• Fluffguf

Vilken våning kallar du för våning 1?

Jag funderar på om jag är ensam om att tycka att den våningen man kommer in på är första våningen?

Jag var på biblioteket för att tag sedan och letade efter en avdelning som skulle finnas på vån 1, och jag har springa flera varv och leta innan jag insåg att det var en trappa upp

Vad tycker ni?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken våning kallar du för våning 1?
  • ilalila

Jag tänker bottenplan och nästa våning är den första..

• Egina2

tycker oxå att entréplan är vån 1..en trappa upp vån 2 osv.. fattar inte att så många inte säger så..hur förklarar folk att det heter 2-våningshus då? inte är d väl 3 plan i ett sådant..oftast iaf(ibland finns d en liten hall bara som entré, men bortsett från dessa)

• CeeJay

Entréplan är ingen våning för mig. Våning 1 är första våningen dvs det plan ovanför bottenplan.

• Seven Costanza

Enligt mig är våning 1 och entré- /bottenplan detsamma, sedan kommer andra våningen osv. På brittisk engelska kallas bottenplan ground floor och sedan kommer first floor, medan på amerikansk engelska är bottenplan first floor sedan second floor etc, lite olika bud alltså. Dock har mina svensk- och engelsklärare alltid sagt att på svenska är första våningen och bottenplan samma sak.

• ChokladBanan

Oj, jag trodde det var allmänt känt att första våningen är en trappa upp. Entréplan eller bottenplan kallas det som man kliver in på efter att porten öppnats.

Ja, så tycker jag iallafall :)

• W W
    ChokladBanan skrev 2008-02-03 00:55:49 följande:
    Oj, jag trodde det var allmänt känt att första våningen är en trappa upp. Entréplan eller bottenplan kallas det som man kliver in på efter att porten öppnats. Ja, så tycker jag iallafall :)
    håller med dig.. det trodde jag alla visste
  • Fluffguf

Ni som tycker att våning ett är en trappa upp: om man är i en villa (två våningar) och säger att man är på första våningen, tycker ni att man är en trappa upp då också?

• CeeJay

Eh vad menar du? ÄR man en trappa upp så är man ju, hänger inte med i vad du frågar

Om jag är i mitt hus med två våningar, säger jag antingen att jag är på markplan eller övervåningen!!

Fluffguf skrev 2008-02-03 08:51:21 följande:
    Ni som tycker att våning ett är en trappa upp: om man är i en villa (två våningar) och säger att man är på första våningen, tycker ni att man är en trappa upp då också?
  • Kimsan82

Fluffguf- Jag skiljer nog på officiella byggnader och privata hem..
    I en affär räknar jag bottenplan...våning 1..våning 2 osv men i en villa är botten våning 1!!
    Inte logiskt för 5 öre men men

• PD77
    IsDimma skrev 2008-02-03 08:48:08 följande:
    håller med dig.. det trodde jag alla visste
    Vaddå "trodde jag alla viste"? Uppenbarligen så råder det delade meningar. Eller är du helt säker? Kan du länka till fakta som stöder det? Om inte, så litar jag mer på Indies svensk-engelsklärare.
Svar på tråden Vilken våning kallar du för våning 1?