• Zone

Dyrt att äta nyttigt!

sniwa skrev 2008-02-04 00:15:21 följande:
    Vi äter kött, fisk, fågel, ägg. Lite ovanjordgrönsaker, använder riktigt smör och bregott, grädde och helfet mjölk.Vet inte om det blir dyrare eftersom vi inte köper:Potatis, bröd, pasta, godis, glass, chips, flingor, socker, mjöl, kakor, bullar och annat som har mycket kolhydrater i sig.Dessutom blir man mätt länge på en sådan kost så vi äter två gånger om dagen, inte sugen på någonting mellan målen.
    Man ska äta 5 ggr om dagen för att kroppen ska må som bäst så det är inget atts träva efter 2 ggr om dagen....
  • Zone
    fairyfloss skrev 2008-02-04 12:45:31 följande:
    Jag måste säga att jag håller med. Lite kan man väl dra ner på kostnaden, men 4000 per månad för både mat, hygien ink. blöjor och hushåll är inte speciellt mycket! Vi spenderar ca 3500 och vi är bara två vuxna och en katt!! Men då köper vi lite "lyxvaror" utan direkt näringsvärde ibland också bara för att det är gott (typ oliver) . Vi skulle nog kunna få ner det en tusenlapp om vi verkligen försökte, men just nu orkar jag inte. Dock har vi sparat in en hel del sen vi slutade äta ost, och började äta gröt på morgonen istället för köpebröd med pålägg!! Havregryn är billigt och nyttigt .
    Havregryn är inte alls nyttigt.... en frukt är nyttig, havregryn som innehåller bös och kalorier enbart är inte nyttigt.
  • Zone
    fairyfloss skrev 2008-02-04 13:33:51 följande:
    Zone skrev 2008-02-04 13:16:01 följande:
    Jo, havregryn är nyttigt. Innehåller en massa vitaminer och mineraler, och jättebra med fibrer!! De har dessutom inte högt GI, utan håller blodsockernivån på en stabil nivå läänge. Efter en skål gröt med bär, lite hackade nötter och mjölk (sojamjölk) på morgonen är jag inte hungrig på 4-5 timmar! Självklart kan man inte leva på BARA havregryn, men de har defininivt plats i en hälsosam kost. Här kan du läsa mer om fördelarna med havregryn:whfoods.com/genpage.php&dbid=...
    det innehöll en vitamin(?) en massa vitaminer vardå?
  • Zone
    fairyfloss skrev 2008-02-04 13:52:36 följande:
    Zone skrev 2008-02-04 13:46:58 följande:
    Ja fast där står inte alla vitaminer, bara de som de innehåller mest utav. Men klart, det är mer mineraler än vitaminer, därför man äter frukt eller bär till också . Men bra energikälla, bra fiberkälla, bra mineralkälla, det räcker gott och väl för mig! Mycket nyttigare än mackor i alla fall!!
    Jag har uppe en komplett förteckning och det är faktiskt det det innehåller, en vitamin.... allt annat är försummbart och kommer inte att göra varken till eller ifrån i kroppen.
  • Zone
    fairyfloss skrev 2008-02-04 13:52:36 följande:
    Zone skrev 2008-02-04 13:46:58 följande:
    Ja fast där står inte alla vitaminer, bara de som de innehåller mest utav. Men klart, det är mer mineraler än vitaminer, därför man äter frukt eller bär till också . Men bra energikälla, bra fiberkälla, bra mineralkälla, det räcker gott och väl för mig! Mycket nyttigare än mackor i alla fall!!
    Jag sitter med livsmedelsdatabasen helt enkelt den är mer tillförlitlig än en färgglad sida och dessutom en macka av grov typ, med ost på och en paprikabit är nyttigare än gröten. Du tränar inte tänder eller käkmuskler eller magen eller något ooch du får i dig mer näring av mackan faktiskt än vad du får på ett par bär och din gröt.
  • Zone
    sniwa skrev 2008-02-04 13:33:18 följande:
    Håller med dig här, havregryn är inte nyttigt. MEN...av sädesslagen vi har är havregryn det minst onyttiga.
    Helt rätt
  • Zone
    sniwa skrev 2008-02-04 14:05:09 följande:
    Alla kolhydrater höjer blodsockret om än i olika takt.Gröt är egentligen bara en bukfylla. Det är vad man ger djur för att de ska bli riktigt tjocka och feta.en glad skrev 2008-02-04 14:01:45 följande:
  • Zone
    juzze skrev 2008-02-04 14:06:55 följande:
    Hur blev det här en diskussion om huruvida man ska äta "vanlig" kost eller LCHF? Det var väl knappast meningen? Den diskussionen kan ni ju ta i en annan tråd förslagsvis?
    lchf?
    Vi diskuterar nyttig föda. Föda som innehåller mer näring än dammråttorna under soffan.
  • Zone
    Mint skrev 2008-02-04 14:09:58 följande:
    Definiera "bös".Finns det ingen urskiljning? Gör ni kolhydratfobiker ingen som helst skillnad på chips och havregryn? Båda innehåller ju kalorier och bös. Det blir lite svårt att ta på allvar. Det är knappast farligt med havregryn, att påstå något sådant _kan_ inte leda till något bra.Havregryn är fantastisk mat. Späckat med nyttigheter, mineraler och vitaminer och havregrynsgröt är både gott, milt och mättande. Men visst, är man allergisk mot kolhydrater ska man såklart se upp. Kan man allergitesta sig mot kolhydrater?
    Du hittar ju på. Jag är absolut inte kolhydratfobiker men jag ser rött när folk säger saker som är så uppenbart fel.

Späckat med vitaminer skriver även du, vilka då?

Det är snarare du som är svår att ta på allvar för du skriver enkom att det är späckat med.... ja, skriv nu, med vaddå?
    Jämför med en banan, vad är nyttigast och enklast? Vad är späckat med vitaminer, mineraler och annat?
  • Zone
    Mint skrev 2008-02-04 14:15:26 följande:
    Jag tycker inte det verkar som om din argumentation funkar så bra, om du menar att man lika gärna som mat som innehåller mer än 5g kolhydrater/100 gram kan äta dammråttor. Det är ju inte sant, det är snarare rent ohederlig argumentation som inte leder någonvart.
    Jag tycker att din motargumentation är skrämmande dålig om den ens får kallas motargumentation. Du kommer inte med någon kall fakta direkt. Jag blandar iallafall min kalla fakta med diverse glada tillrop om dammråttorna.

Det är förresten lika mycket fibrer i en banan 100g som i havregrynsgröt 100 gram men mer energi i bananen...
  • Zone

dubbelt så mycket kolhydrater i en banan....

juzze skrev 2008-02-04 14:16:19 följande:
    Mat utan betydliga mängder kolhydrater diskuterar ni. Vad det betyder är olika för var och en. Varför inte acceptera det? Alla mår inte bra av kolhydratrik mat, alla mår inte bra utan en betydlig mängd kolhydrater. Hursomhelst så var frågan inte hur man lär sig äta mat utan kolhydrater, utan hur man kan dra ner på kostnaderna när man vill äta bra och nyttig mat.
    Jag har inget emot kolhydrater jag diskuterar inte kolhydrater alls, jag diskuterar näringsinnehåll. Jag skiter i hur mkt kolhydrater det är i en maträtt.
  • Zone
    Mint skrev 2008-02-04 14:29:38 följande:
    Jag skulle inte ta stenålderns kostvanor som normerande, med tanke på att människor helt enkelt levde väldigt mycket kortare tid då. Jag strävar i varje fall mot att bli äldre än 35, och tittar hellre på vad - och hur - friska nu levande gamlingar ätit.Apropå diabetes orsakad av insulinresistens beror det (väl?) på att det är fetma som orsakar insulinresistens? Jag läste det på Annika Dahlqvists hemsida. Då borde det inte vara något problem om man håller sig från att bli fet?
    jag skulle absolut ta den ålderns mat som något att sträva efter eftersom kroppen fortfarande är byggd för den fördelningen av näringsämnen.
  • Zone

rött och guld skrev 2008-02-05 01:33:53 följande:

ja, det kan du ju läsa här:sv.wikipedia.org/wiki/Havregryn
    Jag vet vad det innehåller jag ville veta av andra vad det nu var späckat med för vitaminer, enligt wikipedia, 0 vitaminer.
  • Zone
    Mint skrev 2008-02-05 06:44:21 följande:
    Det verkar florera uppfattningar numera (främst här på Familjeliv) om att fett helt plötsligt blivit magiskt och försvinner av sig själv när det hamnat i magen, medan kolhydrater hoppar ner och vänder i magsäcken för att sedan sätta sig permanent under huden som fett. Det är ju bra att 80-talets fettpanik möter lite motstånd men det är ju fortfarande så att förbränner man den energi man stoppar in, så blir man inte fet.
    Nu pratar vi samma språk. Man får vara sund i sitt tänkande och läsa på vad maten egentligen innehåller så man får i sig vitaminer så det räcker men det du skriver är så sant. Rör man på sig tillräckligt i relation till hur mycket man äter s blir man inte fet. Jag har inga problem med fet mat men jag vet att dte måste frbrännas med.
  • Zone
    Mint skrev 2008-02-05 08:20:17 följande:
    Någon annanstans läste jag B- och E-vitaminer, men blev tveksam eftersom du hänvisade till livsmedelsverkets webbplats. "Späckat med" var en grov överdrift, det medger jag verkligen (och skäms) och jag borde inte sagt så när det jag egentligen menade var (med emfas) att havregryn inte är något att vara rädd för. Jag ska tänka mig för i fortsättningen.
    Det är luuugnt
  • Zone
    fairyfloss skrev 2008-02-05 09:34:28 följande:
    Havregryn innehåller främst mycket mineraler (kalcium, fosfor, järn, zink, magnesium) och kostfibrer men även E-vitamin och en del B-vitaminer. (I alla fall enligt näringstabellen på s.306 i "Vegetariska kokboken" av Inga-Britta Sundqvist.) Späckat är det kanske inte, men det innehåller BETYDLIGT mycket mer än pasta eller andra vetemjöl-kolhydrater per energidel.
    0,02milligram per 100gram B vitamin, typ... ingenting.
    Kolla på livsmedelsverket istället de har ju testat näringsinnehållet.
  • Zone

rött och guld skrev 2008-02-05 14:20:43 följande:

väldigt bra sagt! det är lättare att få näringsbrist för vegitarianer, det är därför det finns speciella "vegetarian"tabletter
    hahahahahahahahaha....hahahahaha .... hahahaha!
    ursäkta men, det finns speciella kvinno och mans tabletter med, så det betyder alltså att det är lättare att få vitaminbrist om man är kvinna, eller man! hahaha

Det är iallafall fel. Du har fel.
  • Zone
    Mint skrev 2008-02-06 07:04:31 följande:
    Virriga Vera skrev 2008-02-06 05:47:00 följande:
    De finns på apoteket (t ex "mitt val vegetarian"), men det finns ju även speciella tabletter för barn, man, kvinna, fysiskt aktiva och hela familjen.
    Vilket bevisar attd et är lättare att få vitaminbrist om du är man, kvinna eller barn
Svar på tråden Dyrt att äta nyttigt!