Lämna ytterskorna utanför lägenhetsdörren?
Hej!
Lägger detta under Övrigt för jag har ingen aning om hur jag annars ska placera in frågan. Jag har nu bott några månader i ett nybyggt hus i Stockholm och har ett par jättetrevliga grannar som bor på samma våningsplan som mig. De är en helsvensk familj och jag vet att åtminstone hon har bott i Stockholm i minst tio år (vi har sprungit på varandra tidigare några gånger) så jag har svårt att förklara deras beteende med någon form av kulturkrock.
Jag irriterar mig inte på det utan är mer förundrad och fnissar lite åt det.
Det är nämligen så att mina grannar lämnar sina ytterskor utanför lägenhetsdörren vid hissen. De tar ALDRIG in dem. De står där dag ut och dag in och enda gången de är borta är när de inte verkar vara hemma. Det är dessutom vad det ser ut som dyra och fina skor. Jag är väl helt enkelt uttråkad, men jag har verkligen börjat fundera på detta.
Varför lämnar man sina fina ytterskor som ser ut att kosta över 1000 kronor paret ute vid hissen? Är man inte rädd att någon ska ta dem? För min del får de gärna ha dem där och därför vill jag heller inte fråga. Vill ju inte klaga på något som inte stör mig, men själva beteendet intresserar mig för jag tycker det är lite udda.
Någon här som har en idé varför man gör så? Är det vanligt i andra delar av Sverige att lämna sina skor obevakade på detta sätt där alla i hela huset har tillgång till dem?