• sessessa

Ett svullet ben, 7cm större än de andra, hjälp!

Har under en knapp vecka haft ett ben som svullit och blivit gigantiskt!
    Åkte i torsdags på mvc å skulle kolla hjärtljud, men de såg mitt ben och skickade mig med remiss till akuten.
    Där kolladas blodpropp och skelettskada upp, men visade inget.
    Kollade också lite andra småsaker som ekg osv men varför vet ja ej.
    De ville att ja skulle komma in igen om ja fick ont, vilket ja hade idag när ja vankade. Kan inte gå på benet alls nästan.
    For tillbaka till akuten och där fick ja denna gång träffa gynläkare.
    Han tyckte att eftersom ja haft problem med fogarna så var nog detta också pga av det.
    De onda kan ja förstå, men varför är ja så svullen?! Och bara på det ena benet!
    Båda benen hade jag förstått, men det är verkligen bara det ena benet, tidigare har det skillt 5cm, men nu skiljer de 7!
    Tips på vad ja kan gör för att få skvullnaden att gå ned kanske?

• Svar på tråden Ett svullet ben, 7cm större än de andra, hjälp!
  • micorazón

ligga med benet i högläge.. nåt anant vet jag tyvärr inte. Jaghade exakt så när jag väntade sonen. Svullnade bara på höger o de kollade allt utan att hitta något.

Lycka till!
    kram

Besim per gjithmonë - 2007.02.22
  • sessessa

Fick du ha så hela tiden? JAg är bara i vecka 25ännu..
    Ligga med benet i högläge gör bara ondare, så jag vet inte om de kanske är de bästa..

• micorazón

Ligger du i högläge ska svullnaden gå ner lite. Kanske gör det ont för att vattnet rinner neråt? Men det är rek. när man är svullen om ben/anklar/fötter. Ligger du inte högt så blir det värre tyvärr

Ja, jag fick det runt v. 26-27 och ade så tills jag fick sonen i v. 34, fick havandeskapsförgiftning. Du ärinte svullen någon annanstans? Jag svullande väldigt i ansiktet o på händer sen i v. 30 och sen kom hf. Hör med din BM, kanske det finns tabletter som tar bort vattnet?

Besim per gjithmonë - 2007.02.22
  • sessessa

Åh, men inte hade svullnaden å vätskan med havandeskapsförgiftningen att göra? nu blir jag lite orolig ju.

Ne jag är bara svullen om vänster ben, men de kanske kommer mer då. suck.. ja kan ju inte gå, jag haltar ju mig fram nu redan!

Ett tag sa de att ena fostret ligger ivägen för något så blodflödet till benet inte blir tillräckligt, men jag köper inte riktigt det, för jag har haft så i en vecka nu ju, och fostret bör ju ha flyttat sig under en vecka tycker ja..

• estrell

Min förra grav fick jag ödem i slutet av grav, alltså kraftiga vattenansamlingar i benen och fötterna, men framförallt i det ena benet. Högläge på natten, lägg kuddar under benen så att blodet rinner ner igen, ha även stödstrumpor, kan du även ha om natten!! Drick mycket och be din sambo att massera uppifrån foten och ner längs benet, liksom dra ner vätskan, de gjorde dom på mig på BB. Får du ont och blir öm i benen kan det vara allvarliga ödem och då ska du alltid söka läkare, det kan störa cirkulationen i kroppen.

• plusia

Kanske är det lymfcirkulation som det krånglar? Kanske borde Du fått nån lymfmassage? Fastän jag vet inte vem som kan utföra sådana saker i Sverige. Fråga sjukgymnasten på VC

• Rapunzella

Gjorde de ultraljud på benet när de kollade att de inte var någon propp? Kollade de hela vägen upp i ljumsken?

Annars så låter det som att livmodern klämmer åt något som gör att det svullnar upp på ena sidan. Den "vanliga" graviditetssvullnaden brukar sitta på båda sidorna.

• sessessa

estrell: Jag har varit på sjukhuset 3ggr på en vecka.. så de finns åtminstånde registrerat att jag har problem med detta. Får helt enkelt hoppas att de blir bättre, börjar bli lite jobbigt nu.

hampelina: jo då, de gjorde ultraljud å kollade hela benet väldigt noga. de hittade ingen propp å ingen skelettskada.

Nu har mitt ben växt ytterligare. 10cm skiljet de nu. kan inte ens klä på mig själv längre!!

• Rapunzella

Tycker att de ska kolla för en propp igen, kanske högre upp än förra gången (till och med i buken). Mäter du på exakt samma ställe hela tiden?

• sessessa

Ja jag försöker mäta på samma ställe, men svårt att veta om de blir exakt men nästan iallafall.
    syns tydligt att benet sväller mer å mer hela tiden.
    Ska ringa mvc imorgon, som läkaren jag träffade i lördags sa att ja skulle göra. Men ja kan inte förstå vad mvc ska göra åt saken, då det var de som skickade mig till akuten första gången.

• sessessa

Ja å propp är jag försesten lite osäker till själv, så ska ju benet bli varmt å så. en annan färg brukar de också kunna bli.
    de är inte mitt. Har ingen kabel till kameran annars hade ja lagt in in bild på mitt otroligt gräsliga ben! =)

• Rapunzella
    Svar på #11
    sessessa skrev 2008-02-03 21:42:34 följande:
    Ja å propp är jag försesten lite osäker till själv, så ska ju benet bli varmt å så. en annan färg brukar de också kunna bli.de är inte mitt. Har ingen kabel till kameran annars hade ja lagt in in bild på mitt otroligt gräsliga ben! =)
    Det kan bli svullet, rött och värmeökat, men det behöver inte alls bli det. Det kan också bara bli svullet. Skumt är det, i alla fall...
  • Lisu

När jag fick mina proppar för några år sedan var mitt ben extremt ömt och svullnade till en omkr som var ca 15 cm skillnad pa vad och lår och ca 10 cm skilnnad runt foten. Då satt min största propp över ligamenten i höften så de måste kolla högt upp för att utesluta det. Håller mina tummar att det inte är propp.

• sessessa

Åkte till sjukhuset igen på söndagnatt då ja hade jätte ont! Akuten tog ej emot mig, utan jag fick gå upp på förlossningen.
    Där konstaterade man att jag inte hörde hemma på förlossningen, ännu! utan att en medicinläkare skulle kolla på mig.
    Hon bestämmer sig snart för att påbörja behandling för propp även fast de inte hittat någon.
    På måndag morgon blev de magnetröntgen, sen ultraljud och man hittade en rejälpropp i jumsken.
    Har nu legat på sjukhuset sen dess, får blodförtunnande, och ska fortsätta med det resten av grav.
    Har nu permis för att komma hem å äta å så, sen tillbaka till sjukhuset, förhoppningsvis blir jag utskriven på måndag om proppen löst upp sig tills dess.

• sorba

Tur att du åkte tillbaka! Har haft en ytlig propp som gjorde skitont. Fick fragminsprutor i 10 dagar sen blev det bra. Se till att stanna kvar så länge det behövs för att allt ska bli bra!

Krya på dig!

Svar på tråden Ett svullet ben, 7cm större än de andra, hjälp!