• Snutte83

    När är man "fattig" i Sverige?

    När är man enligt dig fattig i Sverige?
    Ta det alternativ som är närmst.

    Med anledning av vissa tråd, oftast anonyma med innehållet eller liknande:
    "Efter vi har betalat alla räkningar och lagt undan till buffert och resor har vi bara 8 000:- kvar till mat, hygien och nöjen.
    Varför har vi inte gott om pengar?!
    "


    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När är man "fattig" i Sverige?
  • ming

    När man lever enligt socnorm. Vilket säkert är mer än vad jag och sambon lever på, för tillfället. Räcka ut tungan

  • finnnen84

    läste nångonstans att om man har ett konto på banken med några kronor på så tillhör man de 8 rikaste procenten i världen!
    tänker man på det så är vi inte fattiga i sverige, de finns så många som har det värre. men visst känner jag mig fattig när man har ca 1000 kr efter räkningar... men jag är inte fattig!!!

  • Triskele

    finnnen84 skrev 2008-02-05 08:03:06 följande:


    läste nångonstans att om man har ett konto på banken med några kronor på så tillhör man de 8 rikaste procenten i världen!tänker man på det så är vi inte fattiga i sverige, de finns så många som har det värre. men visst känner jag mig fattig när man har ca 1000 kr efter räkningar... men jag är inte fattig!!!
    Nej, men det finns det andra som är.
    Bara för att man själv har det ok betyder inte det att det är allmängiltigt.
    Det finns fattigdom i Sverige. Svält förekommer.
    Det sociala skyddsnätet fungerar inte alltid.
    Nekas man socialbidrag så finns det inget att falla tillbaks på.
    Sen är det i snitt tre veckors utredning från myndighetshåll för att bevilja ekonomiskt stöd.
    Mer om det handlar om handikapp eller sjukdom.
  • sydneygirl

    Men alltså - det spelar väl ingen roll VARFÖR man är fattig? En person som knarkat ner sig och inte skött sig när denne varit på soc-bidrag och nu lever på gatan utan inkomst är väl ändå fattig - skit samma varför liksom.

    Personligen tycker jag det är när man lever på existensminimum och under det. Alltså i Sverige. Självklart är många av dessa personer "rika" jämfört med fattigdom i andra länder. Men detta är alltså min åsikt.

  • Deon1

    De som inte tror att det finns fattiga i Sverige är så bortskämda på alla plan att de saknar intelligens att ens begripa det och hur saker och ting fungerar.

    Jag kommer seriöst söka upp nästa politiker som säger "det är bara att köpa en Tesla" och göra mat av hen.

    Kill the rich and take their money..

  • Holy93

    Jag själv försöker resonera i "när skulle jag själv få smått panik av att se summan på kontot när alla räkningar och sparande är draget?" Och då blir det någonstans mellan 2-5k. Mat och bensin kostar, speciellt om man är fler i hushållet med barn/blöjor osv. Och jag tjänar inte så himla bra som alla här inne verkar göra.

  • Themis

    Fattig är man ungefär när man måste säga till sina barn att de bara får ett halvt glas mjölk till maten, sen måste de ta vatten.

    Har en kompis som är uppväxt så.


    Alla mänskliga känslor resulterar förr eller senare i slem.
  • AnnaSturesson

    Varför har du med sparande i alternativen? Vi sparar mycket och har ca 10k kvar till kläder och mat mm varje månad men det betyder knappas att vi är fattiga.

  • Aniiee
    Deon1 skrev 2021-07-09 22:22:05 följande:

    De som inte tror att det finns fattiga i Sverige är så bortskämda på alla plan att de saknar intelligens att ens begripa det och hur saker och ting fungerar.

    Jag kommer seriöst söka upp nästa politiker som säger "det är bara att köpa en Tesla" och göra mat av hen.

    Kill the rich and take their money..


    Grattis till veckans trådlyft.
    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • Miooo
    mamma M skrev 2008-02-04 19:11:31 följande:

    Nä, det tycker jag faktiskt inte! De har ju haft ett val! De flesta i Sverige som bor på gatan är alkoholister och knarkare som inte har skött sig när de fått bidrag från soc, så dem är det inte ett dugg synd om! Super man upp pengar som skulle gått till hyra och mat får man ju stå för det! Har man råd med sprit är man inte fattig!


    Och alla de tusentals psykiskt sjuka som är uteliggare i vårt fina land, är de också bortskämda tycker du?
  • TeresB

    Det beror väl på hur stora utgifter man har. En del tjänar bra men har också stora kostnader och har därför minsta pengar att röra sig med.

  • Silverjenny

    Vem som är fattig sparar över huvudtaget?

    Alla pengar går väl då åt till att betala de viktigaste räkningarna och köpa mat. Man kanske inte ens har råd att betala alla räkningar utan går back varje månad och skulderna växer hos kronofogden. Det är många som har det så.

    Fattig när man har 10.000 kvar på kontot efter att räkningar och sparande är betalt, ppffff. Vilken verklighet lever ni i egentligen??

  • Litorina

    Det går inte att välja något av alternativen. För att säga om de i är fattiga behöver vi veta hur många de är och vad räkningarna betalar. Om räkningarna är för trädgårdsmästare, privatplan och champagneprenumeration så är de knappast fattiga.

    Generellt tycker jag att en person eller familj som har råd att resa och spara pengar aldrig kan kallas fattig. Fattig för mig betyder att man inte har råd med, eller bara med nöd och näppe har råd med, det man på riktigt behöver: bostad, mat, sjukvård, kläder och nödvändig transport.

    Om någon är fattig beror också på om den har lite pengar frivilligt eller inte. Om man frivilligt väljer att jobba ytterst lite och leva jävligt billigt så är det inte fattigdom. Det är ett livsval.

Svar på tråden När är man "fattig" i Sverige?