• Svar på tråden Rädd! Kan ngn lugna mig?
  • Eisa

Riskerna är verkligen pyttesmå vid en normal graviditet...

• bumbi 84

det är en väldigt svår sak att ta ställning till . är själv inte rädd men efter att ha läst vad du skrev fick jag som en liten klump i magen.

• Ilithyia

Mödradödligheten i Sverige är extremt låg, jag hittade ingen siffra för 2007, men jag hittade lite statistik från -95: 8 dödsfall per 100 000 födda.

globalis.gvu.unu.edu/indicator_detail.cfm&Country=SE

...kanske bli du lite lugnare av det? Om det är så att ni önskar ett till barn, tycker jag att du ska ta kontak med en kurator inom mödrahälsovården och bolla dina farhågor med. Önskar dig all lycka till!

• Miss Jay

Jag förstår din känsla, men tänk på hur mycket saker i livet som är så otroligt mycket farligare än att bära på ett barn och föda det. Har läkarna sagt något om riskerna för att du ska hamna i samma situauion denna gång? Tycker att du ska ta kontakt med någon som kan hjälpa dig med det.

Kanske inte har gjort dig lugnare, men du är absolut inte ensam om att känna som du gör.

Lycka till!

• Myrkryp

Är det hela graviditeten eller mest förlossningen du är orolig för? Har du någon riskfaktor som skulle kunna öka riskerna med en graviditet? (typ kronisk sjukdom eller liknanade?)

Kanske kan du prata med en barnmorska på MVC redan innan en ev. graviditet om din oro och rädsla så kan du t.ex. få prata med mvc-psykolog eller göra upp en plan vid en graviditet (det brukar finnas speciella "aurorabarnmorskor" som är extra bra på att stötta en orolig kvinna omkring förlossningen, eller liknanade).

Lukka skrev 2008-02-03 21:50:15 följande:
    Eftersom jag inte fick några svar så hoppar jag över till detta forum istället. Vill ngn läsa igenom vad jag skrivit i följande tråd och diskutera med mig?www.familjeliv.se/Forum-4-252/m29418448.html
  • Fru H

Vet du, jag tycker det låter som om du har en del att bearbeta efter din förra graviditet och förlossning. Statistik hjälper nog kanske inte så mycket.. ? Kanske du kan få hjälp med samtalskontakt via Mvc där du bor?

Kvack, kvack, kvack. Så säger ankan.
  • Lukka

Läkarna sa att det inte fanns några belägg för att samma situation skulle uppstå igen. Men i det här fallet handlar det som sagt om min rädsla för min egen säkerhet...

Miss Jay skrev 2008-02-03 22:02:56 följande:

Jag förstår din känsla, men tänk på hur mycket saker i livet som är så otroligt mycket farligare än att bära på ett barn och föda det. Har läkarna sagt något om riskerna för att du ska hamna i samma situauion denna gång? Tycker att du ska ta kontakt med någon som kan hjälpa dig med det.Kanske inte har gjort dig lugnare, men du är absolut inte ensam om att känna som du gör.Lycka till!
  • sisådär

Alla mödravårdsenheter kan etablera kontakt med barnmorskor, läkare och psykologer som är duktiga på förlossningsrädsla. Hade din förra komplicerade graviditet med gen anlag att göra så att du är rädd för att det ska hända igen? Eller med din egen kropp? Någon sjukdom du har kroniskt?

Annars är nog din rädsla lite "irrationell" även om den är verklig.
    Jag har själv haft förlossningsrädsla men ändå fött tre barn och varje förlossning var olika.
    Jag tror som någon annan redan sagt, att det finns långt mycket större faror i livet än att föd barn. Att mamman avlider är långt mer ovanligt än att barnet gör det. Och att barnet avlider vid förlossning är så ovanlit som 1 på 3000 har jag för mig.

Längtar ni efter ett barn till och ett syskon till ert barn hoppas jag att ni kommer dithän att ni får stöd och att du får en underbar graviditet och förlossning!

• Lukka

Menade inte att skrämma upp ngn. Jag har ju inte genomgått ngn traumatisk förlossning, men är ändå skraj.

bumbi 84 skrev 2008-02-03 21:59:22 följande:

det är en väldigt svår sak att ta ställning till . är själv inte rädd men efter att ha läst vad du skrev fick jag som en liten klump i magen.
  • Lukka

Ja, jag borde kanske kontakta MVC...

Fru H skrev 2008-02-03 22:05:12 följande:

Vet du, jag tycker det låter som om du har en del att bearbeta efter din förra graviditet och förlossning. Statistik hjälper nog kanske inte så mycket.. ? Kanske du kan få hjälp med samtalskontakt via Mvc där du bor?
  • plusia

Lukka, min personliga åsikt är att Du borde träffa en bra psykolog för att jag förstod att Du har gått redan genom ett känslomässigt helvetet. Bor Du i Malmö? Om ja så kontakta Viktoriagården, annars är en barnpsykolog på BVC också en bra lösning Jag fick hjälp då jag behövde den och därför vågade jag att blir gravid för andra gången. Du kommer att ha flera vackra friska barn men först ska Du ta hand om Dig själv och Dina upplevelsen. Det är Dina erfarenheter som präglar Dig negativt just nu och det ska man bearbeta. Lycka till!

• Lukka

Jag är helt enkelt bara rädd för att det ska hända mig ngt under graviditet och förlossning. Tror inte jag har ngn riskfaktor, men vad vet man??

Myrkryp skrev 2008-02-03 22:05:10 följande:
    Är det hela graviditeten eller mest förlossningen du är orolig för? Har du någon riskfaktor som skulle kunna öka riskerna med en graviditet? (typ kronisk sjukdom eller liknanade?)Kanske kan du prata med en barnmorska på MVC redan innan en ev. graviditet om din oro och rädsla så kan du t.ex. få prata med mvc-psykolog eller göra upp en plan vid en graviditet (det brukar finnas speciella "aurorabarnmorskor" som är extra bra på att stötta en orolig kvinna omkring förlossningen, eller liknanade).
  • Miss Jay

Jag förstår dig verkligen, det är inte lätt att besluta sig om hur man vill göra. Vill man ta chansen/risken eller inte. Om det vore så att det inte finns några som helst belägg för att det ska kunna uppstå igen, skulle jag nog personligen skaffa ett barn till om det var min önskan. Men samtidigt så älskar jag mig själv, maken och min son för mycket för att riskera mitt liv för ett liv till som inte redan finns.
    Svår situation du sitter i, vad känner din man om det hela?

Lukka skrev 2008-02-03 22:17:50 följande:
    Läkarna sa att det inte fanns några belägg för att samma situation skulle uppstå igen. Men i det här fallet handlar det som sagt om min rädsla för min egen säkerhet... Miss Jay skrev 2008-02-03 22:02:56 följande:
  • Lukka

TACK! De orden värmde och gjorde mig tårögd. Jag ska ta tag i saken redan imorgon dag och bli fri från mina rädslor.

plusia skrev 2008-02-03 22:21:15 följande:
    Lukka, min personliga åsikt är att Du borde träffa en bra psykolog för att jag förstod att Du har gått redan genom ett känslomässigt helvetet. Bor Du i Malmö? Om ja så kontakta Viktoriagården, annars är en barnpsykolog på BVC också en bra lösning Jag fick hjälp då jag behövde den och därför vågade jag att blir gravid för andra gången. Du kommer att ha flera vackra friska barn men först ska Du ta hand om Dig själv och Dina upplevelsen. Det är Dina erfarenheter som präglar Dig negativt just nu och det ska man bearbeta. Lycka till!
  • Lukka

Menar du att du inte törs bli gravid igen p.g.a. samma rädslor som jag själv har om att det kan hända ngt?

Miss Jay skrev 2008-02-03 22:23:43 följande:

Jag förstår dig verkligen, det är inte lätt att besluta sig om hur man vill göra. Vill man ta chansen/risken eller inte. Om det vore så att det inte finns några som helst belägg för att det ska kunna uppstå igen, skulle jag nog personligen skaffa ett barn till om det var min önskan. Men samtidigt så älskar jag mig själv, maken och min son för mycket för att riskera mitt liv för ett liv till som inte redan finns.Svår situation du sitter i, vad känner din man om det hela?
  • Miss Jay

Nä, inte riktigt, jag är nu gravid med andra barnet, men känslan var densamma innan jag blev gravid igen. Dock inte så mycket för min egen säkerhet som för förlossningen och komplikationerna som kan uppstå där igenom. Men jag kan verkligen förstå att man har sina tveksamheter när man har vart med om det du har.

Jag håller med ovanstående om att du säkerligen kommer att få fler fina, friska barn och även med din egen hälsa i behåll. Men se till att prata med någon om det som vart. Själv ska jag gå hos en aurora för att bearbeta mina känslor och min skräck inför kommande förlossning. Där emot så har jag redan på egen hand genom fl kommie en liten bit på vägen och är inte riktigt lika skräcklsagen längre.

Lukka skrev 2008-02-03 22:26:01 följande:
    Menar du att du inte törs bli gravid igen p.g.a. samma rädslor som jag själv har om att det kan hända ngt?Miss Jay skrev 2008-02-03 22:23:43 följande:
  • Lukka

Tack för ditt stöd! Och all lycka till dig och din familj.

Miss Jay skrev 2008-02-03 22:33:19 följande:

Nä, inte riktigt, jag är nu gravid med andra barnet, men känslan var densamma innan jag blev gravid igen. Dock inte så mycket för min egen säkerhet som för förlossningen och komplikationerna som kan uppstå där igenom. Men jag kan verkligen förstå att man har sina tveksamheter när man har vart med om det du har. Jag håller med ovanstående om att du säkerligen kommer att få fler fina, friska barn och även med din egen hälsa i behåll. Men se till att prata med någon om det som vart. Själv ska jag gå hos en aurora för att bearbeta mina känslor och min skräck inför kommande förlossning. Där emot så har jag redan på egen hand genom fl kommie en liten bit på vägen och är inte riktigt lika skräcklsagen längre.
  • Miss Jay

Tack

Du får gärna skriva här sen när du har börjat prata med någon så man får veta hur det går för dig. Jag tror att du med hjälp kommer att klara av att skaffa ett barn till. Lycka till i massor

• Lukka

Tack!!

Miss Jay skrev 2008-02-03 22:38:50 följande:

Tack Du får gärna skriva här sen när du har börjat prata med någon så man får veta hur det går för dig. Jag tror att du med hjälp kommer att klara av att skaffa ett barn till. Lycka till i massor
Svar på tråden Rädd! Kan ngn lugna mig?