• Elli80

Stickningar/domningar i handen/fingrarna

Är det någon som har några goda råd till mig. Har stickningar och domningar i fingrarna. Tidigare bara nattetid men nu har jag det hela dagen mer eller mindre. Det strålar liksom upp i handleden och är mycket obehagligt. Är i v 37 (36+6). Behöver jag söka hjläp för detta tro, eller kan jag räkna med att det sedan bara försvinner efter förlossningen? Kan det vara farligt?

• Svar på tråden Stickningar/domningar i handen/fingrarna
  • JenJa

Du har karpaltunnelsyndrom. Man samlar på sig vätska så nerverna kommer i kläm, det är inget farligt, jag fick kontakta läkare först och då fick jag tid hos en arbetsterapeut och fick köpa skenor till hanledlerna och tips på övningar som jag skulle göra....

• Elli80

Ok, inget att oroa sig för alltså... Nice! Kan man göra ngt själv för att underlätta så att nerverna inte kommer i kläm?

• Dolce Vita

Så har jag det med, även i fötterna ibland men det är mkt värre i händerna. Enligt min sjukgymnast så försvinner det sedan o det är inte farligt. Finns skenor man kan använda om man har väldigt ont. Dock är det fruktansvärt obehagligt, har inte heller så många veckor kvar så det är väl bara att hålla ut

• Elli80

Ja det är verkligen obehagligt, men som sagt så är det ju inte så lång tid kvar förhoppningsvis och om det nu inte är farligt utan bara obehagligt så blir det lite lättare att stå ut... Vr orolig att detta skulle kunna bli bestående, men så verkar det ju inte vara. Jag har fått låna skenor, men tycker inte det blir så värst mycket bättre... Ska man ha skenorna på sig dygnet runt eller bara på natten?

• JenJa

Få se nu övningen jag fick gick ut på att du skulle stå eller sitta ner och lyfta upp armarna och tänkta dig att du ska dra ner en brandtrappa,. Lyft armnar alltså och knythänderna och dra neråt...upprepa 15 ggr och göra det några gånger per dag

Svar på tråden Stickningar/domningar i handen/fingrarna