Jag har också en tjej som snart blir fyra och en som är på väg därifrån (fyller 5 nu i februari)
Det finns massor med känslor i dom små barnen och ofta uttrycker dom sig på ett sätt som låter hemskt i de vuxnas öron. Du ska komma ihåg att din flicka inte vet vad ordet hata betyder. Hon vet att du reagerar när hon säger det, så därför använder hon sig av det ordet. Jag tycker inte att du ska göra så stor affär av det hon säger. Det är ju trots allt inga "fula" ord. Hon tycker väldigt illa om dig just då, och det får man ju faktiskt.
Mina barn kan säga sånt, även om det är sällan dom använder just ordet hatar.
Om dom däremot skulle komma på tanken att slå då blir jag vansinnig. Att säga saker som är direkt elaka är också tabu här. Tex. så får man inte peka på nån och säga att denne är tjock. Inte heller får man retas för att nåt barn kanske inte pratar rent eller dyl.
Men känna får man, och är man bara 4 år så kanske det känns som om man hatar mamma eller pappa eller vem det nu är. Att skämmas i slalombacken behöver du INTE göra. Jag tror dom flesta föräldrar känner igen situationen.
Nästa gång hon säger att hon hatar dig så avdramatisera det hela genom att säga "Och jag älskar dig" Inte mer och inte mindre. Säger hon däremot att du är ful så ska det inte accepteras. Förklara för dottern att så säger man INTE oavsett hur arg man är. Bekräfta och acceptera hennes ilska, besvikelse, frustration (eller vad det handlar om) men säg ifrån när hon börjar kalla dig fula saker. "Om du säger så, så blir jag ledsen och då går vi hem" Tex så... :) Det är jobbigt när man befinner sig mitt i såna här perioder i barnens liv, men det blir bättre, jag lovar.
Med min store pojke var allt precis så där pinsamt och jobbigt, men nu efter 5 barn så är man luttrad. Vad folk i affären eller skidbacken kan tänkas tycka rör mig inte i ryggen.
Det är mina barn och jag som ska leva med deras sätt om jag inte säger ifrån.
Och faktiskt så är det så att nån alltid är missnöjd. Säger man inte ifrån till sina barn, så är man för mesig. Säger man ifrån så är man värsta mamman. Dock så är det ingen som höjer på ögonbrynen när en unge trotsar.. I alla fall ingen som vet nåt om barn...
Hoppas ni snart får det bättre.... för bådas skull.
Kram och lycka till!