• entjej

emla före sprutorna?

Jag tycker ju att sprutorna (menopur, orgalutran) gör ont och därför är jobbigt att ta (ja inte bara därför men..) Igår (det var ju dax då) kom jag på att att det finns något som heter emla som är plåster eller kräm som kan användas innan sprutstick. Kan köpas på apoteket, receptfritt. Vet någon om det är okey att pröva det innan dessa sprutor? Tänkte om det kan störa medicinen på något sätt. Känns lite fånigt och ringa kliniken att fråga om det. Har någon testat emla någon gång? Jag har aldrig gjort det.

• Svar på tråden emla före sprutorna?
  • entjej
    Feline skrev 2008-02-03 10:38:52 följande:
    Nu vet jag inte något om hur det påverkar just i ditt fall med IVF, men i vanliga fall kan jag ju säga att jag inte tycker Emla hjälper mycket alls. De gånger jag försökt har det inte alls gjort mindre ont... och inte har jag varit mindre rädd, då, heller.
    Nehe..det var ju konstigt att de inte ens hjälper. Jag har ju inte testat dom någongång.
  • entjej

Jag har köpt emla nu men inte ringt apoteksinformationen än. För frågan är om jag ska ta det eftersom jag får lokal reaktion på huden i flera timmar av sprutorna. Och emla också kunde påverka huden. Det var inte det billigaste heller precis. En tub för 80 kronor räcker till en yta som två femkronor.Men om man ber fertilitetsläkaren kan väl han skriva ut det förstås. Men tack för all information av er och erfarenhet.

Svar på tråden emla före sprutorna?