• entjej

emla före sprutorna?

Jag tycker ju att sprutorna (menopur, orgalutran) gör ont och därför är jobbigt att ta (ja inte bara därför men..) Igår (det var ju dax då) kom jag på att att det finns något som heter emla som är plåster eller kräm som kan användas innan sprutstick. Kan köpas på apoteket, receptfritt. Vet någon om det är okey att pröva det innan dessa sprutor? Tänkte om det kan störa medicinen på något sätt. Känns lite fånigt och ringa kliniken att fråga om det. Har någon testat emla någon gång? Jag har aldrig gjort det.

• Svar på tråden emla före sprutorna?
  • Feline

Nu vet jag inte något om hur det påverkar just i ditt fall med IVF, men i vanliga fall kan jag ju säga att jag inte tycker Emla hjälper mycket alls. De gånger jag försökt har det inte alls gjort mindre ont... och inte har jag varit mindre rädd, då, heller.

• entjej
    Feline skrev 2008-02-03 10:38:52 följande:
    Nu vet jag inte något om hur det påverkar just i ditt fall med IVF, men i vanliga fall kan jag ju säga att jag inte tycker Emla hjälper mycket alls. De gånger jag försökt har det inte alls gjort mindre ont... och inte har jag varit mindre rädd, då, heller.
    Nehe..det var ju konstigt att de inte ens hjälper. Jag har ju inte testat dom någongång.
  • TRUEHannapanna
    entjej skrev 2008-02-03 10:34:09 följande:
    Jag tycker ju att sprutorna (menopur, orgalutran) gör ont och därför är jobbigt att ta (ja inte bara därför men..) Igår (det var ju dax då) kom jag på att att det finns något som heter emla som är plåster eller kräm som kan användas innan sprutstick. Kan köpas på apoteket, receptfritt. Vet någon om det är okey att pröva det innan dessa sprutor? Tänkte om det kan störa medicinen på något sätt. Känns lite fånigt och ringa kliniken att fråga om det. Har någon testat emla någon gång? Jag har aldrig gjort det.
    Jag vet itne heller hur de påverkar eler stör medecinen, men för mig som är tokrädd för sprutor så hjälper de absolut! Jag har andvänd när man vaccinerat mig och andvände senast när jag fick lämna blod hos BM! Funkar kanon.. men som sagt vet jag inte hur de påverkar..
    Tredje gången gilt??! Gravid i v 22 !
  • Dimitra

Nu är det några år sedan jag testade Emlakräm men då upplevde jag det som att huden blev bedövad. Man kände inte när nålen sattes mot huden vilket ju var trevligt men allt det andra kvar kvar.

Om du upplever att nålspetsen är värst så kan krämen funka men om det är själva nålen som är obehaglig innan man satt den på rätt plats så ger det nog inget tyvärr.

Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel.
  • fairyfloss

I min erfarenhet med emla, så föredrar jag utan. Jo det gör aningen mindre ont, men det är ju mest jobbigt psykiskt ändå. Jag tyckte det var MER obehagligt med emla, man känner nålen även om det inte gör ONT, typ som när man borrar hos tandläkaren under bedövning. Jag tycker i alla fall att det är mer obehagligt, men testa kan man ju!

• Dimitra

Du har läst det här i Fass va?

Påverkan av andra läkemedel

Vissa andra läkemedel kan påverka eller påverkas vid användning av Emla. Detta gäller framför allt sulfapreparat. Behandlande läkare behöver därför känna till sådan samtidig medicinering. Du kan också fråga på apotek.

Alltså kan du ju fråga på Apoteket eller eller kontakta läkemedelsupplysningen om du inte vill ringa IVF-kliniken för det här

"Du kan skicka e-post, direkt@apoteket.se, för att få svar på dina frågor. Du kan också ringa till oss på 0771-450450."

www.apoteket.se/rd/d/1818/a/7701

Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel.
  • MinnY

innan hade jag alltid emla innan jag skulle ta sprutor och jag tycker att det fungerade skit bra, känner ingenting.
    där emot kom jag på den smarta idé att ha emla på när jag skulle tatuera mej....där hjälpte den inte ett skit vill jag lova.

hade mela kräm på förra månaden innan jag skulle sövas för jag gillar inte när dom sticker mej i handen, det gick jätte bra.
    men hör så att det är okej med dom sprutorna du ska ta.
    lycka till!

• tickan

entjej: Du vet ju sen förut att jag också är väldigt stick- och spruträdd. Jag använder alltid Emlakräm, emlaplåstren däremot tycker jag är värdelösa. Jag vet inte hur mycket det hjälper, kanske är det mest psykiskt, men låt det vara det då. Jag vet ju vad du sprutar med just nu, jag har ju använt samma sak, och jag måste nog säga att jag trots Emlan tyckte det gjorde ont. Menopuren gjorde ont medan man sprutade in den, Cetrotiden sved efter man hade sprutat, tyckte jag. För mig är det ändå skönt att slippa känna själva sticket, och på så sätt tycker jag att emlan är bra.

De vet på min klini att jag använder Emla och de har inte sagt nåt om att det skulle motverka själva medicinen.

• entjej

Jag har köpt emla nu men inte ringt apoteksinformationen än. För frågan är om jag ska ta det eftersom jag får lokal reaktion på huden i flera timmar av sprutorna. Och emla också kunde påverka huden. Det var inte det billigaste heller precis. En tub för 80 kronor räcker till en yta som två femkronor.Men om man ber fertilitetsläkaren kan väl han skriva ut det förstås. Men tack för all information av er och erfarenhet.

• Pimpinellan

Detta har jag också undrat över och tänkt fråga läkaren om när vi kör igång vår ivf! Jag är nämligen extremt smärtöverkänslig och när jag op:ade mig förra veckan bad jag om emla innan de skulle sätta dropp,jag fick plåster och det hjälpte inte ett skvatt så då är frågan om krämen hjälper när jag ska ta sputorna? Rädd är jag inte ett dugg däremot och van vid smärta också så gör det ont så står jag ut. Det kan ju inte vara frågan om nån lång stund det gör ont heller? Jag tog allergisprutor i nio år så sprutor i sig är jag van,det är själva sticket som gör värst ont nu tycker jag.

• tickan

Pimpinellan: De förpreparerade plåstren tycker jag är mycket mycket sämre än krämen man köper på tub.

• Pimpinellan

tickan: ja,det måste de vara för jag har fått emla förut i krämform och då funkade det.

• Anne69

Klart att du kan använda Emla! Jag har själv gjort det inför just äl-sprutan eftersom den är tjockare än de andra. Har också fått OK av kliniken för detta - men fråga om du känner dig osäker. Inget att skämmas för!

Svar på tråden emla före sprutorna?