• Isolde

Dyrt att äta nyttigt!

Min gissning är att rött och gulds sambos uppsvällda mage beror på att han inte får i sig tillräckligt mycket fibrer.

I stället för att äta sällan och då kött, borde han äta ofta med mycket fibrer i form av t.ex. baljväxter.

Om jag äter för mycket fett och kött en dag står min mage ut som en ballong, och jag mår urkasst. Det var en otrolig förbättring för min allmänna känsla av välmående när jag gick över till en kost bestående främst av grönsaker, rotfrukter och baljväxter med kött som komplement, i stället för att bygga maträtterna runt köttet. Både billigare och hälsosammare.

Dina feministmuffins på nätet: www.familjeliv.se/Forum-11-256/m27894250.html
  • Isolde

Även vegetarianer kan äta onyttigt.

sniwa skrev 2008-02-05 09:18:45 följande:
    Det beror som sagt på hur bra dina organ är. Du är kanske född med bra bukspottkörtel och den håller hela livet - eller så börjar den bråka när du blir äldre, det återstår ju att se.Kommer du ihåg Sonya Hedenbratt? En stor kvinna - och vegetarian...
  • Isolde

Rött och guld, en vegetarian kan få i sig allt nödvändigt utan att äta piller. (Om man utesluter mjölprodukter helt från kosten bör man dock äta kalcium i tillägg.) Det var inte vad jag menade.

Min poäng var att det faktum att någon specifik vegetarian är tjock (eller underviktig eller vad det nu kan vara) inte är ett bevis för att vegetarisk kost i allmänhet är dålig på ena eller andra sättet. Chips och pommes frites och pizza kan beredas vegetariskt – ja till och med veganskt om man ersätter osten på pizzan. Vegetarisk kost är inte nödvändigtvis detsamma som kalorisnål mat.

Svar på tråden Dyrt att äta nyttigt!