem med en massa "lull lull".
Svar på tråden Dyrt att äta nyttigt!