• Anonym (Generad)

Luft i underlivet som åstkommer mindre roliga ljud. Hjälp!

Det här är nog mitt allra pinsammaste problem  som jag verkligen dragit mig för att skriva om.
    Så med risk för att vara detaljerad och skämmas så..here we go:

Mitt underliv tar in luft och gör märkliga pruttljud.
    Det händer ju inte om dagarna när jag bara lyfter barn och städar osv utan bara när jag gör vissa rörelser. Som exempelvis sitt-ups, vissa yoga rörelser då man tex ska ligga på rygg och rulla upp med fötterna över huvudet.
    Det känns som att underlivet tar in luft och sen när jag ska resa mig upp eller sätta mig upp till upprätt så kommer luften ut och det låter som otrevliga och pinsmma pruttar.     

Samma sak händer även ibland när vi har sex i vissa ställningar.

Vad jag kan minnas har det inte varit såhär innan graviditeter och förlossningar så min första tanke är att det är bäckenbotten som är slapp och behöver tränas?
    Jag var duktig på att knipa och använda knipkulor första 4-5 månaderna efter förlossningen men sen har det liksom glömts av. Jag har dock inga problem att knipa av kisstrålen eller hålla mig om jag är kissnödig.
    Vid knipövningstiden så införskaffade jag knipkulor, smartballs, och de provade jag idag och kunde lätt ha i två timmar medan jag städade och barn barn, dock inte när jag skulle kissa för då kom de ut..  

Jag har just kommit hem från mitt poweryoga pass och känner mig så ledsen eftersom jag inte har lust att gå igen pga mina pinsamma underlivspruttar som kommer oväntat och ovälkommet och gör mig höggenerad.  

Vad kan det här bero på och vad kan man göra åt saken? Tänkte ringa och boka tid hos en gynekolog och rådfråga kanske?

• Svar på tråden Luft i underlivet som åstkommer mindre roliga ljud. Hjälp!
  • Anonym

Haha. Muspruttar har nog hänt alla. Så det är fullt normalt.

• Anonym (#1)

Det var jag som skrev 1 inlägget.

Muspruttarna kommer av att det blir luft i underlivet som pressas ut, jag vet inte om man kan göra något åt det. I början skämdes jag också över det, men nu skrattar man mest åt det, eller försöker att inte bry sig alls. men jag kan inte hålla mig när det kommer.

kan förstå att det måste kännas jobbigt när dom kommer när du tränar..

• Anonym (rosa)

muspruttar, musfisar ja name it tror alltid någon gång man haft det.. alla har det..

• Anonym

jag har likadant nästan varje dag,stort problem för mig...inte roligt gå bland folk i affärer o få okontrollerande fisar..låter ju som riktiga fisar...Undra oxå vad man kan göra...jag födde barn för 4 månader sedan..

• Anonym

Kan du inte ha tampong när du tränar i grupp? Det vore synd om det här hindrar dig från att göra saker du vill göra.

• Anonym

Oj, fast man får ju absolut inte sätta i en tampong om man inte har mens. Det kan skada slemhinnorna rejält!

Anonym skrev 2008-02-03 22:02:09 följande:
    Kan du inte ha tampong när du tränar i grupp? Det vore synd om det här hindrar dig från att göra saker du vill göra.
  • Anonym (Prutt)

Vid sex är det väl vanligt,särskilt bakifrån. Men jag har fått samma problem efter mitt dotter kom. Rider nångång i veckan och medans jag rider kommer muspruttarna,såååååå pinsamt. Varför blir det så?

• Anonym (fis)

jag pratar inte om några vanliga sex pruttar ibland el någon gång ibland.jag har det varje dag..o känns som stort problem..vet inte om det är luft som blivit efter förlossningen..
    tror ni det hjälper med knipövningar..

• Anonym

Äsch!! Klart du kan sätta in en tampong om det hjälper även fast du inte har mens, sätt in den strax före och ta ut den strax efter, man tränar ju inte halva dagen...det finns ju en tampong från ob, den minsta modellen som man kan ha vid bara lite mens...det där med tampong är inte så jäkla farligt som alla tror...

• Anonym

ville bara tillägga, det finns ju tamponger som man ska ha för att återställa ph, man kan ju använda en sån då om man är rädd....

• Anonym (Prutt)

Någon som vet om det hjälper med knipövningar?

• Anonym

åhh samma här ts... PINSAMMT. Speciellt vid sånna rörelser du beskriver, och vid sex.

• Anonym (fis)
    Anonym (Prutt) skrev 2008-02-04 20:24:24 följande:
    Någon som vet om det hjälper med knipövningar?
    undrade oxå det..

puffar lite till.
  • Anonym (Generad)

Nu har jag varit hos gynekologen och hon sa att jag har bra knipförmåga och god bäckenbottenmuskulatur, så det kan ju inte bero på det...

usch, det är så trist att inte kunna göra alla yogaövningar på träningspassen.. :(

• Anonym (M-fisbrud)

Dom där ljuden känner jag igen iaf
    Jag har också bra muskelatur men ajsingen vad jag kan prutta med fia
    Framför allt om jag har sex (bakifrån) då ansamlar jag massa luft eller om jag är på toa o kissar efter man torkat sig o sen reser sig upp så kan jag fisa då med. Väääldigt pinsamt meen meen inget o göra åt.

Prutt prutt
    Du är inte ensam

Svar på tråden Luft i underlivet som åstkommer mindre roliga ljud. Hjälp!