Inlägg från: Mammasknodd |Visa alla inlägg
  • Mammasknodd

Vi som fick prematurbarn i dec -07

Hux flux gick vattnet och plötsligt har man en bebis. Vi skulle ju få en 08!

Lille Hjalmar kom den 3 dec 2007 men var beräknad 17 jan -08.

Vore kul att komma i kontakt med fler prematurföräldrar som fick i dec...
    Hur känner ni? Vad hände? Hur känns det så här i efterhand? M.m....

~My mind not only wonders, somtimes it leaves completely~
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-20 11:12
    TJEJKOCKEN:
    Jonathan, föddes den 2/12 (5 veckor tidigt, bf 6/1), 2450 g, 46 cm.

MAMMASKNODD:
    Hjalmar, föddes den 3/12 (6,5 veckor tidigt, bf 17/1), 2300 g, 46,5 cm.

CAMILLA01:
    Elsa, föddes den 12/12 (7 veckor för tidigt, bf 31/1, 2160g, 44 cm.

NEMO73:
    Jacob, föddes den 12/12 (9 veckor för tidigt, bf 6/2), 1900g, 45cm.

MAROON:
    Elliot, föddes den 14/12 (9 veckor tidigt, bf 14/2), 1802 g, 41 cm.

KIWI81:
    Jonathan, föddes den 25/12 (9 veckor tidigt, bf 22/2), 1706g, 44,5 cm.

SIMBAA:
    Maja, föddes den 6/12 (5 veckor tidigt, bf 6/1), 1975, 42 cm
    Wilma, föddes den 6/12 (5 veckor tidigt, bf 6/1), 2095, 44,5 cm
  • Svar på tråden Vi som fick prematurbarn i dec -07
  • Mammasknodd

Hjalmar föddes 6½vecka för tidigt...så det var väl inte så farligt
    Han vägde 2300g och var 46,5cm lång. Vi låg inne två veckor för att han hade sot men annars var allt prima...

Mitt vatten gick också på lördagsmorgonen den 1 dec, just före 6 på morgonen... Men det dröjde ända tills måndagen innan han valde att komma ut

Vår son är rätt besvärlig med maten med, han äter hela tiden, eller skulle göra det om han fick..men då får han så dåligt i magen
    Han väger nu 4500g och är 55cm lång...

Växer er son lika fort?

Kände ni att ni var mer förberedd den här gången att det skulle bli prematur när ni fått tidigt en gång tidigare?

Vi var helt oförberedda! Det fanns inga tecken...Visst, jag hade vart sjuk, men just då mådde jag bättre än någonsin o alla tllväxt UL vi varit på visade att Hjalle mådde jättefint...Sen fanns det bara inte i min hjärna att han skulle komma tidigt.

Men nio veckor måste ju ha vart värre??

• Mammasknodd

Tackar Grattis i efterskott till er lille Jonathan!

Jo med Hjalle går det bra..fast han har vart förkyld nu ett par dagar. Storebror Albin, 3½ år, drog med sig förkylningen från dagis. Hosta o tät i näsan, men tack o lov inte Rs-virus. Båda pojkarna är dock mycket bättre nu...

Hur går det för er lilleman?

Hjalmar är en riktig piggelin. Nyfiken o mammig

• Mammasknodd

Kan förstå att det känns skönt att vara hemma... Jag höll på att tråkas ihjäl på neo... Fi fick ett jättelitet anhörigrum med en jätteliten tv (1an, 2an o 4an) Gick inte ens att se på video eller dvd... Från början gick det bra, men sen när Hjalmar skulle bo inne hos mig så blev det så trångt. Och jag fick ju inte gå med honom nånstans...Dessutom var det för tillfället inga barn inne på neo så de sköterskorna som var där hade fullt upp med de andra barnen på Barnavd, så jag hade ingen som kunde passa om jag ville gå iväg en sväng...Och inte fick jag ha honom med mig när jag skulle äta heller så jag var tvungen att leta reda på nån sköterska då...
    Och inte fanns det nån restaurang heller för de håller på att bygga om där...så gubben fick komma med matlåder som man kunde värma i micron, för köket var inte mycket att hurra för heller...
    Nej gudars så skönt det var att få komma hem!!!!

• Mammasknodd

Jo tack, med Hjalmar är det bra. Hans förkylning är nästan helt borta nu. Vart lite konstig i magen...

Hur mår era knoddar? Hur mår ni själva?

Jag ska erkänna att jag fortfarande väntar på den där babylyckan...tror inte riktigt att jag kan smälta att det blev så tidigt. Den finns där förstås men den bubblar inte upp som med första barnet...

• Mammasknodd

Ja du kanske har rätt
    Lyckan blir inte densamma... sen slungas man ju in i vardagen mycket fortare den här gången...

Men hur känner ni inför att det blev en 07 istället för 08?

Jag känner mig faktiskt lite bitter över det Hade ju planerat så väl...
    Det är nämligen så att jag, min man och vår äldre son är födda på ett skottår... Och det var ju tänkt då att Hjalle också skulle göra det...men det är ju inte en viktig grej förstås...

Nej inget blev som vi planerat...vi hade egentligen inte tänkt ha barn nr. 2 förrn mot vårkanten-08 men ett litet slarv och det tar direkt...
    Sen har jag vart sjuk då, och jag har inte hunnit njuta något av graviditeten. Inte kunde jag jobba längre än förra gången heller som jag planerat (blev hemma för tidig och besvärligt foglossning med första barnet). 
    Nej allt har varit elände den här gången... Tack och lov så är Hjalmar en friskt och stark liten pojke!!!

• Mammasknodd

Äter era knoddar mycket fortfarande? Hur mycket väger de nu?

Hjalmar skulle sitta fast i bröstet om han fick...Han är så snuttig av sig...
    Han väger ca 5 kg nu...

• Mammasknodd

Jo det är bra det finns ersättning... Jag har tänkt amma i 6 månader, men jag är faktiskt redan less... Men jag ska hålla ut. Fördelen är ju att jag inte behöver upp och blanda flaska mitt i natten och jag är rätt lat av mig

Ja det är roligt när man passerat BF... nu är de ju som "födda". Jag känner nu att man kan liksom slappna av mer. Imorgon så skulle Hjalmar blivit en månad men blir då 2½ månad istället...
    Äntligen har det blivit lite lugnare på nätterna med amningen, 2-3 ggr ammar jag nu/ natt.

Vad har ni märkt av för utvecklingar hos era bebisar?

Hjalmar har blivit riktigt pigg, är gärna vaken i långa perioder. Blicken är öppen och nyfiken. Sen kan han hålla uppe huvudet själv nästan hela tiden när man håller i honom.

• Mammasknodd

Ja det är ju som kul nu när de är vakna
    Jag hade också på känn att lilleman skulle komma tidigare, men hade heller inte räknat med att han skulle komma så tidigt...

Det är ju lite ironiskt det där med att "bara det inte blir dec-barn" och så blir det det...
    Jag hade ju som skämtat och sagt att jag minsann skulle "klämma" över jul och nyår...fanns ju inte ens i mitt huvud att han skulle kunna komma i dec istället för Januari... Den 17 kändes ju som ett säkert datum ändå...

• Mammasknodd

Ja de ska väl vara minst 4 veckor innan man ger smakisar...helst 6 mån när man börjar med gröt och så...(som jag hört)

Svar på tråden Vi som fick prematurbarn i dec -07