• Esa

    Hur lång väntetid är det på de privata IVF-klinikerna i Göteborg?

    Som rubriken lyder, Hur lång väntetid är det på de privata IVF-klinikerna i Göteborg? Läkaren vill sätta upp oss på kö till sommaren men vi orkar inte vänta, är för påfrestande, så vi funderar på att söka hjälp på en privat klinik.

  • Svar på tråden Hur lång väntetid är det på de privata IVF-klinikerna i Göteborg?
  • timberhochmandie

    Carlanderska skyltar med att de inte har nån kö, men jag vet inte vad det innebär i praktiken, så att säga. Kika på deras hemsida.

  • Esa

    Då ska jag höra med dem. Vad tycker du vi ska göra. Ví har försökt få barn i 1,5 år och haft två missfall. Ska vi vänta eller satsa på Carlanderska redan nu? Är det bättre att gå privat? Vill verkligen ha barn...

  • timberhochmandie

    Svårt att råda nån annan... Jag går inte själv privat (än). Vi har försökt få till ett syskon i 20 månader nu, men fortfarande inte fått tummen ur och gjort nån utredning. När man väl är inne i processen, som ni är, så förstår jag att man vill att allt ska hända genast. Samtidigt är det ju en avvägningsfråga - många å ena sidan, å andra sidan - pengarna det kostar att få börja några månader tidigare skulle t.ex. räcka till ganska många fina prylar till barnet.

    Jag tror faktiskt att det är tämligen meningslöst att försöka ge råd i ett sånt här val - man måste gå efter vad hjärtat säger.

  • Esa

    Du kanske har rätt där med pengarna. Det kanske är bättre och ringa min läkare och säga att vi inte vill försöka fram till sommaren utan vill sätta upp oss på kö nu. Talar jag om att vi mår väldigt dåligt av det här så kanske han går med på att sätta oss på kö tidigare...

  • Esa

    Hur lång tid tog det innan ni fick tid för utredning? Är det bra på IVF kliniken?

  • mulan

    Jag ska till Carlanderska. Så här fort har det gått:
    V 2: Remissen skickas dit.
    v 3: Mensen kom på lördagen. Dags att räkna ner 21 dagar till spraystart.
    v 4: Måndag. Får veta att Carlanderska tar emot oss direkt.
    v 5: Måndag. Hämtar ut spryet på apoteket
    v 6: Fredag. 8/2 Längtar till denna dagen. SPRAYSTART!!!!
    v 9: Måndag. Ska på kontroll. Spraydag 18.
    v 9: Onsdag. Har sprutstart om allt går som det ska.
    V 10: Måndag. ev Kontroll av antalet äggblåsor.
    v 10: Torsdag. ev Kontroll igen för att kontrolera att antalet äggblåsor är tillräckligt.
    v 11: Om allt är som det ska så har vi äggplock denna veckan.
    v 13: Förhoppningsvis så är jag gravid vid denna tidpunkt!!!!!

    Snabbare kan det inte gå så sök till Carlanderska. Vad jag har hört är de också väldigt trevliga och omtänksamma där. Har bara hört positivt om dom.

    Håll tummarna för att vi lyckas.

  • Simba79

    3-4 veckor till första besöket på utredningen och sedan gick den fort. Vi är mycket nöjda med allt där!


    Esa skrev 2008-02-03 14:02:48 följande:
    Hur lång tid tog det innan ni fick tid för utredning? Är det bra på IVF kliniken?
  • Esa

    Mulan, jag önskar dig verkligen all lycka!!!

    Simba79, 3-4 veckor var ju väldigt snabbt!

    Får jag fråga en sak, vad kommer det sig att ni valde att gå privat? Vi står liksom i valet och kvalet...

  • mulan

    Det beror ju på om man orkar vänta på att komma fram i landstingskön. I vissa landsting är kön 1 år och 9 månader!!!
    Är man dessutom lite äldre så kan det vara bra att skynda på.

    Vad jag har hört är det ganska känslokalla på landstingsklininkerna. De gör provrörsbefruktningar på löpande band. På de privata klinikerna går de in för att hjälpa varje enskilt par.

  • Esa

    Vi är 28 år och i vårt landsting gäller vårdgarantin som är max 3 månader. I vårt fall är frågan om läkaren vill sätta oss i kön nu direkt istället för att vänta tills sommaren...

  • Ninni12345

    Kan bara instämma med mulan. Carlanderska är toppen! Underbart bemötande, fantastiska lokaler. Man känner sig som människa och inte patient. Jag är helnöjd med dom.

  • Ramona Fransson

    Hej!

    Tillhör Ni Västra Götalands Län är väntetiden inom den offentliga vården c:a 3 månader. Det har överläkare, Docent Lars Nilsson, berättat för mig, och han arbetar inom IVF på Sahlgrenska, en av de bästa läkarna jag mött under alla år!

    Mvh
    Ramona Fransson


    Allt som får dig att må bättre, om så bara för en stund!
  • Esa

    Jo, vi tillhör Västra götalands län. Vår läkare säger att det måste gå ett år från det att man har varit gravid och jag fick ett missfall i september och det räknas som en graviditet. Han säger att han kan sätta upp oss på kö i juni så att vi kan påbörja behandling i september. Frågan är dock om man orkar vänta så länge...

  • SUA

    Här är en till som går på Carlanderska. Fick vänta 3-4 veckor på första besökstiden men efter det var det bara börja med IVF. Så igår tog jag första sprutan Puregon. Vi gör den så kallade korta metoden. Detta är mitt andra IVF, första lyckades och blev en son på idag ca 1½ år.
    LYCKA till alla som kämpar!

  • Lyckoprinsessan

    Lycka till SUA

    Jag ska också göra korta på Carlanderska med start i april.
    Jag ska ta Gonal-f och Menopur...

  • Käringen
    Svar på #4
    Jag tror inte att det hjälper att berätta att du mår dåligt av detta, tyvärr...Det gör de flesta som söker hjälp. Man får snällt vänta på sin tur och det kan ta lång tid...Vi är under utredning men funderar ändå på att betala en privatklinik. Man är ju inte 25...
Svar på tråden Hur lång väntetid är det på de privata IVF-klinikerna i Göteborg?