• Sammie

Hur länge håller sig färdigblandad ersättning?

Är inte så inne på detta med ersättning eftersom jag ammar, men brukar ibland ge lite extra till kvällen.
    Nu funderar jag även på att ge lite extra på natten, men hur funkar det då??
    Kan man inte blanda iordning på kvällen och ge henne det på natten(kallt)?
    Hur länge håller sig färdigblandad ersättning?
    Vet att man kan koka innan och ha färdigkokt vatten i flaska i kylen, men jag undrar om man kan blanda allt innan man går och lägger sig?

Lovis mamma
  • Svar på tråden Hur länge håller sig färdigblandad ersättning?
  • Små Hjärtan

Vi blandar till tre flaskor innan vi går och lägger oss. Dottern äter 1-2 gånger/ natt

Stolt mamma till Julius 02 Neo 05 och Trinity 07
  • Alle

Antar att det gäller samma för ersättning som för välling:

Färdigblandad kall håller 6-8 timmar i kyl och kan sen värmas, skall inte stå framme. Är den värmd ska den ätas direkt.
    Däremot så går det bra att ge den kall/rumstempad.
    Man behöver absolut inte koka vattnet, om man inte har egen brunn.

Testa att ge färdigblandad på Tetra istället om du inte vill gå upp och mecka mat mitt i natten.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • nicke nyfiken76

Personligen tycker jag inte att det är (var) det minsta besvärligt att blanda ny ersättningen på natten. Man måste ju ändå stiga upp. Ställ fram allt på kvällen så är det ju bara att blanda, skaka och värma. Klart. Och man slipper oroa sig för att ersättningen har blivit gammal.

• nicke nyfiken76

nicke nyfiken76 skrev 2008-02-04 09:12:16 följande:

Personligen tycker jag inte att det är (var) det minsta besvärligt att blanda ny ersättningen på natten. Man måste ju ändå stiga upp. Ställ fram allt på kvällen så är det ju bara att blanda, skaka och värma. Klart. Och man slipper oroa sig för att ersättningen har blivit gammal.
    Sorry, det var ju inte det som var frågan. Det står väl på paketet hur länge färdigblandad ersättning håller.
  • Alle

Jag håller med Nicke Nyfiken, vi går upp varje gång och har så gjort och tycker inte att det är tillräckligt jobbigt för att börja mecka med vatten och pulver i sängen mitt i natten.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Felixxmor

En undran bara....Ska man inte värma vattnet först och sedan i med pulvret eller det e ok att värma med pulver i?????

Stolt mamma till Felix 050601 och Liam 070828
  • Små Hjärtan

Vi värmer med pulver i mikron.

Stolt mamma till Julius 02 Neo 05 och Trinity 07
  • Cecci78
    Felixxmor skrev 2008-02-04 09:24:49 följande:
    En undran bara....Ska man inte värma vattnet först och sedan i med pulvret eller det e ok att värma med pulver i?????
    nej, inte värma med pulver. först ska vattnet koka. sempers kan man blanda med kokt kallt vatten, det sttår på hur man gör, jag tror inte det går med NAN.
  • nicke nyfiken76
    Cecci78 skrev 2008-02-04 09:32:30 följande:
    nej, inte värma med pulver. först ska vattnet koka. sempers kan man blanda med kokt kallt vatten, det sttår på hur man gör, jag tror inte det går med NAN.
    Det går alldeles utmärkt att blanda pulvret med KALLT vatten och sedan värma i mikron. Har man egen brunn så tar man KOKT KALLT vatten som förvaras i kylskåp, har man inte egen brunn så tar man kallt vatten ur kranen. Blanda i pulvret, skaka, värm och färdigt att ätas.
  • Blå Flygare

Annars kan man ha varmt vatten i en termos och blanda med varmt vatten direkt, utan att behöva springa ut till köket.

Eftersom mikro värmer ojämt så värmer det en del av ersättningen för mycket och förstör därför mer av näringsämnena däri. Därför avråder man ifrån att värma i micro. Det och risken att barnet bränner sig om man inte skakar flaskan ordentligt och väntar lite innan man känner efter på temperaturen. Men visst går det att använda mikro också. Men helst inte värma plast i mikro, för då frigörs gifter ifrån plasten. Om man tror på de larmen...

Svar på tråden Hur länge håller sig färdigblandad ersättning?