• janica

Vill veta vad ni tycker!!!

Hej!

Jag har en styvdotter som är snart 10 år och jag har varit delaktig i hennes liv snart 6 år. Hennes mamma o jag har ingen kontakt alls allt sker genom dottern el. min sambo o det är skönt för att jag ogillar henne starkt. Hon förstörde mycket för mig dem första åren men har nu lugnat ner sig men ycker absolut inte om henne pga det hon har gjort.

Men nu till min fråga. Måste vi ta med dottern på varje semasterresa som vi gör med våra två små barn? Hon och jag kommer inte alltid överens plus att vår 4 åring tar efter hennes beteenden och blir jättekaxig ibland (ja jag vet dem är barn) men jag tycker faktiskt att det är väldigt tråkigt när hon alltid ska med och självklart ringer hon till sin mamma och berättat hur hon har det(självklarhet) och berättar vad dem har gjort, men jag skulle vilja SLIPPA en semesterutan att höra hennes namn.

Så måste vi alltid ha med henne överallt? Vad tycker ni?

Häls. styvmamman som ibland bara vill vara mamma till sina egna barn

• Svar på tråden Vill veta vad ni tycker!!!
  • Pochahontas

Jag tycker inte att man räknar barn olika, men det är ju min åsikt... Skulle du kunna åka på semester och lämna ett av de andra barnen hemma?

För mej till hör alla barn familjen, och jag skulle aldrig kunna stänga ett av barnen ute. Tycker jättesynd om det barn som blir uteslutet, faktiskt... Snacka om att inte känna sej som en i famlijen...

Tro dock inte att jag inte förstår dej... Jag och min man har en gemensam dotter, och jag skulle kunna tycka det var jätteskönt att åka på en liten semester med bara henne. Men det finns en nioårig son också, som just nu är väldigt provocerande, och som jag är osams med ständigt... Enda skillnaden mellan dej och mej där är att sonen är MIN... Men det är jobbigt att vara mycket osams, och visst skulle det vara avkopplande att åka med bara den lilla...
    Men jag skulle aldrig drömma om att göra det, och faktiskt säger min man detsamma... Oerhört taskigt mot ett barn att utesluta på det viset, tycker jag...

Använd Google, för sjutton!!! www.google.se
  • Tjenne

Finns ingen anledning till varför ni inte skulle kunna åka utan bonusen. Har kompisar som åker utan bonusar varje sommar, men dom tar en tur me dom åxå varje sommar. Tycker att det är helt upp till er själva att bestämma det.
    Lycka till.

Va är väl en bal på slottet!
  • zeppelin

Hej!

Jag tycker att det är ok, att man åker på semester utan något av barnen. Ni kan ju hitta på något med bara henne senare, så hon känner att hon oxå är speciell för er och "räknas". Det kanske blir bättre för både dig och henne. Min pappas fru var ofta irreterad på mig när jag var med dem på semester och det var jätte sårande. Kanske du behöver få lite egen tid med din man och era barn så får du mer lust och ork till din bonus sen. Det kan ju vara kul för henne med kanske typ en bio kväll med sin bonus mamma och pappa oxå. Kanske hon behöver få vara själv med er två utan sina andra syskon.
    Hoppas att ni hittar ett sätt för er alla att må bra. Alla tillsammans ibland och varför inte bara du och hon ibland?
    Kram Anna

• SaramedM

Är man del av samma familj så delar man inte upp barnen i mina och dina PUNKT

Jag har varit där och det är ett helvete

Så ja om barnen ska med så ska hon med också

• AnnanAnna

Jag anser att man i de flesta fall då man har delad vårdnad kan göra semesterresor och annat med bara några av barnen. Särskilt när det skiljer mycket i ålder och barnen har olika behov.
    Hellre två semestrar då, kanske en med bara era barn och en med alla barn då era får vara lite flexibla, än bara en semester då alla skall med men ingen är riktigt nöjd. Dessutom i vårt fall så gör styvdottern resor och annat skoj med sin mamma rätt ofta, och jag tycker inte det är mer rättvist att vi skall anpassa oss så totalt så vi inte kan göra något utan henne då. Hon gör en semester med sin familj (mamman) och våra barn gör samma sak, bara inte tillsammans varenda gång.

Vi har också stora åldersskillnader på barnen i familjen, och det är skitsvårt att anpassa resmål och aktiviteter så det passar alla. Det blir bara stressigt för det är alltid någon som inte är nöjd. Vi pratar mycket om att man har olika behov, att vi inte säger nej till stora tjejen om hon vill göra saker med kompisar, sova borta, åka iväg och sånt bara för att de små inte får göra något just då.
    Att det är helt ok att hon och pappa åker på skidresa, tältar, ut och seglar eller en vecka till värmen mitt i sommaren även fast våra små gemensamma inte har något utbyte av en sådan resa och därför får vara hemma med mig.
    Samma sak omvänt, klart vi vill kunna göra en resa som är småbarnsanpassad och åka bara vi (mamma, pappa och gemensamma småttingarna) utan att det ses som orättvist då.
    Dessutom har ju jag ett behov av att kunna göra saker med min man och mina barn, precis som hon har ett behov av att göra saker med bara sin mamma.
    Man behöver inte göra det till en så stor grej, att det handlar om grymma orättvisor och utanförskap. Om man känner att man är en familj så tycker jag att sånt funkar, vi känner oss trygga med att man inte måste göra allting tillsammans hela tiden.

I vårt fall så passar det inte att göra allt tillsammans för att vi är samma familj (bor ihop varannan vecka) för det är varken det roligaste eller bästa för oss, inte nu när de små är så små.
    Fast det konstiga är att när man pratar om detta med folk så är det många som reagerar negativt när jag säger att vi kanske skall åka utan styvdottern framöver, men ingen reagerar negativt utan tvärtom när det gäller att styvdottern och hennes pappa åker utan småsyskonen! Är inte det också väldigt konstigt???
    Vad är skillnaden då?

• pony

Hej
    Är tyvärr kluven i detta fallet för har själv liknade situ. fast skillnad på ålder men det är alltid tjafs med hans barn. Typ varför får hennes barn osv, å jag försöker att hindra att det ska bli onödigt tjafs så mina får "inget" bara för att slippa kommentarer från hans barn. Hans barn 14+16, mina 3+7.
    Jag har istället sagt att när jag är barnledig så får hans barn vara själva hemma el. hos mamman. (en helg med husvagnen som sker ibland)

• Olurvia

Hej.

Det finns väl egentligen inga rätt och fel här tycker jag. Bor hon hos er varannan vecka? Jag tycker visst man kan åka utan sitt bonusbarn nån gång. Jag har en bonusdotter på 5 som bor hos oss varannan vecka samt att mina bio.barn bor hos oss varannan helg och lov. Vi försöker att göra saker med hans dotter och mina barn var för sig ibland och då får vi byta helg och pyssla men oftast gör vi saker tillsammans. Barnen behöver ensamtid med oss vuxna vare sig det är biosyskon eller bonussyskon. Gå på din magkänsla och vad som känns rätt för er familj. Det kan ingen annan tala om. Testa och prova.

Jag tror du/ni löser detta.

Lycka till

• trixxie

Tycker det är helt okey att göra saker utan bonusbarn. De bor ju inte där hela tiden, man måste ju kunna hitta på saker när man vill. Och inte behöva sitta och vänta in den helgen/veckan de ska vara där??
    De som säger att det är så fruktansvärt att "dela upp" barnen och "ska man göra något, ska hela familjen vara med", tycker jag synd om. Det innebär ju att de aldrig kan ha någon ensam-tid med sin partner heller, för alla måste ju vara med på allt!

• joh99

Jag är lite inne på trixxies spår. Om man har varannanvecka, ska man då låta bli att göra något när bonusbarnen inte är där? Ska de andra barnen i familjen då bara få vara hemma? Det blir ju också orättvist, för troligtvis så får ju bonusbarnen göra roliga saker med sin andra biologiska förälder.
    Och på sommaren är det ju vanligt att det är uppdelat i flera veckor åt gången, hur ska man då göra när bonusbarnen är hos sin andra förälder?? Sitta hemma och glo??

• Sofi 79

Beror väl på situationen.
    Jag skulle nog ha svårt att göra värsta roliga resan utan bonussonen, men med syskon.
    Å andra sidan, han åker ju på semester med sin mamma och då måste vi ju få göra saker också. Om din bonusdotter åker iväg med sin mamma kanske ni kan passa på att åka iväg samtidigt?
    Sen beror det också, som någon skrev, på vad som passar alla. Min sambo tycker att bonussonen ska få följa med till alperna nästa vinter då han är nio. Särskilt som vår bebis då får följa med. Själv tycker jag att det är slöseri på pengar eftersom pojken inte åker tillräckligt bra för att tillgodogöra sig backarna och därmed även bromsar sin far som inte får den skidåkning han är där för. Bebisen, som då är ett halvår, måste ju av naturliga skäl följa med, när han eller hon är större åker jag gärna bara vi vuxna och lämnar båda barnen hemma. Eller så får bara bonusen följa med, som då är större och bättre på att åka.

Svar på tråden Vill veta vad ni tycker!!!