• loveliva

Storasyskon till dagis när lillasyster är nyfödd???

Hur har ni andra gjort när ni fått syskon och de äldre barnen/barnet går på dagis? Har de gått på dagis som vanligt, eller har de varit hemma första veckan när småsyskonet är nyfött?
    Jag tänkte mest på smittor å så, men "nyföddingarna" kanske är immuna tack vare amningen?

Bf 3/2-08
  • Svar på tråden Storasyskon till dagis när lillasyster är nyfödd???
  • blonde redhead

Bebisar är tyvärr inte helimmuna mot sjukdomar. RS är dom tex inte alls immuna mot osv.
    Hur man gör bestämmer man helt själv, vi hade vår äldsta hemma i över tre månader, men det var det som kändes rätt för oss och vi baserade inte det på smittorisken.

• Nadjis

Är också velig om hur vi ska göra, Noel kommer vara hemma när sambon har sina 10 pappadagar iallafall, men sen vet vi inte. Noel kanske mest vill vara hemma ibörjan, men vill han absolut gå på dagis tror jag han får göra det... eller jag vet inte... Mycket råd du fick va

• loveliva

Ja, här blev man inte klokare

Men det lutar nog åt att gossarna får vara hemma tills på onsdag iaf

Bf 3/2-08
  • MammaA

Min son fick vara hemma de första 10 dagarna när pappa också var hemma sen började han på "Dagis" som vanligt.

• alabaster

Jag vet inte hur jag hade gjort. Mitt stora hade inte börjat på dagis än när han blev storebror så det var ju inget att fundera över då. Med tanke på hur mkt han älskar att vara på dagis nu så skulle jag inte vilja ta hem honom från dagis om han blev storebror idag. Men med tanke på hur fruktansvärt det var när hans lillebror fick RS så skulle jag vara mer försiktig ifall jag fick en baby under RS-säsongen. Svår fråga... helst skulle jag vilja hålla ungarna inomhus ett par månader efter att det kommit småknytt till familjen men det vore kanske inte så himla roligt för dem...

• Miss Jay

Jag har inte tänkt än på hur vi ska göra, men då sonen älskar att vara på dagis (han är 2 år) så får det nog räcka med att han är hemma de 10 dagarna maken är hemma och sen gå sina 4h/dagen i fyra dagar. Annars tror jag att han kommer at tröttna ordentligt på mig

• littlemum

Vår son var hemma med mig och lillasyster i 8 månader. Han tyckte att det var roligt att få vara med hemma. Han var 3år 9månader när hon föddes. Givetvis träffade han kompisar ibland. Efter 8 månader började han vara på dagis 3timmar 3 dagar i veckan. Har fungerat utmärkt för oss.

• Norrskenet

Hej! Mitt äldre barn som då var knapp 2 år när den yngste föddes fick vara på dagis (deltid 15t/v) o det var jätteskönt för oss alla. Det var bra för honom att ha kvar en del av sina gamla rutiner. Han blev väldigt svartsjuk på sin lillasyster, grät varje gång jag ammade henne mm, så det var jättejobbigt för oss alla.

Jag vet inte hur jag hade klarat mig om han inte hade varit på dagis. Men naturligtvis måste alla göra som man vill o alla barn är ju olika!

• mimmelie

Jag har också funderat kring detta och kommit fram till att låta sonen själv bestämmma.

Altså när jag märker att han vet vad som händer och sker hemma med bebisen så tror jag att han kommer vilja till dagis igen. Om det tar en vecka eller en månad spelar ingen roll. Men jag tror det är viktigt att han märker att det inte händer något roligt som han missar där hemma.

• loveliva

Tack för alla tankar & råd
    Nu har vi bestämt oss för att ha storebrossorna hemma 1 vecka, sen är det dagis igen

Bf 3/2-08
  • Belana

Vår lille son skulle vara hemma ca 1 vecka efter födseln och sen gå på dagis igen tänkte vi.

Men så blev han sjuk, och det vart bara totalt 4 dagar på dagis under nya dotterns 6 första veckor. Och maken jobbade. Jag gick verkligen på knäna, grät av utmattning varje kväll. Något av det värsta jag varit med om. En sjuk 2,5-åring som är supermammig och gnällig samt lider helvetets alla kval av att ha fått en syster (=vredesutbrott då han grät i 25 minuter, ilskegråt, slog lillasyster och mig med hände roch tillhyggen samt att han var ledsen och grät av sorgen. Han lämnade mig inte ifred en hel minut på hela dygnet under denna tid.) Och så en nyfödd bebis som bara vill snutta, samt att man är nyförlöst och inte orkar hitta på så mycket aktiviteter för 2,5-åringen.

När han blev frisk och fick gå på dagis igen löstes många av knutarna upp. Han fick leka med andra barn, det var som vanligt igen för honom, och jag fick sova samt äntligen bekanta mig med min nya bebis. Fick mycket mer ork att klara vardagen igen av detta, så nu är livet i balans igen.

• isss

Vi har två år mellan våra och den största går sina 15 h/v på dagis. Vi har även genomlidit RS-virus, förkylning och magsjuka på den lille så nog f*n blir de sjuka allt trots amning! Alternativet att ej ha tjejen på dagis har vi uteslutit med hänsyn till att man då skulle behöva aktivera henne på ett helt annat sätt. Typ öppna förskolor, vilket inte är ett bättre alternativ för då måste man ju ta med den lilla. Vi är nu inne på våran andra termin på dagis och jag ber till gudarna att denna konstanta sjukdom snart ska börja lätta.

Med "facit" i hand så skulle jag inte skola in när bebisen är nyfödd utan försöka om det är möjligt att skola in någon termin tidigare så att den värsta sjukdomsperioden är avklarad.

• Emmec

Vår dotter kommer att vara hemma minst de 2 veckor som pappa kommer att vara hemma, sen får vi se hur hon känner och verkar hon längta till dagis så får hon gå dit 3-4 dagar i veckan har jag tänkt. Längtar så tills jag är mammaledig igen och inte måste ha henne där 5 dagar i veckan. Folk tjatar att jag ska skriva in mig på någon kurs och låtsas plugga eller så, men jag vill ju ha stora tjejen hemma en del också. Inge kul att lämna bort henne hela dagarna och bara vara med "nya" barnet. Sjuka verkar de ju bli vad sjutton man än gör, vår första har varit sjuk jätte jätte mycket och då hade hon inget syskon som gick på dagis, så det skulle inte förvåna mig om det blir tvärt om med denna bebis, alltid frisk trots att den utsätts för allt. :)

***Mamma till Ina 060331 & Lillasyster BF 080421***
  • SkönaGG

Min minsta är född natten mellan torsdag och fredag.
    Mina större tjejer var hemma den fredagen sedan gick dom som vanligt.

Men min tjej är född innan toppen för RS så jag behövde inte vara så jätteorolig för den

Alexandra 040318 & Beatrice 060121 & Christina 071004
Svar på tråden Storasyskon till dagis när lillasyster är nyfödd???