Vad är "den svenska avundsjukan"?
Man hör ofta talas om den men jag greppar inte riktigt vad som åsyftas? Skulle svenskar vara mer avundsjuka än andra? Och ur vet vi det?
Man hör ofta talas om den men jag greppar inte riktigt vad som åsyftas? Skulle svenskar vara mer avundsjuka än andra? Och ur vet vi det?
*skrattar* DETTA vill jag med veta något om!!
Vet inte säker men jag skulle kunna tänka mig att det är avundsjukan om när andra har det bättre än än själv. Att inte unna andra att ha det bättre... Vet inte ....
hahah...
jo, svensken ar nog lite mer avundsjuk...*fnissar*
sneglar garna snett nar ngn koper en ny bil eller en ny dyr vagn...
svensken ar van vid att ha hyresbidrag och soc.bidrag sa nar ngn har det battre stallt sa ar det ofta de tittar snett och knappa kommentarer hoppar ur munnen!
men detta ar ju min asikt...
svenska avundsjukan: jag ska ha allt å missunnar alla andra att ha råd å köpa/få ngt........ seriöst lite åt det hållet iaf.
Men att tycka att ojämlikhet är fel, är det samma sak som avundsjuka?
beror ju pa vad man syftar pa med ojamlikhet?
Den svenska avundsjukan är att när jag sitter på en tjejmiddag med tjejkompisar som jobbar inom t ex vård och skola så mörkar jag alltid om min lön, förmåner och hur bra jag har det på jobbet eftersom att de alltid tycks tycka att jag har det FÖR bra. Istället på att fokuser på att de har det för dåligt (vilket jag självklart också tycker) och hur man skulle kunna göra något åt det, så fokuserar de på hur någon kan betala mig så mycket för att jobba med datorer.
Em1
handlar inte det mer om vad vi värderar i samhället??
Personligen vill jag att alla inom vård och skola ska ha höjda löner. Det är ju superviktiga jobb
Att man missunnar andra deras framgång!
Bra snart tre!
Kan erkänna att jag är sån ibland själv, sån e jag!