• arkeologitjejen

Lämna ytterskorna utanför lägenhetsdörren?

Hej!
    Lägger detta under Övrigt för jag har ingen aning om hur jag annars ska placera in frågan. Jag har nu bott några månader i ett nybyggt hus i Stockholm och har ett par jättetrevliga grannar som bor på samma våningsplan som mig. De är en helsvensk familj och jag vet att åtminstone hon har bott i Stockholm i minst tio år (vi har sprungit på varandra tidigare några gånger) så jag har svårt att förklara deras beteende med någon form av kulturkrock.
    Jag irriterar mig inte på det utan är mer förundrad och fnissar lite åt det.

Det är nämligen så att mina grannar lämnar sina ytterskor utanför lägenhetsdörren vid hissen. De tar ALDRIG in dem. De står där dag ut och dag in och enda gången de är borta är när de inte verkar vara hemma. Det är dessutom vad det ser ut som dyra och fina skor. Jag är väl helt enkelt uttråkad, men jag har verkligen börjat fundera på detta.

Varför lämnar man sina fina ytterskor som ser ut att kosta över 1000 kronor paret ute vid hissen? Är man inte rädd att någon ska ta dem? För min del får de gärna ha dem där och därför vill jag heller inte fråga. Vill ju inte klaga på något som inte stör mig, men själva beteendet intresserar mig för jag tycker det är lite udda.

Någon här som har en idé varför man gör så? Är det vanligt i andra delar av Sverige att lämna sina skor obevakade på detta sätt där alla i hela huset har tillgång till dem?

• Svar på tråden Lämna ytterskorna utanför lägenhetsdörren?
  • arkeologitjejen

Jag VET! Det är därför jag inte kan sluta fundera på det! Tycker det är skitskumt! Man är ju rädd om sina grejer. Det står även barnskor där ute och allt är snyggt och fint uppradat och när alla kommit hem står skorna verkligen i Pappa-Mamma-Barn-ordning!

• its nice to be hated

Så har ju många alltid gjort.. varför undrar jag iof..
    Dom kanske inte orkar städa i onödan ?

- Blood Fire Death - Bathory -
  • anneliesb

Min killes syrras karl vill oxå ha det så, då han tycker att skiten stannar där ute då, behöver alltså städa mindre, men jag tar alltid diskret in mina skor när vi är där å hälsar, på, å han bor oxå i Sthlm.

• miababia

tror det är ganska ovanligt. där jag bor så tror jag inte ens man får lämna skor eller andra saker ute i trappuppgången-inte ens utanför sin egen dörr-

• Lotlas

De kanske har en trång hall?

• Silence is golden

Jag har sett samma fenomen dyka upp ibland när vi besöker bekanta.Det jag retar mig på är inte hur de kan ställa ( ibland dyra skor) ute i trappuppgången/utanför sina dörrar.Utan jag retar mig på att man kan slå halvt ihjäl sig på dessa skor.men det händer att de far ner något trappsteg eftersom jag råkar bara komma emot dem.

• Silence is golden

ericas mamma skrev 2008-02-03 22:55:24 följande:

kanske är ett stockholms syndrom
    Nej det är det inte
  • Butterscotch

Det låter ju väldigt märkligt... Får man ens göra det, är min första tanke? Trapphusen ska ju vara tomma så att folk kan ta sig ut i händelse av fara, till exempel brand. Inte så bra om någon snubblar över skorna, slår huvudet i stengolvet och tuppar av. OK, jag kanske överdriver men poängen kvarstår.

Jag har faktiskt aldrig varit med om att någon lämnat sina skor utanför dörren här i Sverige.

• arkeologitjejen

Nä, trångt har de INTE! Detta är som sagt ett nybygge och vi tittade ett tag på den där lägenheten som är på 90 kvadratmeter. Tror nog att de har plats för skorna. Måste vara smutsen eller nåt. Det konstiga är bara att de tar in barnvagnen i lägenheten, men lämnar skorna utanför?

• anneliesb

Nej, man får ej ha skor el annat i trapphuset enl brandinspektionen.

• little mommy

jag bor ju inte i stockholm utan i en håla hihi, men vi ställer skorna utanför dörren dyra som billiga skor, det e bara för att det är jobbigt att ha en massa skor innanför dörren och det blir ju mindre smuts inomhus, så när man e klar med jackan går man ut genom dörren och sätter på sig skorna fast bor folk i hus vill jag gärna inte ställa skorna utomhus utan då gör vi som alla andra in med dom

• Lotlas
    arkeologitjejen skrev 2008-02-03 22:56:31 följande:
    Nä, trångt har de INTE! Detta är som sagt ett nybygge och vi tittade ett tag på den där lägenheten som är på 90 kvadratmeter. Tror nog att de har plats för skorna. Måste vara smutsen eller nåt. Det konstiga är bara att de tar in barnvagnen i lägenheten, men lämnar skorna utanför?
    Ja, då har jag ingen förklaring... Märkligt! Men, var och en blir salig på sitt sätt!
  • soffiplopp

ja du det finns konstiga människor u detta avlånga land detta är ju ytterligare ett bevis på det!!!
    hhahahahahahahahahahahahahaha.............

• Themis

Våra svenska grannar i en vanlig HSB-förening i Skåne ställer också skorna utanför dörren under vintern när det är slabbväder. Rätt smart egentligen kan jag tycka, för vem vill ha in två ton grus?

• Themis

Ska tillägga att vi bor i ett snällt område, här står både nya barnvagnar och barncyklar i trapputrymmet för sånt helt olåsta och inget försvinner trots att det inte är låst dagtid.

• arkeologitjejen

Mmmm det här är ett av områdena med mest cykelstölder i Stockholm. Säger ju visserligen inget om skor, men ändå. Kommer från början från en annan förort som ligger ca 10 minuter bort med buss och där stal folk kläder ur tvättstugan så där satt man och vaktade sina prylar. Det är väl därför det känns så extra konstigt att man litar så på att ingen snor ens fina mockastövlar.

Svar på tråden Lämna ytterskorna utanför lägenhetsdörren?