• Pilea

För oss som tvättar med tvättnötter!

trollbottom skrev 2008-03-19 11:38:50 följande:
    hur förvarar ni nötterna efter dom är använda. Jag har lagt dom i en burk och dom torkar då inte ut. Jag har använt vissa nötter till mer än tio tvättar
    Jag trodde att de skulle torka mellan varje tvätt, möglar de inte annars?
  • Pilea
    Blåklocka skrev 2008-03-19 17:12:39 följande:
    Hej!Jag blev lite inspirerad av denna tråden och har köpt och testat tvättnötter. Jag köpte dem i en hälsokostaffär och där såldes de bara delade. Han i affären sa att man kunde använda dem 2-3 gånger. Nu har jag bara provat en gång, men upplevde att det blev rent. Men jag har en fundering. Nötterna ligger ju med i tvätten hela tiden, så tvätten blir ju inte ursköljd. Kan det vara så bra?
    Fast det blir det ju inte heller om man har sköljmedel, fast det kanske du inte har i vanliga fall heller!

Nu har jag testat att ha nötterna i diskmaskinen, men jag måste säga att resultatet inte blev bra, har testat att göra avkok och att köra med nötterna i bestickkorgen. Brukar använda Yes-maskindiskmedel i vanliga fall och då blir det mycket glansigare och renare.

Till tvätten funkar det sisodär, fläckar försvinner inte, men normalsmutsad tvätt blir ju ren iaf. Men i det stora hela är jag nöjd.
  • Pilea
    denna där skrev 2008-03-19 17:40:47 följande:
    vad är det för fläckar på kläder du inte får bort som går bort med tvättmedel?
    Lite olika, men kaffefläckar, bajs eller matfläckar från tex kättfärssås är svårare att få bort med nötterna (finns alltid en svag fläck kvar) Iofs har jag inte förbehandlat fläckarna fast det gör jag inte med tvättmedel heller.

Däremot älskar jag hur lakanen blir, lite riviga och sköna

Är det någon som vet om man förstör nötternas tvättegenskap om man har lite sköljmedel med i maskinen? 
  • Pilea
    denna där skrev 2008-03-20 12:15:08 följande:
    Svar på #213 och allt detta har du fått bort med tvättmedel? Vad använder du för tvättmedel? För jag har aldrig fått bort fläckar helt med tvättmedel heller, märker ingen direkt skillnad, jo bajsfläckar nere vid grenen på bodysar försvann inte helt märkte jag men med galltvål så löste jag det...dom tror jag jag fick bort med tvättmedel innan...Är det för att jag alltid tvättar i 40 grader, eller så är det kanske att jag packar för tunga tvättar i maskinen kom jag på
    Förut använde vi Icas Skona kulörtvättmedel och det har funkat på alla möjliga fläckar. Det som är skönt med nötterna är att man slipper släpa ner tvättmedelspaketet + sköljmedel ner till tvättstugan, nu lägger jag nötterna i någon strumpa som ändå ska med i tvätten.
  • Pilea

Jaha, så var det dags för tvättstugan, är på strålande tvätthumör, not. Hoppas mina nötter sköter sig 

Svar på tråden För oss som tvättar med tvättnötter!