• Mammasknodd

Vi som fick prematurbarn i dec -07

Hux flux gick vattnet och plötsligt har man en bebis. Vi skulle ju få en 08!

Lille Hjalmar kom den 3 dec 2007 men var beräknad 17 jan -08.

Vore kul att komma i kontakt med fler prematurföräldrar som fick i dec...
    Hur känner ni? Vad hände? Hur känns det så här i efterhand? M.m....

~My mind not only wonders, somtimes it leaves completely~
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-20 11:12
    TJEJKOCKEN:
    Jonathan, föddes den 2/12 (5 veckor tidigt, bf 6/1), 2450 g, 46 cm.

MAMMASKNODD:
    Hjalmar, föddes den 3/12 (6,5 veckor tidigt, bf 17/1), 2300 g, 46,5 cm.

CAMILLA01:
    Elsa, föddes den 12/12 (7 veckor för tidigt, bf 31/1, 2160g, 44 cm.

NEMO73:
    Jacob, föddes den 12/12 (9 veckor för tidigt, bf 6/2), 1900g, 45cm.

MAROON:
    Elliot, föddes den 14/12 (9 veckor tidigt, bf 14/2), 1802 g, 41 cm.

KIWI81:
    Jonathan, föddes den 25/12 (9 veckor tidigt, bf 22/2), 1706g, 44,5 cm.

SIMBAA:
    Maja, föddes den 6/12 (5 veckor tidigt, bf 6/1), 1975, 42 cm
    Wilma, föddes den 6/12 (5 veckor tidigt, bf 6/1), 2095, 44,5 cm
  • Svar på tråden Vi som fick prematurbarn i dec -07
  • tjejkocken

Min lilleman(Jonathan) kom 5 veckor för tidigt o ville ut den 2 dec.Han var beräknad den 6 jan.Han vägde 2450 gram och var 46 lång..så alldeles lagom.
    Vattnet gick den 1 på morgonen sen vid 10 tiden så klippte de ciklashet.Vid 18 på kvällen så börja värkarna...så 630 så kom han ut på min mage=)
    För mig känns det jätte bra fast han är för tidg..han växer o gror precis som de ska=)Han är lite jobbig ibland med maten men det är de väl ibland=)

Men din måste ha kommit 8-9 veckor va?
    Det måtse ha varit jobbigt?Har en tös som är 2,5 år som är 9 veckor för tidig.

• Mammasknodd

Hjalmar föddes 6½vecka för tidigt...så det var väl inte så farligt
    Han vägde 2300g och var 46,5cm lång. Vi låg inne två veckor för att han hade sot men annars var allt prima...

Mitt vatten gick också på lördagsmorgonen den 1 dec, just före 6 på morgonen... Men det dröjde ända tills måndagen innan han valde att komma ut

Vår son är rätt besvärlig med maten med, han äter hela tiden, eller skulle göra det om han fick..men då får han så dåligt i magen
    Han väger nu 4500g och är 55cm lång...

Växer er son lika fort?

Kände ni att ni var mer förberedd den här gången att det skulle bli prematur när ni fått tidigt en gång tidigare?

Vi var helt oförberedda! Det fanns inga tecken...Visst, jag hade vart sjuk, men just då mådde jag bättre än någonsin o alla tllväxt UL vi varit på visade att Hjalle mådde jättefint...Sen fanns det bara inte i min hjärna att han skulle komma tidigt.

Men nio veckor måste ju ha vart värre??

• tjejkocken

Men va skönt att det inte va mer problem.Nej dt är inte så jätte tidigt!

Jo min växer så det knakar...nu väge han 5075 så han går upp ivikt..men det är bara skönt för min dotter är 2,5 o väger 9969 så han växer förbi henne ganska snart=)

Ja denna gång så gick jag på extra kontroll varannan vecka sen v 18.Vart sjukskriven v21 o fick ciklash inoperarat några dagar efter.Så det va jag beredd på..men hade hoppats på att han ville va kvar tils beräknad förlossning.Men 5 veckor är jag nöjd med ändå.

Nej det gör ju inte det...med första så börja vattnet sippra ut 1 vecka före hon kom.De fick sätta igång mig pga infektion i kroppen.

Både ja o nej...Hon mådde jätte bra men vägde 1895 o var 42 lång!Hon låg i kuvös i 8 dagar sen gick det fort fram..väremadrass o sen vanlig sng.Hade det inte varit ör att jag inte kunde amma så skulle i nog fått åka hem efter 2 veckor..men det vart 3 veckor bara=) Jag hade ingen ångest o lämna henne för jag visste att hon mår bra o jag kommer om ett få h igen(med dottern)Med sonen så låg vi nne 1 vecka pga gulsot men annars så mådda han toppen=)

Men annars går allt bra med sonen förutom att han äter hela tiden?

Får väl säga till din son..grattis på 2 månaders dagen=)

• Mammasknodd

Tackar Grattis i efterskott till er lille Jonathan!

Jo med Hjalle går det bra..fast han har vart förkyld nu ett par dagar. Storebror Albin, 3½ år, drog med sig förkylningen från dagis. Hosta o tät i näsan, men tack o lov inte Rs-virus. Båda pojkarna är dock mycket bättre nu...

Hur går det för er lilleman?

Hjalmar är en riktig piggelin. Nyfiken o mammig

• tjejkocken

Tack!Det är lite roligt att det skiljer enbart 1 dag=)

Ja det är jobbigt när de är förkylda...speciellt när mn har 2 som är förkylda o sjuka samtidgt..då är det jobbigt...men det visste man skule komma nån gång=)

jo,han är riktigt förkyld o har hosta men annars är han faktist väldigt vaken.Han är nöjd bara man sussar honom till söms.Men vaknar tyvärr väldigt lätt när det täpar till i näsan=(

Har din börjat vilja vända sig än?Min är lite lat men ibland så ser man att att vill men det går inte!

Ha en bra dag!Kram

• maroon

Här är en till decemberbebis! Sonen föddes den 14 december men var beräknad till 14 februari, 9 veckor för tidig.
    Äter, växer o mår bra. Äter lite väl mycket ibland ;)
    Vi låg inne lite mer än tre veckor utan några större bekymmer. Första dagarna med CPAP, lite syrgas, dropp, men aldrig nån "ko på isen".
    Nu har vi haft tre veckor med hemsjukvård o är precis utskrivna!
    Känns både skönt o oroväckande, nu ska man klara allt själv :)

• tjejkocken

Ja..det är lite oroväckande att lämna neo men det går jätte bra ska du se..ni har ju varit hemma 3 vckor med vård så det är bara att forsätta i den takten=)Vad vad det som gjorde at ni fick hemmavård?
    Vad vägde han?Vad väger han nu?

• maroon

Ja, det har gått jättebra den här tiden hemma. Känns riktigt skönt att få komma hem och bara få "vara" Att inte hela tiden tänka på sköterskor, läkare, andra bebisar eller mammor eller ens att städerksan ska komma in när man sitter där med den jädrans pumpen..
    Han föddes 1802gram o var 41cm lång. Nu är vi redan uppe i 3100gram o 48cm så vi har kommit långt på sju veckor :)
    Han är duktig den lille, vi har haft en "lätt" prematurbebis, utan komplikationer.
    I Helsingborg så erbjuds de flesta föräldrar hemsjukvård, att när bebisen känns stabil, att man kommit igång med amningen hyffsat, har koll på sondmatning etc så kan man erbjudas att få gå hem.
    Då kommer de 2-3 gånger per vecka för att väga, kolla allmäntillståndet, prata med föräldrarna om hur det går etc.
    Det har varit riktigt skönt faktikst :)

• Mammasknodd

Kan förstå att det känns skönt att vara hemma... Jag höll på att tråkas ihjäl på neo... Fi fick ett jättelitet anhörigrum med en jätteliten tv (1an, 2an o 4an) Gick inte ens att se på video eller dvd... Från början gick det bra, men sen när Hjalmar skulle bo inne hos mig så blev det så trångt. Och jag fick ju inte gå med honom nånstans...Dessutom var det för tillfället inga barn inne på neo så de sköterskorna som var där hade fullt upp med de andra barnen på Barnavd, så jag hade ingen som kunde passa om jag ville gå iväg en sväng...Och inte fick jag ha honom med mig när jag skulle äta heller så jag var tvungen att leta reda på nån sköterska då...
    Och inte fanns det nån restaurang heller för de håller på att bygga om där...så gubben fick komma med matlåder som man kunde värma i micron, för köket var inte mycket att hurra för heller...
    Nej gudars så skönt det var att få komma hem!!!!

• maroon

Nej, neo är ju knappast som "hemma" även om de på vissa sjukhus har gjort ett tappert försök att få föräldrarna att trivas ;)
    Vi hade ett eget rum med både dusch/toalett o skötbord, men det var inte alla rum som hade det.
    Sen var det nog många o personalen som trodde att jag redde allt själv med bebisen. Jag undrade ofta varför det "plingade" så ofta på personalen till de andra rummen, jag undrade vad de föräldrarna behövde hjälp med eftersom jag satt på mitt rum hela dagarna o tog hand om bebis, gick o hämtade o lämnade bebismat i kylen, tog in nya blöjor, hämtade mat till mig själv från föräldraköket etc etc etc.. När jag nån av de sista dagarna mätte en sköterska i korridoren så sa hon "Det där kan vi ju hjälpa dig med" Det hade jag ingen aning om att de sprang med bebismat till våra rum, det var ju ingen som sagt! Jag trodde man skulle reda allt själv! *haha*
    Jaja, vi fick åka hem fort iaf, antar att jag fick hård praktik ;)
    Men överlag är jag mycet nöjd med den vård vi fått i Helsingborg o när vi varit på återbesök för ögonundersökning så har de kommit fram för att se på honom o höra hur det är med oss :)

Svar på tråden Vi som fick prematurbarn i dec -07