• Rosie74

När börja åka framåtvänd?

Hejsan!
    Min son har en bilbarnsstol, där det står att denna ej får börja användas framåtvänd förrän barnets vikt överskrider 15 kg.
    Jag tänker nu ta sonen till BVC för att få honom vägd, eftersom jag inte litar på den vågen vi har hemma.
    Han är fyllda två år, och enligt vår våg hemma väger han ca 14 kg, men den visar lite i underkant.

Att vi gärna vill ha honom framåtvänd är för att vi måste montera in babyskyddet för kommande syskonet.
    Isåfall kan vi har honom framåtvänd bakom förarsätet, och bebis i sitt babyskydd bakåtvänt, bakom passagerarstolen.

Om sonen inte kan sitta framåtvänd, så blir det krångligare.
    Då får han sitta kvar bakom passagearsätet och vi får ha bebis fram och koppla ur airbagen.

Hur har ni andra löst det som har ett barn på ca 2 år, och en bebis som ska sitta i bilen?

Kram!

• Svar på tråden När börja åka framåtvänd?
  • Tjollabolla

Jag hade kollat ur airbagen. En 2 åring ska inte åka frammåt! Det har inte bara med vikten att göra, det är styrkan i nacken och ryggen som spelar in oxå vid en krock.

Varför kan du inte ha honom bakåtvänd bakom förarsätet?

.?:*¨¨*:?.Älskade Milo 22/2 2007.?:*¨¨*:?. milosblogg.blogspot.com
  • MrsQ

Oj Jag skulle aldrig vända min son förrens han är 4år.
    Om det händer en olycka så klarar han inte av den som en vuxen.
    Det borde så minst 15 kg eller 4år!

Han är nu 3 år o han har aldrig åkt framåt.

• AnneSophie

Barn ska inte sitta framåtvända förrän tidigast vid 4 års ålder. Detta har inget med storlek att göra utan med att deras kroppar inte är starka nog innan 4 års ålder att klara en ev krock bra.

Vi har två år mellan barnen och satte båda därbak. Fungerade jättebra.

?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:? Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • SaramedM

Nej!
    Tidigast vid 4 år!

Kolla på ntf:s hemsida

Köp en stol till!

• Namnam

Vad jag har hört ska barn sitta bakotvända till ca 4års ålder, detta pga att nackmuskelaturen inte "klarar" huvudets tyngd vid evetuell krock.

• Tjohalia

rekomendatinen är att dom ska åka bakåtvända tills dom är MINST 4 år!

JOLINE 050414 * ALEX 070309
  • MrsQ

"Upp till minst fyra års ålder färdas barnet säkrast bakåtvänt. Helst ska barnet sitta bakåtvänt så länge det går att använda någon av de bilbarnstolar som finns på marknaden. Det är av stor vikt att inte vända på barnet för tidigt. Detta förekommer tyvärr i delar av övriga Europa vilket resulterat i att barn skadas allvarligt eller dödas i större utsträckning än som hade varit fallet med en bakåtvänd bilbarnstol."
    Tagen från
    www.barnibilen.se/bilbarnstol_bilbarnstolar.html

"""Varför bakåtvänt?
    Många års forskning, erfarenheter och krocktester visar att barn mellan 0-5 år sitter fem gånger säkrare i en bakåtvänd position än i en framåtvänd. Ledande auktoriteter inom trafikforskning rekommenderar bakåtvända stolar i bilen.
    Små barn utgör ingen miniatyr av vuxenkroppen. Vid en kollision i framåtvänd position utsätts den mera sårbara barnkroppen för extrema krafter. Extra utsatt är barnets huvud och nacke på grund av det kraftiga framkast som en framåtvänd stol ger. Vid en kraftig uppbromsning pressas barnet så hårt mot bilstolens bälten att det kan medföra skador på lever, mjälte och njure. När barnet sitter framåtvänt är den skadereducerande effekten av en bilbarnstol inte mera än ca 50%.
    När barnet i stället sitter i en bakåtvänd bilbarnstol så pressas hela kroppen in i stolens rygg. Kraften fördelas på så sätt över en större yta vilket leder till minimal belastning. Även på huvud och nacke är belastningen mycket låg. Dessutom fungerar bilbarnstolen som en "sköld" mot främmande fragment och hindrar barnkroppen från att slå i delar som tränger in i kupén. När barnet sitter i en bilbarnstol monterad mot körriktningen är den skadereducerande effekten hela 90%."""

Taget från www.hts.no/svenska/frameset_svensk.htm

• emejo128

Vi hade Axel bakåtvänd tills han var 4½ år. Lillasyster kom när han var 1½ år och då åkte han bakåtvänd i baksätet bakom passagerarstolen och lillasyster åkte i babyskyddet bakom förarstolen. När hon växte ut babyskyddet fick hon också en bakåtvänd stol som monterades bakom förarstolen.

Varför kan du inte ha dem båda i baksätet? Fungerar inte det? Jag skulle inte vända på en 2-åring, särskilt som han inte ens väger 15 kilo ännu.

• MrsQ

Hellre lite trångt än osäkert!

Jag skulle aldrig våga ta risken. Man kan krocka när som helst på vilket sätt som helst.

Är stor motståndare till alla som låter sina barn åka framåt.

• Tjohalia

Vi har förresten löst det så att bebisen satt fram (vi hade visserligen ingen airbag, hade vi haft det så hade vi kopplat ut den, hade aldrig riskerat mitt barn säkerhet) och storasyster satt bakom passagerarstolen.
    Nu är storasyster snart 3 år och lillebror närmar sej året och vi har alltså 2 stora stolar nu (givetvis bakåtvända) och då löste vi det så att storasyster fick flytta fram och lillebror fick sitta där bak, detta eftersom dom sa på barnens hus att den som sitter fram alltid får bättre benutrymme, och det behöver ju storasyster mer än lillebror, dessutom tyckte hon det var helmysigt att få sitta framme med mamma

Här är anledningen till varför mina barn ska åka bakåtvänt i bilen till dom är minst 4 år, som NTF rekomenderar.
    Korta och väldigt tydliga klipp är det, tar inte många sekunder att titta på:

" target="_blank">

" target="_blank">

JOLINE 050414 * ALEX 070309
  • MrsQ

Fy F*n Tänk att det kunde varit min son. Hmmm får inte dessa klipp folk att tänka efter så vet jag inte vad som skulle...

• Rosie74

Oj, det där med fyra år visste jag inte. Då ska han absolut inte åka framåtvänd!

Det får troligen bli så att vi kopplar ur airbagen fram, så får bebis sitta i babyskyddet där framför passagerarsätet, och gossen sitta kvar bakåtvänd bakom passagerarsätet.

Att sätta babyskyddet bakom förarsätet tror jag inte går...med tanke på att min man är lång som en stång, och jag kort och måste ha fram sätet långt då jag kör.
    Det går ju inte att flytta förarsätet fram och tillbaka när man väl satt babyskyddet bakom?

• Tjollabolla
    Rosie74 skrev 2008-02-04 12:11:29 följande:
    Oj, det där med fyra år visste jag inte. Då ska han absolut inte åka framåtvänd!Det får troligen bli så att vi kopplar ur airbagen fram, så får bebis sitta i babyskyddet där framför passagerarsätet, och gossen sitta kvar bakåtvänd bakom passagerarsätet.Att sätta babyskyddet bakom förarsätet tror jag inte går...med tanke på att min man är lång som en stång, och jag kort och måste ha fram sätet långt då jag kör.Det går ju inte att flytta förarsätet fram och tillbaka när man väl satt babyskyddet bakom?
    Det gick med vårt iaf... Varför skulel inte det gå?
    .?:*¨¨*:?.Älskade Milo 22/2 2007.?:*¨¨*:?. milosblogg.blogspot.com
  • myskatt
    Oj, det där med fyra år visste jag inte. Då ska han absolut inte åka framåtvänd!Det får troligen bli så att vi kopplar ur airbagen fram, så får bebis sitta i babyskyddet där framför passagerarsätet, och gossen sitta kvar bakåtvänd bakom passagerarsätet.Att sätta babyskyddet bakom förarsätet tror jag inte går...med tanke på att min man är lång som en stång, och jag kort och måste ha fram sätet långt då jag kör.Det går ju inte att flytta förarsätet fram och tillbaka när man väl satt babyskyddet bakom?
    Ett babyskydd går bra att göra så med, det ska inte luta mot förarstolen.
    Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • SaramedM

Med babyskyddet går det men med två stolar så kommer det inte att gå eftersom då måste den vila mot förarstolen
    Då får ni ha dem bakom varandra

• emejo128

Det finns stödben att sätta mot stolen så att man inte behöver ha den mot sätet heller. Det har vi, så vi kan flytta sätet fram och tillbaka utan att själva barnstolen rubbas.

Svar på tråden När börja åka framåtvänd?