• martinii

som hund o katt....

ska hämta min lilla valp på lördag. han är inte van vid katter, och jag har två stycken hemma... mina katter är inte heller speciellt vana vid hundar, de har bott med en sankt bernard i ett par veckor, och de höll sig alltid på avstånd från honom trots att han är så lugn o snäll...

hur ska man få det att gå smidigt med både katterna och valpen i samma lägenhet?
    kanske katterna har lättare att vänja sig vid valpen eftersom den iaf är lika liten som dom till skillnad från sankt bernaden?

hur har ni andra gjort??

sen undrar jag också hur gamla era valpar var när ni kunde lämna dom längre stunder (3-4timmar)

• Svar på tråden som hund o katt....
  • S vali s

Vi lät helt enkelt hunden o katten sköta det själva, visserligen hade vi omvänt vår hund var fyra år när vi blev med kattunge

I början var dom väldigt skeptiska till varandra, katten sprang in under soffan och gömde sig så fort hunden kom för nära - nu två år senare är dom bästa polare som sover tätt-tätt intill varandra och katten tror nog att han är en hund eftersom han rusar till dörren och ska hälsa så fort det kommer någon

• Mallans

När vi hämtade hem våran valp var våran katt ca 1 år och livrädd för hundar... Men när lilla valpen kom så var han bara nyfiken, dock väldigt avvaktande och såg till att valpen inte kom för nära. Och efter några timmar så brydde han sej inte, han märkte nog att den där lilla saken inte var något större hot för honom! Valparna är ju oftast också lite rädda för katten den första tiden när allt är nytt och säger katten ifrån en gång så vet hunden att det inte är någon idé att försöka mer!
    Det kommer att gå alldeles utmärkt tror jag! Lycka till!

• ming

Jag tror inte att det är nån fara för varken katten eller hunden.
    Undrar om det var här på FL jag läste att det är lättare att introducera en valp till en vuxen katt än tvärtom.

• Maggi74

Tvärtom tror jag.........just att valpen är lika liten som de är, så tror jag att de kommer att vara tuffare med honom........
    Det är inte alls säkert att de kommer att vara dumma vid honom men jag hade nog hållt ett öga på dem.......

• Jubbakubb

vi har 2 hundar och 3 katter och de ar bastisar. tricket tror jag ar att lata katten vara boss, genom att saga till hunden att sluta om den tjafsar med katten, men lata katten hallas om den vaser at hunden, lata katten ata klart innan hunden far lov att ga dit. anledningen ar att hundar ar sa myckt lattare att uppfostra an katter. Det har funkat urbra har. Hundarna vager cirka 30-50 kg, sa katterna har inte ens chans om de inte far vara chefer hemma.

• ming

Det tror inte jag, för en liten valp är ju inte så skräckinjagande för katter, därför kommer de bara att strunta i honom. En stor hund däremot är ju farligare i kattens ögon, så det kan ju ta en tag tills katterna vänjer sig.

Svar på tråden som hund o katt....