• tezz840

Risotto med köttfärs

Någon som har något recept?
    Vad kan man ha i mer för att det inte ska bli så torrt?

• Svar på tråden Risotto med köttfärs
  • snillis

ris
    köttfärs
    färska champinjoner
    lök
    rivna morötter
    mycket soya

• Arga Klara

Jag brukar göra vanlig köttfärssås och blanda med ris. Tycker det är mycket godare än att ha pasta till.

• Ida86

jag äter det just nu när jag skriver faktiskt.. :)
    i min har jag vitkål, lök, champinjoner och morötter.. men man kan ha i alla möjliga sorters grönt.. sen har jag en massa kryddor som cayennepeppar, chili tabasco m.m.
    min är inte torr så jag hoppas din inte heller blir det!

• blommanigbg

Riven ost ska det vara i risotto...

• snillis

sedan kan man ja ha speciellt risottoris som är mycket kladdigare - då blir det inte heller så torrt.

• blommanigbg
    snillis skrev 2008-02-04 12:30:38 följande:
    sedan kan man ja ha speciellt risottoris som är mycket kladdigare - då blir det inte heller så torrt.
    Ja.. Annars är det ju ingen risotto..
  • Janne77

Förstår inte frågan riktigt, risotto torr? Hur menar du?

Risotto gör man av avoiroris eller liknande, det kör man i en panna (utan att bryna) med lite vitlök och vad man nu vill ha i för grönsaker. Sen häller man på buljong och vitt vin, låter puttra tills vätskan kokat in lite och riset är klart. Man kan ha en aning skirat smör i och sist har man i riven parmesanost. Parmesanosten får "röran" att hålla ihop förutom att den ger god smak.

Sen finns det säkert fler alternativ på hur man lagar ihop en risotto, men den blir iaf aldrig torr.

• tezz840
    snillis skrev 2008-02-04 12:30:38 följande:
    jaså? jag har alltid gjort med vanligt ris.. kanske därför det blir lite torrt? Men det smakar samma annars?
  • blommanigbg
    tezz840 skrev 2008-02-04 12:36:41 följande:
    jaså? jag har alltid gjort med vanligt ris.. kanske därför det blir lite torrt? Men det smakar samma annars?
    Nej.. Det är mycket mycket godare att göra så som janne77 skrev.
  • snillis

var inte så petiga - det är klart man kan säga att man lagar risotto även om man inte använder "rätt" ris.

Men för att göra en "korrekt" risotto skall man använda risottoris såsom avorioris eller carnaroliris.
    Då blir det kladdigt och gott
    Det finns numera att köpa i vanliga butiker.

Svar på tråden Risotto med köttfärs