• mammamadeleine

när slutar man??

Fick mitt första barn några dagar innan jag fyllde 20, betraktades då som "ung mamma", jag är nu 25 och väntar mitt andra barn och folk beter sig på precis samma sätt denna gången, som om jag är helt puckad, att det var ett misstag/olyckshändelse och klappar mig på axeln och säger att "det ska nog gå bra" va faan!! Vihar planerat det här barnet en längre tid, känner ingen mer planerad unge Skrattande När mina föräldrar va 25 var dom gifta, hade hus och två ungar och en tredje på väg, inte fan såg ngn dom som "unga föräldrar" så min fråga är: VART GÅR GRÄNSEN?? när "slutar" man vara ung mamma. när försvinner stämpeln? Gör den någonsin det?? Vill bli betraktad som en mamma, vilken mamma som helst som älskar sina ungar på samma sätt som alla "gamla mammor"!! Nån som har nått bra svar??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-04 06:59
    Säger inte att det är ngt fel på att få barn tidigt, hade gärna fått barn ännu tidigare, menar just att man ska slippa bli stämplad, precis som att man inte är mamma på samma sätt som dom som är äldre när dom får barn!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-04 06:59
    Säger inte att det är ngt fel på att få barn tidigt, hade gärna fått barn ännu tidigare, menar just att man ska slippa bli stämplad, precis som att man inte är mamma på samma sätt som dom som är äldre när dom får barn!!

• Svar på tråden när slutar man??
  • Hannah76

För mig går gränsen vid 20 år, innan dess är man ung mamma tycker jag.
    Jag var 23 när jag blev gravid med mitt första barn och räknade mig inte som ung mamma.
    Jobbigt att bli bemött på det sättet, typ klappar på huvudet.

• Ajlil

Ingen aning Själv fyller jag 28 i år, har 2 döttrar och äldsta fyller 9 år!
    Jag ser tydligen väldigt ung ut... många gissar på under 20 och har där för svårt att fatta att jag har 2 barn. Säger jag sen att dottern är 8 år ser de väldigt fundersamma ut ett tag

♥ ♥ ♥ Desirée -99 & Isabelle -03 ♥ ♥ ♥
  • Ajlil
    Star Gazer skrev 2008-02-04 07:14:18 följande:
    Ingen aning Själv fyller jag 28 i år, har 2 döttrar och äldsta fyller 9 år!Jag ser tydligen väldigt ung ut... många gissar på under 20 och har där för svårt att fatta att jag har 2 barn. Säger jag sen att dottern är 8 år ser de väldigt fundersamma ut ett tag
    Vart jag ville komma var just att alla tror att jag är en "ung mamma" bara för att jag ser ut som det! Men visst jag var 19 när jag fick barn och det e ungt men nu är jag väl ingen ung mamma längre... eller?
    ♥ ♥ ♥ Desirée -99 & Isabelle -03 ♥ ♥ ♥
  • Busbellan

Jadu, har inget svar på din fråga, men känner igen mig.
    Jag fick mitt första barn (oplanerat) några dagar efter jag fyllt 20 år.
    Nu är jag 28 år och har två barn till som varit mycket planerade.
    Har hela tiden känt som dig fram till när äldsta dottern började skolan och jag började gå på föräldramöten i klassen.
    Givetvis var alla där nästan 10 år äldre än mig, men ingen har nånsin behandlat mig som yngre.
    Jag menar egentligen är det ju inte så stor skillnad på en person som är 25 än en som är 35, det beror ju enbart på hur man är till sättet.
    Så om du bara står ut ett tag till så tror (och hoppas) jag på att du kommer märka en förändring.
    När du kommer gå på ÖF med bebisen och vara 2-barnsmamma så kommer ju alla 30-åringar där ha nån med erfarenhet att fråga saker

• BetongMorsa

Jag är 22 (nyss fyllda) o har två barn. Men där jag bor är det så vanligt me unga föräldrar så man slipper höra kommentarer ute eller på BVC eller MVC...

• mammamadeleine

bor oxå i en kommun där unga mammor är vanligt. Men just när man sitter på föräldramöten på dagis och liknande så känner jag mig ganska utanför just för att alla e nästan 10 år äldre och visst jag har inte så många gemensamma intressen med em mer än att vi alla har barn men det måste väl inte betyda att jag e just en "ung mamma" för det? Asså jag ser mig inte själv som spec gammal, har fortfarande massa bus kvar i mig haha men jag kan ändå känna att jag inte blir bemött på samma sätt eller med samma respekt som äldre mamor och det är det som stör mig! Min första var pxå oplanerad men verkligen inte oönskad så därför retar det mej när folk tycker synd om mej bara för att ja e gravid igen precis som att man inte kan göra nått åt det!!

• BetongMorsa
    mammamadeleine skrev 2008-02-04 08:21:54 följande:
    bor oxå i en kommun där unga mammor är vanligt. Men just när man sitter på föräldramöten på dagis och liknande så känner jag mig ganska utanför just för att alla e nästan 10 år äldre och visst jag har inte så många gemensamma intressen med em mer än att vi alla har barn men det måste väl inte betyda att jag e just en "ung mamma" för det? Asså jag ser mig inte själv som spec gammal, har fortfarande massa bus kvar i mig haha men jag kan ändå känna att jag inte blir bemött på samma sätt eller med samma respekt som äldre mamor och det är det som stör mig! Min första var pxå oplanerad men verkligen inte oönskad så därför retar det mej när folk tycker synd om mej bara för att ja e gravid igen precis som att man inte kan göra nått åt det!!
    Men där kan jag hålla med dig.....för på "fritiden" väljer man ju själv vilka man umgås med men föräldrarna på mitt dagis är oxå 10-15 år äldra o då känner man sig ju utanför...jag har ju dessutom en bonus som går i skolan och där är det ännu värre. Vissa är närmare 40 o verkar tro att man är storasyster som hämtar och inte bonusmamma
  • mammamadeleine

haha visst blir man irriterad! De flesta tror att det är min mamma som är mamma till min dotter så det är himla kul när man är iväg alla tre och nästan måste klänga på sitt barn för att folk ska fatta! Skrattande Inte såå viktigt egentligen men efter 4 år blir man lite lätt trött på det hela

BetongMorsa skrev 2008-02-04 08:39:49 följande:
    Men där kan jag hålla med dig.....för på "fritiden" väljer man ju själv vilka man umgås med men föräldrarna på mitt dagis är oxå 10-15 år äldra o då känner man sig ju utanför...jag har ju dessutom en bonus som går i skolan och där är det ännu värre. Vissa är närmare 40 o verkar tro att man är storasyster som hämtar och inte bonusmamma
  • BetongMorsa

Nej jag undrar när världen kommer över fördommar mot unga mammor....även fast äldern på förstföderskor i sthlm har ökat till nästan 38 år så räknas inte det som konstigt...

men vi hinner ju med både täta syskon o sladdisar innan bioklockan tickat färdigt :)

Tänk sen när barnen e 18 o vi bara är knappt 40 (jag 37 =D). Kan vi ju partaja ihop om de fortfarande vill umgås hehe

• mammamadeleine

haha exakt! Vi är unga o pallar med våra kids tempo och presic som du säger så är vi inte redo för "hemmet" när våra ungar e 18! Vi ät tom unga när vi får barnbarn (om vi får) Ganska kul att va en ung mormor! Skrattande

BetongMorsa skrev 2008-02-04 08:57:20 följande:
    Nej jag undrar när världen kommer över fördommar mot unga mammor....även fast äldern på förstföderskor i sthlm har ökat till nästan 38 år så räknas inte det som konstigt...men vi hinner ju med både täta syskon o sladdisar innan bioklockan tickat färdigt :)Tänk sen när barnen e 18 o vi bara är knappt 40 (jag 37 =D). Kan vi ju partaja ihop om de fortfarande vill umgås hehe
  • hjalmarsson81

hej jag är precis tyllda 27 och har tre barn min äldsta är 8år och min minsta 4 månader. jag tycker inte att man är en ung mamma vid den ålder och så är det bara för under graviditeten växer man in i rollen. och att andra som ser ner på en stå på dig som jag och tala om vart fan skåpet ska stå och visa att ingen sätter sig på dig och tala om att du klarar dig bra sj utan andras dumma kommentarer. det är bara viktigpetter till människor som klarar av att behandla andra så. kram på dig stå på dig nu ok

• marie66

jag var 18 år när jag fick min dotter och jag anser inte mig sj som en ung mamma, nu är jag 23.
    Tycker inte riktigt att det finns nåt som heter ung mamma. Har man ett barn så är man en mamma. spelar ingen roll om man är 20 lr 40. stämpeln ung mamma är det dummaste som finns. en förälder är en förälder oavsett ålder.
    Sen är det bara att igonerar det alla andra säger om att man är för ung. va ha dom med det att göra? man gör sitt eget val, huvudsaken är väl att man är mogen och att man kan ta hand om det barn man skaffar och att dom får kärlek.

• danitra

Huruvida man ses som en ung mamma eller inte, i betydelsen en som måste bli klappad på axeln, beror på personlighet och attityd.

Jag var 21 år när jag fick min son och behandlades och behandlas inte som om jag vore en "ung mamma". Jag har fått full respekt från alla jag mött.

• Madame Mom

Var 19 när man fick min store pojke (idag 15 år) och kan faktiskt inte tycka att nån behandlade mig annorlunda eller som om jag var en sämre mamma..
    Däremot så åkte vi på semester till Mallorca, jag, en kompis, min mamma och min son och då höjdes ett och annat ögonbryn. Det var till och med en man som sa till mig att det var synd om mig som fick tillbringa semestern med att ta hand om min lillebror medans hans (min) mamma låg vid poolen...  haha..  Då var sonen 3 och jag 22..

• TildeMaria

Jag hade varit 20 år i några veckor innan vår dotter föddes. Jag fick full respekt från de flesta och det var inga problem eftrsom jag ansågs vara "väldigt mogen" för min ålder.

Svar på tråden när slutar man??