• signhild

Stor studsmatta

Min dotter önskar sig mest av allt en stor studsmatta. Vi hade tänkt köpa en åt henne nu i år, men vi tycker att studsmattorna är så höga. Finns det stora modeller med låga ben? Hon är 3,5 år så hon är inte så tung och vi vuxna behöver inte hoppa på den.
    Kan man köpa en med höga ben och ex. såga av benen? Eller ökar det skaderiskerna?
    Och hon vill som sagt ha en stor matta. En liten inomhusmodell vill hon inte ha.

• Svar på tråden Stor studsmatta
  • Lilla bebisen

Hejsan

Ni kan ju göra så att ni köper en stor och sätter på säkerhetsnät
    Det tycker vi funkar kanon här hos oss

• signhild

Nät är helt ok, men jag tycker ändå att mattorna är alldeles för höga. Blir krångligt att skuffa upp henne och om hon skulle ramla ner (när hon ex. ska kliva ner) blir fallet så högt. Och så tycker jag att de är ganska fula att ha i trädgården när de har så jättehöga ben.

• ludenben

menar du studsmatta för inomhusbruk eller trampolin för utomhus?? I allafall har vi en stor studsmatta för inomhusbruk. Köpt på toys r us. Den har låga ben. Den är ju inte så stor som de man har ute men ändå mycket större än de små modellerna för inomhus. Den klarar vikt upp till 220 kg på mattan

• viseversa

men det är ju en andledning till att dom är så höga.har säkert med funktionen att göra och att hon inte ska slå i marken när hon hoppar.för även om hon är lätt nu som kommer hon ju förhoppningsvis växa och bli tyngre och vad ska ni göra då? Slänga den eller.Sen kanske hon vill hoppa med kompisar och då blir det ju mer tyngd på den.nät är ett bättre altenativ tycker jag för då förstör man inte studsmattan man köpt för dyra pengar och det är säkert att hoppa.

• viseversa

sen om man har tröttnat på den så är det nog svårt att sälja en begagnad söndersågad studsmatta tror jag iallafall!

• signhild

Vi ska ha en studsmatta utomhus, i trädgården. Vet inte hur länge en sådan håller, men just nu väger hon strax under 20 kilo. Att hoppa tillsammans med flera barn tror jag inte blir aktuellt. Möjligtvis ett till, men fler än två barn på mattan ökar riskerna att de ska hoppa på varandra och skada varandra. Vi bor heller inte i ett barntätt område så det kryllar inte direkt av lekkamrater...

Om höga ben håller för ca 200 kg. Borde då inte halverade ben kunna hålla för närmare halva tyngden? 80-100 kg klarar vi ju oss ett par år på.

• ludenben

Jag hade då inte sågat av benen. ÄAr du säker på att försäkringar för barnet gäller om man har sågat av benen. Jag menar bara att man har medvetet skadat mattan och då kanske den inte är godtagbar om det skulle handla om försäkringar om barnet skadar sig.

• signhild

Ludenben: Helt rätt! Det hade jag inte ens tänkt på.

Kikar på uppblåsbara hoppborgar istället! De är ju inte så hårda och höga. Och om man ska köpa en stor studsmatta med skyddsnät, stege och ex. regnskydd så kan man få en hyfsat stor och spännande hoppborg för samma pris.
    Någon som har erfarenheter av sådana???

Svar på tråden Stor studsmatta