• CeciliaBa

Köpa ny kyl/frys - tips?

Vi ska köpa ny kyl/frys (ett skåp) och tänkte höra lite om någon har förslag på bra eller varna för dåligt inköp. Vi funderar lite på Bosch. Verkar som de flesta är ca 185 eller 200 cm höga. Det högre är nog bättre = mer plats.

Någon som handlat sista året eller så?

BF 080206
  • Svar på tråden Köpa ny kyl/frys - tips?
  • Helen75

Min sambo jobbar med service på vitvaror och han säger att det viktigaste är att det är två kompressorer, en för kylen och en för frysen. Ang. märke så är alla de välkända märkena ok, man ska akta sig för att köpa okända märken.

• CeciliaBa
    Helen75 skrev 2008-02-02 16:26:28 följande:
    Min sambo jobbar med service på vitvaror och han säger att det viktigaste är att det är två kompressorer, en för kylen och en för frysen. Ang. märke så är alla de välkända märkena ok, man ska akta sig för att köpa okända märken.
    Tack, det var jättebra att veta för det hade jag inte tänkt på! En försäljare berättade att de hade fått mycket problem med Cylinda för de hade bytt fabrik eller nåt sånt. Det är så svårt...
    BF 080206
  • sommar2001

Miele!
    De har dubbla kompressorer, är frostfria i frysdelen.

Vanligtvis får du välja mellan frostfritt och dubbla kompressorer. Sen har inte höjden på skåpet så mycket med volymen att göra. Utan kolla hur stort skåpet är i volym och när du jämför är det viktigt att du skiljer på netto/brutto volym.
    Electrolux har skåp med väldigt stor volym i kyldelen så det är ett tips om det är viktigt.

Skulle du välja ett skåp som inte har dubbla kompressorer är det viktigt att det har två termostater.
    I skåp med 1 kompressor/termostat så är det inte ovanligt att det kan bli minus 25-30 grader kallt i frysdelen och det är kanske inte så bra alla gånger.

• CeciliaBa

Sommar: Tack! Jag tänkte att höjden var viktig...men så kanske det inte är. Vi har ett gammalt kök och det är just kyl/frys som får plats bäst, annars blir det lite mer renovering som vi inte har lust till just nu. Egentligen vet jag inte vad som är bäst för 2 vuxna + 1 barn. Beslutsångest men får väl fundera lite till. Jag är inte sån som bakar och fixar mycket men det kanske man blir när bebisen kommer...

BF 080206
  • sommar2001
    Svar på #4
    Det som brukar vara viktigt är volymen och då speciellt kyldelen. Frysdelen är ändå så liten så antingen klarar man sig eller så har man en frys till.

Electrolux väldigt stora i volymen, kolla på ett skåp som heter ENB38400W8 (201 cm högt)sen kan du ju jämföra med skåp från andra märken.

Sen kan det vara svårt att hitta ett skåp som har allt man vill ha som ex, dubbla kompressorer, frostfri frys, stor volym, billigt pris osv.
    Sen kan det vara bra att veta att dagens kyl/frysar inte har freon i sig utan en annan gas som är mer "trögflytande". Detta påverkar även livslängden på produkterna och de nya håller inte lika länge som de gamla skåpen gör.
    Räkna en livslängd på 12-15 år på dagens skåp +-5 år beroende på kvalitet.
  • CeciliaBa
    Svar på #5

Det ska jag kolla in! Hur kommer det sig att du kan så mycket? Jobbar du med vitvaror eller har du också varit på jakt?

BF 080206
  • sommar2001
    Svar på #6
    Vet nog ingen som intresserar som av vitvaror om man inte ska köpa eller arbetar med det =) Själv jobbar jag i en butik som säljer vitvaror.

Men har "precis" köpt ny kyl & frys. Tog mig 6 månader att bestämma vad jag skulle ha.
  • CeciliaBa
    Svar på #7
    Aha! Ja, det är väl knappast ett specialintresse...haha! Vad köpte du för något? Vad fick dig att välja just dom? Orkar du..haha?
    BF 080206
  • sommar2001
    Svar på #8
    Nej och tur är väl det =)

Jag köpte kyl & frys, 2 fristående skåp. Det blev Mieles. Att det just blev de skåpen beror på handtagen, volym, att termostaterna sitter så jag kommer åt dem även när dörren är stängd, att jag kan stänga av fläkten i kylen, dessutom så har jag sällan några kunder som haft problem med deras varor och sånt påverkar givetvis ens eget val m.m m.m

Det måste vara väldigt svårt att bestämma vad man ska ha. Du måste ju dessutom lita på vad säljaren pratar om.. He he

Vill råda er att köpa ett skåp av ett märke du känner till. Skulle något som bara ex en hylla gå sönder så kan det ta väldigt lång tid att få hem reservdelar då de förmodligen inte ens har ett lager för sådant i Sverige.

Finns några märken som är bättre och även några som är sämre av de märken som är mer kända.

Sen är det aldrig dumt att åka och kolla, köra hem jämföra priserna på internet. Det kan dock vara väldigt svårt då det ofta bara skiljer en siffra i varukoden eller kan skilja oerhört mycket trots att det bara skiljer en siffra..

Har ni någon fråga så hjälper jag gärna till
Svar på tråden Köpa ny kyl/frys - tips?